صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حامد کاتوزی: حرکت فدراسیون ووشو در مسیر سلامت شتاب گرفته است/ رضا شجیع: ایده‌ها و طرح‌های موفق فدراسیون ووشو به اشتراک گذاشته شود

۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱:۲۱
کد خبر: ۶۷۷۴۸۷
دسته بندی‌: ورزشی ، رزمی
دومین گفت‌وگو از سلسله نشست‌های مجازی «گپ‌های با شکوه» با گفتگوی رضا شجیع نائب رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی و حامد کاتوزی رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون ووشو برگزار شد.

- طبق اعلام روابط عمومی فدراسیون ورزش های همگانی،‌ گپ های باشکوه؛ سلسله گفت‌وگوهایی است با روسای کمیته های همگانی فدراسیون های ورزشی که هدف به اشتراک گذاری تجارب و ایده های موفق فدراسیون های ورزشی را دنبال می کند. آنچه می خوانید مشروح دومین گپ مجازی شبکه کمیته های ورزش همگانی فدراسیون های ورزشی است که با حضور حامد کاتوزی؛ رییس کمیته همگانی فدراسیون ووشو و به میزبانی رضا شجیع؛ نایب رییس فدراسیون ورزش های همگانی برگزار شد: 

تغییر میدان عمل در فدراسیون ووشو
کاتوزی: فعالیت همگانی در فدراسیون ووشو با مسائل ویژه ای روبرو است، همانطور که مطلع هستید، سال گذشته فدراسیون ووشو در بین تمامی فدراسیون های ورزشی برتر شناخته شد و عملکردش در سطح جهان مورد توجه قرار گرفت. شاید از بیرون بیشتر وجه قهرمانی این فدراسیون به چشم بخورد، اما یک مزیت مهم در ووشو که زمینه استقبال عمومی از این رشته را فراهم کرده، وجه هنری آن است؛ در واقع ووشو یک هنر چند جانبه است که علاوه بر فنون رزم، جنبه های درمانی هم دارد. 
طبق پژوهش ها دو زیرمجموعه این رشته، تایچی و چی کن راه حل بسیاری از بیماریهای مزمن هستند و ما سعی کردیم امسال به خاطر کرونا از این دریچه به توسعه این رشته در عرصه عمومی کمک کنیم. سالهای گذشته هم اقدام موثری در حوزه همگانی ووشو انجام شده بود، اما امسال انگیزه ما بیشتر همگانی است، منشور درون سازمانی ما بیشتر حول کمک به کادر درمان می چرخد. 

از رقابت محوری به سلامت محوری
شجیع: خوشبختانه طی سال های اخیر با مدیریت خوبی که در فدراسیون ووشو حاکم بوده، شاهد افتخارآفرینی های بسیاری‌‌ در عرصه جهانی بودیم و این امر زمینه شناخت بسیار زیاد مردم نسبت به ورزش ووشو را فراهم نمود. این اتفاق مهمی است؛ از این منظر که طبق الگوهای رایج توسعه ورزش، قرار گرفتن یک ورزش در قله های افتخار، زمینه ساز معرفی و گرایش بیشتر مردم به یک رشته ورزشی می شود و احتمالا می تواند زمینه گرایش بیشتر مردم به این رشته را فراهم کند. این اتفاقی بود که به نظر می رسد برای ووشو افتاد. اما‌ رویکردی که به تازگی‌ در فدراسیون ووشو مشاهده می شود حرکت این فدراسیون به سمت رویکرد  سلامت محوری‌ در کنار رقابت محوری است که به برای جامعه ورزش بسیار امیدبخش است و می تواند تصویری جدید و متفاوتی از این ورزش به مردم ارایه کند. اوج این اتفاق را می توان در حرکت تای چی به سمت بیماران دیابتی و مبتلایان ام اس مشاهده کرد که اتفاقا مورد استقبال جامعه پزشکی هم قرار گرفت. 

 ووشو سلامت؛ پویشی برای همه
کاتوزی: دقیقا درست است؛ اما شیوع کرونا باعث شد مسیر توسعه این فعالیت های سلامت محور و آموزش های همگانی مان را به سمت فضای مجازی سوق دهیم، در حقیقت تلاش کردیم مخاطبان و مردم را به نحوی درگیر فضای مجازی کنیم که با «ووشو» و «تایچی» و «چی کن» آشنا شوند. به همین منظور شروع به تولید محتواهای ویدیویی جذابی در صفحه مجازی ویژه ای به نام «ووشو سلامت» کردیم. ابتدا به سراغ سرمایه ها و ستون های اصلی ووشو رفتیم تا مردم را از طریق آنها با این پروژه آشنا کنیم. به موازات گفتگو با اساتید ووشو به سمت ترجمه مقالات روز دنیا با هدف آگاهی بخشی به مخاطبان جدیدالورود ووشو کردیم. 
 هدف پویش «ووشو سلامت» آشنا کردن عموم مردم با آثار سلامت بخش ووشو در زندگی است و خوشبختانه این پویش مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

تای چی؛ در مسیر محبوبیت
شجیع: این تغییر پارادایم در فدراسیون ووشو مشهود است؛ اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که قبلا بار بخش همگانی و سلامت بر روی تای چی بود و این تای چی بود که پیش از این رویکرد توسعه همگانی فدراسیون ووشو را دنبال می کرد. طبیعی هم بود؛ تای چی به دلیل جذابیت هایش برای گروه های سنی بزرگسال و همچنین کارکردهای طبی اش به سرعت مسیر محبوبیت را طی کرده و البته همچنان طی می کند. در ادامه برداشتی که از صحبت های شما دارم این است که ظاهرا تمرکز از روی تایچی برداشته شده و ساندا و تالو در مرکز توجه حوزه ورزش همگانی فدراسیون قرار گرفته اند. آیا موافقید؟ لطفا توضیحی در این زمینه ارایه دهید. 

بستر مناسب فعالیت در ورزش همگانی
حامد کاتوزی: دلیلش این است که اکنون به دلیل شرایط کرونا؛ ورزشکاران ساندا و تالو هم نمی توانند به این ورزش ها بپردازند، بنابراین ما چاره ای نداشتیم جز اینکه این رشته ها را عمومیت ببخشیم. به همین دلیل هست که امسال یک چتر بزرگتری طراحی کردیم و به مربیان علاقمندی که خواهان فعالیت در زمینه سلامت عمومی بودند اعلام کردیم که بستر مناسبی برای فعالیت در حوزه همگانی وجود دارد. قبلا شرایط به نحوی بود که اگر کسی میخواست در ووشو فعالیت کند با دو جریان روبرو میشد. فضای مبارزه که می شود ساندا، یکی هم اجرای تمرین فرم های رزمی که به آن تالو گفته می شود، این دو سیستم، سیستم مسابقاتی ووشو هستند ولی در سیستم تمرینی ووشو محدودیتی وجود ندارد، فرد می تواند ساندا، تالو و بقیه تمرینات مرتبط با تایچی را انجام دهد. ممکن است عده ای قادر به اجرای حرکات قدرتی و سرعتی نباشند و یا در سنی باشند که قادر به اجرای تمرینات ساندا نباشند، در این صورت تمرکز می رود به سمت تایچی، به هر حال در فضای علمی خیلی به تمرینات تایچی و چی کنگ بیشتر توجه شده و مقالات علمی قابل توجهی در این زمینه نوشته شده است.

شجیع:‌ گروه بندی سنی یکی از نکاتی بود که در صحبت شما مورد توجه بود، از بین ورزش های مطرح شده کدام یک از این موارد برای کودکان جذاب تر است؟‌

تالو؛ رشته ای جذاب برای کودکان
کاتوزی: برای کودکان سبک های تالو که جنبش و تحرک بیشتری دارد جذابیت بیشتری دارد. البته در سالهای اخیر ما روی تایچی هم سرمایه گذاری کردیم. مربیان تخصصی برای آموزش تایچی کودکان، دوره های منظمی را برگزار کردند. در گروه سنی پائین ورزش های تفریحی که جنب و جوش و تحرک بیشتری دارد طرفدار بیشتری دارد و چون تایچی سرعت کمتری دارد بیشتر مورد توجه سنین بالاتر است و به دلیل کارکردهای طبی هم که پیدا کرده محبوبیت بیشتری در افراد بزرگسال و سالمند پیدا کرده است.

شجیع:‌ یکی از اقدامات توسعه همگانی رشته ها، ارائه فرم های ساده تری از آن رشته است. تا افراد از طریق آن فرم ها جذب رشته بشوند و در فرآیند یادگیری قرار بگیرند. آیا در فدراسیون ووشو فکری برای آموزش های همگانی با محوریت فعال سازی ظرفیت مربیان طراحی شده است؟ 

طرح سفیر سلامت ووشو
کاتوزی: بله، ما به موازات توسعه فعالیت در فضای مجازی، نسبت به فعال سازی ظرفیت مربیان مان هم اقدام کردیم و طرح سفیران سلامت ووشو را نیز اجرایی کردیم. در این طرح مربیان یک دوره سه روزه می بینند و پس از دریافت یک بسته آموزشی، کارت هایی به اسم سفیر سلامت ووشو دریافت می کنند. تا کنون ۳۲۰ نفر از مربیان رشته ورزشی ووشو در این رشته شرکت کرده اند. این تمرینات نوینی هست که حتی برای مربیان هم جدید است، تمرینات تنفسی متناسب با وضعیت فعلی کرونا، تمرینات تایچی و ساندا. مربیان برای اینکه کارت سفیر ورزش ووشو را دریافت کنند باید به ۵ تا ۱۰ نفر آموزش بدهند و از فرایند آموزش خود فیلم بگیرند و برای فدراسیون ارسال کنند. طبق تفاهم نامه ای که با شهرداری داشتیم هم اکنون در ۲۰ پارک مربیان حضور می یابند و با رعایت پروتکل ها اجرای برنامه می کنند. اسامی پارک ها در صفحه کمیته تایچی ارائه شده است. همچنین جدولش در وبسایت ها موجود است. به دنبال این هستیم طرح مذکور را در سراسر کشور اجرایی کنیم. 

طرح های جذاب فدراسیون ووشو
شجیع: طرح جذابی است که قابلیت اجرایی سازی در بین تمامی فدراسیون های ورزشی را دارد. تجربه خودم از تای چی را عرض می کنم. تای چی جنبه جذابیت بصری بالایی دارد. در همایشی، یکی از اساتید تای چی همه حضار را به اجرای حرکات تای چی واداشت و در این مدت کوتاه که تنها ۱۰ دقیقه طول کشید، کاملا می شد تأثیر حرکات را بر روی گیرنده های عمقی حس کرد و به شخصه برای بنده تجربه جذابی بود. معتقدم اگر بتوانیم به راهکارهایی برسیم که مردم را از تماشاگر تایچی به تجربه گر تایچی برسانیم، در بحث همگانی کردن آن گام بسیار بلندی برداشته ایم. 

ووشو در چند سانتیمتری مردم
کاتوزی: ما قصد داریم تا پایان امسال ووشو را به چند سانتیمتری مردم ببریم. یکی اش بحث محتوای ویدیویی ماست، یک محتوای آموزشی استاندارد و بعد رصد فعالیت ها از طریق هشتگ هاست. ما حتی برای اعضای جدید الورود ووشو که در لایو ما تمرین می کنند، اگر درخواست گواهی و شال بند بکنند، به مربی مربوطه معرفی می شوند و فیلم می فرستند برای مربی و پس از تائید مربی گواهینامه برایشان صادر می شود. در آینده نزدیک، یک کارمند هم ومی تواند در کنار شغلش مسیر ووشو و تایچی را هم پیش ببرد و پس از ۴ سال اگر مایل بود به مقام مربیگری هم نایل شود. 

ضرورت تغییر رفتار در مخاطب  
شجیع: فدراسیون ورزش های همگانی بر اساس بازاریابی اجتماعی که هدفش تغییر رفتار مخاطب است در حال فعالیت هست. تمامی تلاش هایی که در فدراسیون ما و فدراسیون ووشو در حال انجام هست باید یک جا منجر به تغییر رفتار مخاطب یعنی کاهش رفتار کم تحرک شود. یکی از مولفه های بازاریابی اجتماعی؛ تحقق سیستم های فعال هست که هدف به اشتراک گذاری تجارب موفق و توسعه روابط بین بخشی بین فعالان و دست اندرکاران ورزش همگانی را دنبال می کند. 

همسو با سیاست های فدراسیون همگانی
کاتوزی: فدراسیون ورزش های همگانی مسئولیت راهبردی ورزش همگانی را به عهده دارد و ما نیز همگام با شبکه شکوه فعالیت می کنیم. رویکرد توسعه و هم افزایی ما در راستای سیاست های کلان فدراسیون ورزش های همگانی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *