چالش کسب و کارهای آنلاین در محدودیتهای کرونایی
- روزنامه همشهری نوشت: به صورت طبیعی در هر کشوری وقتی محدودیتهای کرونا افزایش پیدا میکند، تمایل مردم به خرید آنلاین کالاهای مورد نیازشان بیشتر میشود. در شهرهای مختلف ایران هم هر چند این مسئله دیده میشود و آمارها مشابه است، اما کسب و کارهای اینترنتی هنوز نتوانستهاند مجوز لازم برای ارائه خدمات پس از ساعت ۲۱ را کسب کنند و عملا افزایش تقاضا و کاهش زمان تحویل کالا برای آنها تبدیل به یک بحران شده است.
با پیگیریهای وزارت ارتباطات، هر چند ستاد کرونا مشاغل مرتبط با خدمات اینترنتی را جزو مشاغل ضروری گروه یک شناخته است، اما هنوز استارتاپهای مختلف این حوزه برای رفت و آمد و تامین کالاهای خود دچار مشکل هستند.
رضا الفتنسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی ضمن تایید این مسئله به همشهری میگوید: بر اساس توافق صورت گرفته فهرست پلاکهای اعلام شده کسب و کارهای آنلاین را ارسال کردهایم، اما تا این لحظه هنوز مجوز رفت و آمد برای آنها صادر نشده و برای بسیاری از پرسنل کسب و کارهای آنلاین پیامک جریمه رفته است.
وزیر ارتباطات پیش از این اعلام کرده بود که وزارت کشور با صدور مجوز تردد برای کسب و کارهای اینترنتی موافقت کرده است. در این میان کسب و کارهای اینترنتی در حوزه خدمات طی روزهای اخیر مجبور به نامهنگاری با ارگانها و نهادهای مختلف برای پاسخگویی به افزایش حجم نیاز شهروندان بودهاند.
در آخرین پاسخها گفته شده است که فرمانداری و وزارت کشور باید فهرست پلاکها را برای مستثنی شدن یا به اصطلاح فنی وایت لیست ارسال کنند که تا لحظه تنظیم خبر این مسئله اتفاق نیفتاده است.
امیر حسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی کالا، صادر نشدن مجوز برای تردد نیروهای ضروری و همچنین وسایل نقلیه این پلتفرم اینترنتی را تائید کرده و میگوید: گروهی از پرسنل این شرکت شب گذشته پیامک جریمه، دریافت کردهاند.
او میگوید: بله متاسفانه ما این مشکل راداریم و شب گذشته هم تعدادی از وسایل حمل و نقل ما برای رساندن کالا به شهروندان جریمه شدند. در جلسهای که هفته گذشته در وزارت ارتباطات برگزار شد قرار بر این شد که با هماهنگی صورت گرفته با وزارت کشور پلتفرمهای خدماتی آنلاین از محدودیت تردد مستثنی شوند. با وجود ارسال پلاکها، اما هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
ما حتی برای رفت و آمد پرسنل خودمان به مرکز پردازش دانش که ۲۴ ساعته فعال است هم برای فرمانداری شهر قدس نامه ارسال کردیم که این نامه را نپذیرفتند و گفتند ابلاغیهای در این خصوص ندارند.
این مشکلات برای کسب و کارهای آنلاین در حالی ادامه دارد که سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی تاکید دارد که در شرایط فعلی باید تلاش شود با هماهنگیهای لازم، مشکلات دیگر کسب و کارها از جمله مسئله موجودی کالا حل شود و مردم تشویق به خرید آنلاین برای شکستن زنجیره شیوع کرونا شوند.
جریمه بشوند، اصلاح میکنیم
این در حالی است که با وجود مشکلات مشاغل مختلف به تازگی حجتالله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان در گفتگو با ایرنا گفته است: تخلف ثبت شده رانندگان دارای مجوز تردد در زمان محدودیت کرونا توسط دوربینهای ثبت تخلفات، پس از پایان اجرای طرح اعمال محدودیت اصلاح میشود.
وی با اشاره به پیامک ارسالی به افرادی که تردد آنها مجاز به حساب میآید اعلام کرده، پس از ١۵ روز از پایان اجرای طرح با اعلام اسامی رانندگان دارای مجوز تردد به پلیس راهور، تخلف آنها اصلاح و مجاز میشود.
به گفته موسوی، اما علاوه بر تردد، مشکل بزرگ دیگر پلتفرمهای فروش آنلاین کالا را دسترسی نداشتن فروشندگان فعال در مارکت پلیس به انبارهای خود دانست. به گفته او، انتظار کسب و کارهای اینترنتی که میزان سفارشهایشان در این روزها بسیار بیشتر شده این بود که مانند رستورانها و مراکز دیگری که میتوانند به صورت بیرونبر کار کنند امکان دسترسی فروشندههای این پلتفرمها هم به انبارهایشان برای تامین کالا تامین میشد.
موسوی میگوید: ما حدود ۶هزار نیرو داریم که ۲ هزار نفر آنها در شیفت شب کار میکنند و این مسئله و ناهماهنگی در این رابطه مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورده است. در چین هم در زمان قرنطینه مسئله تامین نیازهای مردم را با حمایت از پلتفرمهای آنلاین حل کردند و به آنها کمک کردند تا بتوانند خدمات بهتری ارائه کنند.
افزایش فروش آنلاین در سه روز گذشته
به گفته مقامهای دیجیکالا در همین روزهای اخیر و در ۳-۲ روز شروع طرح حدود ۳۰ درصد سفارشهای آنلاین این پلتفرم افزایش داشته است.
به گفته او، بیشترین افزایش تقاضا مربوط به کالاهای تند مصرف یا سوپرمارکتی بوده است که نشان میدهد بسیاری از مردم به جای خروج از خانه تقاضا دارند مایحتاج ضروری و روزانه خود را به صورت آنلاین تهیه کنند.
به گفته موسوی، زمانبندی سفارشها هم تغییر کرده و اگر پیش از آغاز محدودیتها سفارشها از ساعت ۹-۸ صبح زیاد میشد، اکنون این روند افزایشی بین ساعتهای ۱۱ تا ۱۲ ظهر دیده میشود.
مقامهای این پلتفرم میگویند: بر اساس تجربه پیش از این با شروع محدودیتها خود را برای ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش سفارش آماده کردهاند.