کرونا در میان مسافران اتوبوسهای بین شهری دست به دست میشود
_ آنا نوشت: محدودیت در سفر از جمله محدودیتهایی است که با شیوع کرونا بر روال عادی زندگی مردم اعمال شد. همچنان که در این مدت ٩ماهه شیوع کرونا در کشور ستاد مقابله با کووید ١٩ راههای ورودی و خروجی به استانها و شهرهای دارای وضعیت قرمز به استثنای استانهای شمالی کشور که مقصد اکثر مسافرتها است، را محدود و تا حدودی مسدود کرد.
با شروع موج سوم کرونا ستاد ملی مقابله با این اپیدمى محدودیت در سفرها را تشدید کرد، تا جایی که معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامهای خطاب به همه زیر مجموعههای حمل و نقلی اعلام کرد از تاریخ ٢٨آبان ١٣٩٩جابجایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است.
در همین راستا مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز از ممانعت کردن با سفر رفتن مبتلایان به کرونا خبر داد و گفت همه شرکتهای حمل و نقلی موظف هستند پیش از صدور بلیط اتوبوس، تاکسی و مینی بوس برای مسافران، کد ملی آنها را در سامانه اعلام شده مربوط به وزارت بهداشت وارد کنند و در صورت مجاز بودن و تایید از سوی این وزارتخانه میتوانند سفر جادهای با وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری داشته باشند.
داریوش باقر جوان به استعلام سلامت مسافران از طریق سامانه وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی بسنده نکرد و افزود در کنار این مصوبه، پیش از این نیز غربالگری مسافران پیش از ورود به ترمینالهای مسافری و تب سنجی از آنها انجام میشود و اگر مسافری علایم بالینی داشته باشد اجازه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را به وى نخواهیم داد.
در حالی مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور بر زبردستی این سازمان جهت پیشگیری از گسترش کرونا تاکید مىکند که شواهد در پایانههای مسافربری در تضاد و تناقض کامل با صحبتهای وى قرار دارد، تا جایی که نه تنها از غربالگری مسافران پیش از ورود به ترمینالهای مسافربری و تب سنجی از آنها، خبرى نیست، بلکه بدون ارایه نتیجه تست و یا اخذ کدملی مسافر برای استعلام وضعیت سلامت مسافر توسط متصدیان فروش بلیط، میتوان به سهولت بلیط اتوبوس تهیه کرد و از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به مسافرت رفت.
تناقض گفتار تا عمل مسوولین در نقطهای به اوج خود میرسد که اتوبوسها از همه ظرفیت خود برای جا به جایی مسافران استفاده میکنند و مسافران در کنار هم نشستهاند. قرار گرفتن مسافران در کنار یکدیگر و استفاده از تمام گنجایش اتوبوس منجر به شکلگیری این سوال شد که آیا در این شرایط بحرانی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دستورالعملی جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی، به ترمینالها و در نهایت به اتوبوسداران و رانندهها ابلاغ کرده است؟ در پاسخ به این پرسش یکی از رانندگان اتوبوس مربوط به پایانه جنوب گفت: ماشین من هر روز خالی است و امروز مسافرم تکمیل است.
وی در پاسخ به اینکه آیا دستورالعملی در خصوص رعایت پروتکلیهای بهداشتی به رانندگان ابلاغ شده است؟ تصریح کرد: به همه مسافران میگوییم ماسک بزنند، اما از روز شنبه شرایط سختتر میشود.
این راننده در واکنش به اینکه در دستورالعمل مذکور به این نکته اشاره نشده که از ٥٠درصد ظرفیت اتوبوس برای جابه جایی مسافر بین شهری استفاده کنید؟ اظهار کرد:خیر، تنها اگر مشاهده کنند که مسافری ماسک ندارد، راننده را جریمه میکنند.
علاوه بر این یکی از کارمندهای ترمینال جنوب نیز در توضیح چرایی استفاده صد در صدی از ظرفیت اتوبوس آن هم در شرایط بحرانی ناشی از شیوع گسترده کرونا گفت: در مورد نحوه فروش بلیطها و استفاده ٥٠ درصدی از ظرفیت اتوبوس، راه و ترابری بخشنامهای اعلام نکرده است. وی در واکنش به اینکه در حال حاضر قطارها و هواپیماها از صد در صد ظرفیت خود برای جابه جایی مسافر استفاده نمیکنند، خاطرنشان کرد: اکثر اتوبوسها خصوصی هستند، هواپیما و قطار دولتی است و دولت به آنها توجه میکند، اما در اکثر موارد اتوبوسرانی خصوصی است.
به نظرت میرسد سردرگمی و استیصال ستاد ملی مقابله با کرونا در کنترل این ویروس و اجرایی کردن مصوبات این ستاد بر عملکرد سایر مجموعهها و سازمانها هم سرایت کرده و در نتیجه آن سلامتی و جان مردمی که عموماً به دلیل شرایط اقتصادی توان خرید بلیط هواپیما و قطار را ندارند و از طرفی به ضرورت مجبور به مسافرت هستند، بازیچه دست مسوولین و ابلاغیهها اعلام و اعمال نشده ستاد ملی مقابله با کرونا شده است.