صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جزئیات شیوه ارسال آثار جشنواره نمایش عروسکی/۲ انتصاب در جشنواره تئاتر دانشگاهی

۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰:۰۱
کد خبر: ۶۷۶۸۱۱
پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

 - پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

آمادگی «خاطرات خانه ای که...» برای اجرا در جشنواره تئاتر «مقاومت»

نمایش «خاطرات خانه ای که ...» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی امین اشرفی آماده اجرا در جشنواره تئاتر «مقاومت» می شود.

نمایش «خاطرات خانه ای که ...» به همت گروه تئاتر قاب سپید خیال و به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی امین اشرفی با پایان تمرین‌های خود آماده اجرا در جشنواره تئاتر «مقاومت» می‌شود.

سیروس سپهری، مهری آل آقا، بنیامین صیادی نیا، سحر باقرآبادی و حمیدرضا مرادی در نمایش «خاطرات خانه ای که ...» به عنوان بازیگر حضور دارند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سال ۱۳۶۵ خانواده‌ای کرمانشاهی، مشغول زندگی روزمره خود هستند که ناگهان اصابت بمبی، ۴ نفر از خانواده ۵ نفرشان را به کام مرگ فرومی برد. اما اکنون خیال آنها هرکدام دوست ندارد آن نفر پنجم باشد.»

از دیگر عوامل این نمایش که کاری از گروه تئاتر قاب سپید خیال است، می‌توان به دستیار کارگردان: جعفر غلامپور، طراح صحنه: امین اشرفی، طراح لباس و مدیر تولید: سمیرا حاجی فتحعلی، طراح گریم: زهره قنبری، طراح ویدیوگرافیک و صدا: سپهر کشن فلاح، طراح نور: مهیار رضاخانی، طراح پوستر: وهب رامزی، مدیرصحنه: سامان حاجی فتحعلی، اجرای دکور: مریم شریفی، دستیار صحنه: حمیدرضا حسینی پور و روابط عمومی: سجاد رضایی مقدم اشاره کرد.

این نمایش با توجه به محدودیت های کرونایی به صورت آنلاین و در بستر اعلام شده توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر «مقاومت» قابل مشاهده خواهد بود.

مقالات برگزیده هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر «مقاومت» معرفی شدند

هیات علمی هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر «مقاومت» متشکل از فرهاد مهندس‌پور، یدالله آقاعباسی و غلامحسین دریانورد، پس از خوانش ۵۴ چکیده در مرحله نخست و تایید ۳۸ چکیده برای ارسال کامل مقاله، در مرحله نهایی ۳۰ مقاله دریافت کرده و از بین مقالات دریافت شده، ۱۱ مقاله را به‌ عنوان مقالات منتخب معرفی کردند.

مقالات منتخب هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت بدون اولویت به شرح زیر است:

فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت «علی رویین» (ارائه و چاپ)

واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران «مهشید حسینیان» (ارائه و چاپ)

نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمان ادبیات و تئاتر مقاومت «آرمان طیران» (ارائه و چاپ)

تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی «محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی» (ارائه و چاپ)

بررسی مفهوم کرونوتوپ در نمایشنامه‌های «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد»، «۳۱/۶/۷۷» و «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» نوشته علیرضا نادری «رضا نادری فرادنبه» (ارائه و چاپ)

مطالعه جامعه‌شناختی (خانواده) شخصیت‌محوری در نمایشنامه‌های دفاع مقدس دهه ۸۰، براساس رویکرد پیر بوردیو با تاکید بر نمایش‌نامه «۳۱/۶/۷۷» نوشته علیرضا نادری «شهرام احمدزاده» (ارائه و چاپ)

مطالعه تطبیقی نمایش‌نامه «۳۱/۶/۷۷» نوشته علیرضا نادری و داستان «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کنفانی براساس الگوی «سفر قهرمان» جوزف کمبل «لیلی عاج» (ارائه و چاپ)

تاثیر جشنواره‌های تئاتری بر جریان‌سازی تئاتر مقاومت «ایرج افشاری اصل» (ارائه و چاپ)

مطالعه گستره مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی جنوب ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۸ «فریبا جعفری» (چاپ)

رویکرد واقع‌گرایانه در پرداخت درام مقاومت و تقابل آن با ویژگی‌های درام حماسی «مهدی نصیری» (چاپ)

نمایش عروسکی؛شیوه‌ای بیانگر در بازنمایی امر مقاومت «سلما محسنی اردهالی» (چاپ)

هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت با دبیری جهانشیر یاراحمدی، همزمان با برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت برگزار خواهد شد.

اعلام جزئیات شیوه ارسال آثار به یک بخش از جشنواره نمایش عروسکی

مدیر بخش مسابقه و نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک شیوه ارسال آثار به این رویداد را با توجه به شرایط تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا تشریح کرد.

امیر عابدی مدیر بخش مسابقه و نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک ضمن اعلام خبر چگونگی ارسال آثار از سوی متقاضیان برای شرکت در این رویداد گفت: متقاضیان می‌توانند تا تاریخ ششم دی‌ماه ۱۳۹۹ آثار خود را به ایمیل tehranmobarak@theater.ir ارسال کنند.

وی با تصریح چگونگی ثبت‌ نام متقاضیان، افزود: مطابق آنچه در فراخوان اعلام شد فرآیند ثبت تقاضای شرکت در مسابقه و نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک از طریق تارنمای https://tehranmobarak.theater.ir/ صورت می‌گیرد و http://tehranmobarak.theater.ir/fa/form_data/add/form_id لینک مستقیم فرم ثبت نام است. پیش از این اعلام شده بود که متقاضیان می‌بایست آثار خود را روی لوح فشرده از طریق پست پیشتاز یا به صورت حضوری به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند و پس از دریافت کد رهگیری، از طریق تارنمای ذکرشده اقدام به ثبت نام کنند که با توجه به شرایط ویژه فعلی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، آدرس ایمیل ذکر شده نیز راه دیگری برای ارسال آثار و دریافت کد رهگیری و پس از آن، ثبت نام در تارنمای جشنواره است.

مسابقه و نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک که به مدیریت امیر عابدی برگزار می‌شود مختص عکس آن دسته از نمایش‌های عروسکی است که در بازه زمانی اول اردیبهشت ۹۵ تا اول دی ۹۹ در داخل کشور، در قالب اجرای عمومی، جشنواره‌ها یا دیگر رویدادهای داخلی روی صحنه رفته باشد.

راه‌های برقراری تماس با دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک واقع در تهران، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری کربن، کوچه مهبد، پلاک ۱۰، طبقه دوم، شماره تماس‌های ۰۲۱۶۶۷۵۶۴۹۶ و ۰۲۱۶۶۷۱۰۷۰۲ و ۰۹۳۵۳۸۰۱۹۸۲ است.

در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از سلامت گروه‌های نمایشی و مخاطبان، بیشتر بخش‌های هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در اسفندماه سال جاری، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار می‌شود.

۲ انتصاب در جشنواره تئاتر دانشگاهی

طی احکامی مدیر بخش رادیو تئاتر و مدیر بخش عکس، پوستر و ماکت بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب شدند.

دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با ابلاغ حکمی مدیر بخش رادیو تئاتر این دوره از جشنواره را منصوب کرد.

مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی با صدور حکمی علی بهرامی را به عنوان مدیر بخش رادیو تئاتر این دوره منصوب کرد.

در متن حکم جدی به بهرامی آمده است:

«نظر به شایستگی، تعهد و تجربه‌های ارزشمند جنابعالی در حوزه نمایش رادیویی، به موجب این حکم به عنوان مدیر بخش رادیو تئاتر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت ها، زمینه اعتلا و ارتقاء این بخش در جشنواره تئاتر دانشگاهی فراهم شود.

امید است در سایه ایزد منان و همراهی و همدلی دانشجویان و اساتید و همچنین  انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور و بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، در انجام وظایف محوله موفق باشید.»

علی بهرامی دارای مدرک کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو از دانشکده صدا و سیما است. وی همچنین کارگردانی و تهیه کنندگی چندین نمایش رادیویی از جمله «گلدونه خانوم»، «به خوان به نام پروانه»، و ... را در کارنامه خود دارد.

همچنین مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی با صدور حکمی پریسا عباس زاده را به عنوان مدیر بخش عکس، پوستر و ماکت این دوره منصوب کرد.

در متن حکم جدی به عباس زاده آمده است:

«نظر به شایستگی، تعهد و تجربه‌های ارزشمند جنابعالی در این حوزه، به موجب این حکم به عنوان مدیر بخش عکس، پوستر و ماکت بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب می‌شوید.

امید است در سایه ایزد منان و همراهی و همدلی دانشجویان و اساتید و همچنین  انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور و بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، در انجام وظایف محوله موفق باشید.»

پریسا عباس زاده دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی دانشگاه تربیت مدرس است. عضویت در شورای مرکزی کانون تئاتر دانشگاه تربیت مدرس، عضو ستاد برگزاری فستیوال بین المللی سی پرفرمنس، سی هنرمند و همچنین فستیوال بین المللی رادیکال پرفرمنس موزه هنرهای معاصر از جمله فعالیت های اجرایی وی است.

او همچنین در بخش عکس بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران موفق به دریافت لوح تقدیر شد.

بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری مجتبی جدی از آبان ۹۹ با بخش پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه نویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه ها و درس گفتارها کار خود را آغاز کرده است.

شماره‌ ۲۵۴ ماهنامه‌ «نمایش» روی پیش‌خوان

شماره ۲۵۴ ماهنامه‌ «نمایش» با نگاه ویژه‌ به «شازده کوچولو و اقتباس برای درام» با مطالبی به قلم عباس جهانگیریان، منصور خلج، بهرام جلالی‏‌پور، احمد کامیابی‌مسک و فریدون محرابی منتشر شده است.

همچنین مخاطبان می‌توانند نقد و تحلیل نمایشنامه‌ «سعدی هملت می‌شود» با عنوان «کتابی برای دیدن» نوشته‌ سعید محبی و مقالاتی چون «دردمندی که تشنه‌ دانستن است!» نوشته‌ نصرالله قادری، «بررسی مسأله‌ نیاز در پدیداری فرهنگ و هنر نمایش» نوشته‌ محمدرضا امیرخانی، «مقاومت در برابر تئاتر بودگی» نوشته‌ ماروین کارلسون با ترجمه‌ مجید کیانیان و «تحلیل یک باور اسطوره‌ای در دنیای نمایش مالزی: «پاک دوگل» دلقک مقدس و قابل احترام» نوشته‌ محمود دهقان‌هراتی را در این شماره بخوانند.

پرونده‌ «یک نمایش: بیداری» شامل مقدمه‌ای با عنوان «بیداری به وقت کرونا!» نوشته‌ نصرالله قادری و گفتگو با داود دانشور، فرزانه نشاط‌خواه، گیلدا حمیدی، افشین زارعی و رضا امامی و نقد نمایش «بیداری» با عنوان «همیشه پای یک زن در میان است» نوشته‌ آزاده فخری بخش دیگری از شماره ۲۵۴ ماهنامه‌ «نمایش» است.

سرمقاله‌ این شماره با نام «حرف، تئاتر و نمایش دروغ بزرگ!» به قلم نصرالله قادری منتشر شده است.

شماره‌ ‌۲۵۴ ماهنامه‌ «نمایش» ویژه‌ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با سردبیری نصرالله قادری در ۹۶ صفحه و با بهای ۱۵‌ هزار تومان برای عموم علاقه‌مندان حوزه‌ تئاتر چاپ و توزیع شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *