صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اهرم قیمت گام اول برای مدیریت مصرف

۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۷۸۶۲۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
کارشناس حوزه انرژی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را گام نخست برای مدیریت مصرف عنوان کرد.
محمدرضا شریفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به طرح شرکت ملی گاز برای ارائه تخفیف به مشترگان خوش مصرف اظهار کرد: طی دهه‌های اخیر به پشتوانه منابع عظیم سوخت فسیلی روند مصرف در کشور همواره سیر صعودی داشته و در برخی از زمینه‌ها تا چندین برابر میانگین جهانی مصرف صورت گرفته است.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: با افزایش مصرف، میزان تولید انرژی نیز شتاب چشمگیری داشته است، اما برخی از مشکلات مانند کمبود نقدینگی و بودجه شرایط را برای تولید انرژی به میزان مورد نیاز سخت کرده است.
وی افزود: در شرایط فعلی باید در کنار افزایش ظرفیت تولید به سمت مدیریت مصرف نیز حرکت کرد، اقدام شرکت ملی گاز برای ارائه تخفیف به مشترکان خوش مصرف نیز در همین راستا است.

شریفی ادامه داد: مصرف گاز در کشور به دلیل توسعه سراسری شبکه توزیع گاز روند رشد محسوسی داشته است و با توجه به گازرسانی‌های اخیر میزان مصرف نیز صعودی خواهد بود در کنار افزایش توزیع، قیمت پایین انرژی در کشور زمینه ساز پرمصرفی شده است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: بنا به برخی از آمار‌های میزان مصرف گاز در ایران با وجود جمعیت معادل یک پانزدهم کشور چین، از این کشور بیشتر بوده است و باید فکری به حال این روند صعودی مصرف داشت.

وی افزود: گاز جایگزین بسیاری از انرژی‌های دیگر شده است و تغییر سیاست انرژی در کشور فشار فراوانی را بر میادین گازی کشور تحمیل کرده و مانع اصلی صادرات کشور شده است.

شریفی بیان کرد: اهرم قیمت گذاری مهمترین اصل در مدیریت مصرف انرژی  است و با اصلاح ساختار و هزینه کرد سوبسید(یارانه) در قسمت‌های دیگر  اقتصاد زمینه ساز مصرف صحیح انرژی در کشور شد.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: پس از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی می‌توان به ارائه مشوق‌های مانند تخفیف در قبوض صادره نسبت به تغییر رفتار مشترکان پر مصرف امیدوار بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *