صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نوسانات ارز؛ مهم‌ترین عامل تشنج تولید| فعالیت سه شیفته واحد‌های تولیدی لوازم یدکی خودرو|واردات کالا‌های بی‌کیفیت از مجاری قانونی!

۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴:۳۸
کد خبر: ۶۷۷۹۳۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
سخنگوی هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات با اشاره به توانایی داخلی کشور در تامین لوازم یدکی خودرو، رشد تولید در ماه‌های اخیر را نشان‌دهنده توانایی این حوزه در تامین نیاز‌های کشور دانست.
سید مهدی کاظمی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص وضعیت تولید قطعات یدکی اتومبیل با بیان اینکه تنوع اتومبیلی در ایران بیش ۲۰۰ نوع اتومبیل است گفت: تنها بخش اندکی از نیاز بازار در حوزه قطعات خودرو وارد می‌شود  و خوشبختانه حدود ۷۰ درصد از قطعات خودرو‌های داخلی، در داخل کشور تولید می‌شود و اگر مشکلات مالی و اقتصادی برای تولید کننده قطعات خودرو وجود نداشته باشد و یا به موقع و سریع حل شود تولید این ۷۰ درصد همیشه پابرجاست.
 
وی تغییر نرخ ارز و نوسانات زیاد دلار را مهم‌ترین عامل ایجاد تشنج و اختلال در تولید عنوان کرد و افزود: اگر بازار ارز دچار نوسانات شدید شود و ثبات نداشته باشد در تولید تنش ایجاد می‌کند و می‌تواند تولید را تهدید کند، اما اگر بازار پولی و ارزی ما ثبات داشته باشد تولیدکننده با اطمینان خاطر تولید خود را انجام می‌دهد و نه تنها قطعه مورد نیاز برای تولید خودرو و همینطور تامین بازار لوازم یدکی تعمیر خواهد شد.
 
به گفته کاظمی در چند وقت اخیر علی‌رغم افزایش تقاضا در بازار و فعالیت بیشتر واحد‌های تولیدی در کشور، اما بی‌ثباتی در بازار ارز و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، باعث کاهش واردات موارد اولیه و درنتیجه سردرگمی تولیدکننده شد.
 
کاظمی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر این عوامل بر واردات قطعات یدکی نیز تاثیر گذاشت و این موضوع باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شد و به دنبال افزایش تقاضا در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو، شاهد افزایش قیمت این کالا‌ها بودیم در صورتی‌که میزان تولیدات در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته است.
واحد‌های تولیدی لوازم یدکی خودرو  سه شیفت مشغول فعالیت هستند تا نیاز بازار را تامین کنند
 
سخنگوی هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات، با بیان اینکه در حال حاضر واحد‌های تولیدی لوازم یدکی خودرو به صورت سه شیفت مشغول فعالیت هستند تا بتوانند پاسخگوی نیاز بازار باشند گفت:  در خصوص میزان تولید و موجودی کالا در بازار مشکلی نداریم، اما متاسفانه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، قیمت این قطعات برای مصرف کننده نیز افزایش پیدا کرده است که موجب نارضایتی آن‌ها شده است. اما حقیقت این است در این افزایش قیمت‌ها، وارد کننده مواد اولیه، تولید کننده کالا و فروشنده هیچ دخالتی ندارند بلکه تمام این گرانی‌ها ناشی از نوسانات و افزایش قیمت ارز بوده است.
 
وی همراهی و حمایت دولت، سازمان صنعت معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرکات از واحد‌های تولیدی در قالب ثابت نگه داشتن و حتی کاهش نرخ ارز، اجازه واردات مواد اولیه و کالا‌هایی که هنوز تولید مشابه داخلی ندارند و را ثابت نگه دارند را در ثبات بازار لوازم یدکی موثر دانست.
 
کاظمی با بیان اینکه تا زمانی‌که مشکلات و محدودیت‌هایی فوق وجود دارد صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم قطعات یدکی خودرو نمی‌تواند تاثیر زیادی در ثبات قیمت‌ها در بازار داشته باشد، در خصوص کیفیت تولیدات داخلی گفت: قطعات تولید داخل نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی اگر بهتر نباشند، بدتر و ضعیف‌تر از نمونه‌های خارجی نیستند و باید به تولیدات داخلی افتخار کنیم.
واردات کالا‌های کم‌کیفیت و بی‌کیفیت که تنها در قیمت با کالای  داخلی رقابت می‌کنند، ضربه بزرگی به تولید داخلی می‌زند
 
سخنگوی هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات در ادامه گفت‌وگوی خود با میزان به نگرانی تولیدکننده‌ها درخصوص بازار مصرف اشاره و کرد: متاسفانه گاهی اوقات با وارد کردن کالا‌های کم‌کیفیت و بی‌کیفیت که تنها در بخش قیمت می‌توانند با کالای مشابه داخلی رقابت کنند، ضربه بزرگی به تولیدات داخلی می‌زنیم. در صورتی‌که با دادن اطمینان به تولید کننده در خصوص وجود بازار مصرف و جلوگیری از واردات کالا‌هایی که تولید مشابه داخلی دارند می‌توان تولید‌کننده را به ادامه کار تولید تشویق کرد.
 
مشکل واردات کالا بدون بررسی کارشناسانه یکی از مشکلات صنایع و بازار داخلی کشور است؛ اینکه گاهی برای ایجاد تعادل در بازار و نیز ایجاد رقابت در تولید نیاز به واردات داریم امری قابل قبول است، اما برای رسیدن به این اهداف باید واردات با مطالعه، بررسی و مشورت کارشناسان انجام بگیرد تا نتیجه معکوس نداشته باشد. جدای از این موضوع، گاهی، عمدی یا سهوی، کالا‌های وارداتی در بازار توزیع می‌شوند که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و باعث تحمیل هزینه اضافی به مصرف کننده می‌شوند؛ موضوعی که کاظمی در انتقاد از آن گفت: معمولا کالای بی‌کیفیت با تعداد بالا وارد می‌شود و متاسفانه بعد از پخش در بازار و استفاده آن توسط مصرف‌کننده، کیفیت پایین آن مشخص می‌شود که دیگر نمی‌شود کاری کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه اتحادیه خودش را موظف می‌داند که جلوی عرضه کالای بی کیفیت را در بازار بگیرد افزود: سازمان‌های مرتبط دیگر مانند سازمان استاندارد و گمرک نیز نقش مهمی دارند و موظف هستند که قبل از آنکه وارد کننده یا تولید کننده مواد اولیه مواد یا کالایی را وارد کشور کند از کیفیت آن مطمئن باشند.
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات بر لزوم اطمینان از کیفیت کالا و مواد قبل از ورود کالا و حتی ثبت سفارش توسط سازمان استاندارد و یا تشکل‌ها و بخش‌های متخصص مانند اتحادیه تاکید و افزود: بخشی از کالا‌های بی کیفیت موجود در بازار از مجاری قانونی وارد کشور می‌شوند.
 
کاظمی در ادامه به با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مواد اولیه برای تولید قطعات و لوازم خودرو از منابع داخل کشور تامین می‌شود بیان کرد: ما از نظر تعداد واحد‌های تولیدی وضعیت خوبی داریم و واحد‌های مختلفی در سراسر کشور و استان‌های مختلف مانند تبریز، اصفهان مشهد و دیگر استان‌ها مشغول فعالیت هستند، اما با توجه به نیاز بازار می‌توان این حوزه را توسعه داد.
 
وی بازار مصرف داخلی را خوب توصیف کرد و ادامه داد: وقتی شرایط بازار مصرف خوب باشد، میزان تولید نیز خوب خواهد بود و در صورت تامین مواد اولیه، مشکلی در تولید نخواهیم داشت. 
 
کاظمی به مشکلات ناشی از تحریمات و محدودیت‌های وارداتی ناشی از شیوع کرونا که واردات قطعات را با چالش روبرو کرد، اشاره کرد و افزود: در این مدت، تولید در کشور رشد خوبی داشت و نشان دادیم که می‌توان روی توان تولید و دانش و تخصص داخلی برای تامین و پاسخ دادن به نیاز‌های جامعه و کشور حساب کرد و پیشرفت‌هایی که در این زمینه داشتیم، شاهد این ادعاست.
 
نباید فراموش کرد که کشور ما همیشه دشمنان و بدخواهان زیادی داشته است که تمام سعی خود را برای شکست دادن ما به‎کار گرفتند و از هیچ‌گونه تلاشی برای ایجاد اختلال و سنگ‌اندازی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران فروگذار نبودند؛ بنابراین همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار روسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر آن تاکید شد ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها وجود دارد به شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه یکی از راهکار‌های عملیاتی مشخص را برای جهش تولید که توسط کارشناسان بخش دولتی و غیردولتی پیشنهاد شده است، افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی بیان کردند، موضوعی که برای تحقق آن به باور ملی و حمایت از این بخش نیاز است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *