صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چگونه بازیگر شویم (۲۴۴) /زبان نشانه گذاری در تئاتر

۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵:۰۱
کد خبر: ۶۷۸۳۸۷
بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که می‌توان در آن ایفای نقش در قالب شخصیت‌های مختلف را تجربه کرد.

- بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب می‌شود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که می‌توان در آن ایفای نقش در قالب شخصیت‌های مختلف را تجربه کرد.

در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب می‌شود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.

سه فاکتور کلیدی برای داشتن یک گفتار ساخت و پرداخته شده‌ی موفق وجود دارد.

۱- مفهوم بودن: درجه‌ای است که شنونده گفتار را متوجه می‌شود. این میزان به وسیله‌ی اندازه گیری تعداد واج‌های تولید شده به وسیله‌ی یک شخص در مقابل تعداد واج‌هایی که توسط نقش قابل تشخیص است، قیاس می‌شود.

۲- طبیعی بودن: درجه‌ای است که شنونده، گفتار سنتز شده‌ی مصنوعی نقش را همانند گفتار طبیعی بازیگر می‌پندارد.

۳- مطبوعیت: درجه‌ای است که بر اساس آن شنونده از صدا لذت می‌برد، یا آن را قابل تحمل می‌داند.

زبان نشانه گذاری در تئاتر

این زبان (GML) توسط نویسنده در متن نمایشی مستتر است. هدف این زبان فهم گفتار اشخاص است. به این زبان، سیستم تشخیص گفتار و یا بافت کلمه‌های یک متن و یا نقطه‌ی مشترک در کارهای یک نویسنده ( امضای نویسنده) هم می‌گویند.

زبان NL.SML بر اساس تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی و استخراج اطلاعات با استفاده از تکه تکه کردن جملات گفتاری ( قطعات و مسائل) و توسط کارگردان و بر تحلیل‌ها و نقطه نظرهای او استوار است. از این زبان برای نشان دادن معانی جملات گفتاری در مرحله‌ی اول تحلیل متن استفاده می‌شود.

این زبان در ابتدا وانتهای کار با متن نمایشی به کار گرفته می‌شود. در ابتدا توسط نویسنده که همه‌ی ایده‌ی خود را به نشانه گذاری محاوره تبدیل می‌کند و در انتها توسط بازیگر که باید به محاوره‌ها زندگی بخشد و چاره‌ای جز استفاده از زبان نشانه‌های گرامری ندارد.

همه‌ی این تعاریف و اکتشاف‌ها منجر به اختراعات متعددی شد. اما ریشه‌ی آنها بر می‌گردد به علم آواشناسی. آوا جهانی گسترده دارد و تمام جنبه‌های گفتاری و شنیداری را شامل می شود.

در این کتاب لازم دانستم با در نظر گرفتن تمام نام‌هایی که بر روی کتاب‌های تربیت گفتار هنرپیشه اساتید برگزیده‌اند در جای جای کتاب کلمه‌ی آوا را بهترین نام برای مجموعه‌ی مدلول‌های گفتار و شنیدار انتخاب کنم که نماینده‌ای بهتر از آوا برای در بر گرفتن معنای گسترده‌ی صوت، صدا و گفتار هنرپیشه نیافتم. واج‌ها، واکه‌ها، سیلاب‌ها و شناخت آنها در کنار تمام مولفه‌های شنیداری و گفتاری و تکنیک‌های تقویت آنها دراین علم به وجود آمده‌اند.

تمرین: در یک روز برای رفت و آمد معمولی و درون شهری از کدام مکان‌های عمومی عبور می‌کنید؟ آیا از اتوبوس استفاده می‌کنید؟ یک ضبط صوت بردارید و به ضبط صداهای درون شهری و گفت وگوی روزمره مردم بپردازید و بر طبق دانشی که از فصل قبل فرا گرفته‌اید به سنتز محاوره‌ها و گرامرهای هر کدام بپردازید.

اگر این تمرین را چندین بار انجام دهید به نکات شخصیتی هر صدا و نحوه‌ی زندگی و چگونگی بروز احساسات مردم بهتر پی خواهید برد. در نظر داشته باشید که همین مردم که تماشاگران شما هم در بینشان هستند، بهترین مربی‌های شما بوده و خواهند بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *