وزیر علوم استفاده از دانش آموختگان دانشگاهها در آموزش و پرورش را خواستار شد
وزیر علوم بر ضرورت بهرهمندی از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاههای کشور برای تقویت کادر علمی و آموزشی مدارس تاکید کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش میتواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل ۴ سال در دانشگاههای معتبر تحصیل کرده اند، اقدام کند.
- منصور غلامی ضمن بیان این مطلب درباره جزییات نامه نگاری اخیر خود با مقام معظم رهبری در این خصوص اظهار کرد: تهیه و ارسال نامه خدمتِ رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متعهد، توانمند و صالح برای وزارت آموزش و پرورش که هوشمندانه و عالمانه در فرمایشات اخیر معظم له در دیدار با مسئولین محترم آن وزارت و دانشگاه فرهنگیان مورد ابرام و تأکید بود؛ صورت گرفته است.
وزیر علوم با بیان اینکه "باور ما این است که دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی مبتنی بر آموزههای وحیانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به منظور تامین نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است"، تصریح کرد: موضوع اصلی پیشنهاد شده در نامه، تاکید بر استفاده از مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای فعالتر کردن ظرفیتهای موجود در تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد، روزآمد و شایسته برای وزارت آموزش و پرورش است که این مهم میتواند در کنار نیروهایی که دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی برای این منظور تربیت میکنند، مورد توجه قرار گیرد.
غلامی اضافه کرد: دانشگاههای کشور در شرایط فعلی توانایی بالایی را در تأمین نیروهای توانمند (به لحاظ علمی)، متعهد و دلسوز دارند؛ در صورتی که این موضوع به شیوهای جدی در دستور کار قرار گیرد، وزارت آموزش و پرورش میتواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم، با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل ۴ سال در دانشگاههای معتبر تحصیل کرده و شایستگیهای علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان دادهاند، اقدام کند.
وزیر علوم پیشنهاد کرد: دانشگاه فرهنگیان با حرکت در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت معلم شایسته، در چارچوب مفاد ماده ۲۸ اساسنامه با برگزاری دورههای یک ساله یا بیشتر، شایستگی معلمی آنها را برای خدمت در آموزش و پرورش آماده کند.
بر اساس اعلام وزارت علوم، غلامی به بیان ویژگیهای دیگر مطرح شده در طرح پیشنهادی خود پرداخت و افزود: با اتخاذ این تدبیر میتوان با تکیه بر ظرفیتهای دانشگاهی موجود در کشور و دانشآموختگان شایستهای که هماکنون آمادگی خدمت دارند، ضمن تأمین نیروی انسانی کارآمد، هزینهها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم و تأمین کادر وزارت آموزش و پرورش را کاهش داد و این امر میتواند ترغیب به تحصیل در رشتههای علوم پایه که بایستهای مهم و مورد تأکید معظم له است؛ نیز در پی داشته باشد.
به گفته وزیر علوم، "افزون بر این با این اقدام میتوان بخش مهمی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان را علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم به سمت آموزش شایستگیهای معلمی (در بدو ورود و ضمن خدمت) سوق داد و از توسعۀ غیرکارشناسی آن در جهت رفع نیاز انبوه مقطعی اجتناب کرد. مراتب برای دستور هرگونه اقدام به استحضار میرسد. "
وزیر علوم با بیان اینکه "باور ما این است که دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی مبتنی بر آموزههای وحیانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به منظور تامین نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است"، تصریح کرد: موضوع اصلی پیشنهاد شده در نامه، تاکید بر استفاده از مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای فعالتر کردن ظرفیتهای موجود در تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد، روزآمد و شایسته برای وزارت آموزش و پرورش است که این مهم میتواند در کنار نیروهایی که دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی برای این منظور تربیت میکنند، مورد توجه قرار گیرد.
غلامی اضافه کرد: دانشگاههای کشور در شرایط فعلی توانایی بالایی را در تأمین نیروهای توانمند (به لحاظ علمی)، متعهد و دلسوز دارند؛ در صورتی که این موضوع به شیوهای جدی در دستور کار قرار گیرد، وزارت آموزش و پرورش میتواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم، با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل ۴ سال در دانشگاههای معتبر تحصیل کرده و شایستگیهای علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان دادهاند، اقدام کند.
وزیر علوم پیشنهاد کرد: دانشگاه فرهنگیان با حرکت در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت معلم شایسته، در چارچوب مفاد ماده ۲۸ اساسنامه با برگزاری دورههای یک ساله یا بیشتر، شایستگی معلمی آنها را برای خدمت در آموزش و پرورش آماده کند.
بر اساس اعلام وزارت علوم، غلامی به بیان ویژگیهای دیگر مطرح شده در طرح پیشنهادی خود پرداخت و افزود: با اتخاذ این تدبیر میتوان با تکیه بر ظرفیتهای دانشگاهی موجود در کشور و دانشآموختگان شایستهای که هماکنون آمادگی خدمت دارند، ضمن تأمین نیروی انسانی کارآمد، هزینهها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم و تأمین کادر وزارت آموزش و پرورش را کاهش داد و این امر میتواند ترغیب به تحصیل در رشتههای علوم پایه که بایستهای مهم و مورد تأکید معظم له است؛ نیز در پی داشته باشد.
به گفته وزیر علوم، "افزون بر این با این اقدام میتوان بخش مهمی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان را علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم به سمت آموزش شایستگیهای معلمی (در بدو ورود و ضمن خدمت) سوق داد و از توسعۀ غیرکارشناسی آن در جهت رفع نیاز انبوه مقطعی اجتناب کرد. مراتب برای دستور هرگونه اقدام به استحضار میرسد. "
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *