رودخانه کرج در خطر زیست محیطی قرار دارد
مدیر دفتر اکوسیستمهای تالابی سازمان محیط زیست گفت: با توجه به طرح آبگیری تونلی که آب رودخانه کرج را به شمال تهران انتقال میدهد، در واقع این پروژه حدود ۱۲ سال پیش طراحی شده است که این طرح از طرف وزارت نیرو به محیط زیست ارائه شد.
مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستمهای تالابی سازمان محیط زیست در گفتگو با میزان گفت: طرح آبگیری تونلی که آب رودخانه کرج را به شمال تهران انتقال میدهد دارای دو سناریو بوده است، سناریوی اول این رود در جریان طبیعی رودخانه بوده است که از کرج به تهران منتقل میشود؛ که این منطقه حدود ۱۱۰۰ ارتفاع دارد که به خاطر آلودگی رودخانه این مسیر را طی میکند، که اگر آلودگی نبود یعنی رستورانهایی که در اطراف رودخانه ساخته شده اند که آب فاضلاب آنها به این رودخانه منتقل میشود و باعث آلودگی آب این رودخانه میشود رودخانه مسیر اصلی خود را دنبال میکرد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر مدیریت آب رودخانه از نظر رفع آلودگی در جهت درستی بود یا انجام میشد، محیط زیست اطراف این رودخانه دچار خسارتهایی جبران ناپذیر نمیشد و همچنین رودخانه به جریان خود ادامه میداد و مردم تهران هم از حق آب رودخانه استفاده میکردند.
مدیر دفتر اکوسیستمهای تالابی سازمان محیط زیست گفت: چندسال گذشته وزارت نیرو مواردی را مطرح کرد، که این آبی که در رودخانه جریان دارد آلوده میشود اگر این آب را از ارتفاع ۱۱۰۰ متری بالا برده با صرف هزینه و انرژی بسیار با پمپاژ کردن و دوباره این آب را از آن ارتفاع به پایین ما آورند. برای جلوگیری از صرف هزینههای بسیار و آلوده نشدن آب رودخانه که این بدون آلودگی آب شرب شمال تهران تامین شود.
وی همچنین در خصوص طرح تونل ادامه داد: طرح تونل، پروژهای بود که از آلودگی آب رودخانه جلوگیری میشد و اب رودخانه با نیروی ثقل خود به حرکت در میآید و نیاز به صرف انرژی نیست. وای از طرف دیگر سازمان محیط زیست مخالف زدن تونل بود و معتقد بود که زدن تونل برای انتقال آب، اگر قرار است همه آب رودخانه از تونل منتقل شود، پس حق آب رودخانه چه میشود و دیگر اینکه از منطقهای که گذر میکند، منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است و با خسارتهای جبران ناپذیری بر محیط زیست محدوده اطراف رودخانه زده است و همچنین نخالههایی که از فرایند زدن تونل بوجود آمده است در کجا این نخالهها را تخلیه میکنند یا انتقال میدهند در درون رودخانه یا اطراف آن که خود آسیبهای زیست محیطی بسیاری را بهمراه دارد.
باقرزاده کریمی عنوان کرد: در مورد رودخانه هم قرار بر این شد که حق آب رودخانه به طور کامل حفظ شود. حدود ۶۳ یا ۶۴ میلیون مترمکعب باید از سطح برود که بعدها وزارت نیرو تشکیک غیرکارشناسی شده ایجاد کرد، محیط زیست با سوالاتی از قبیل اینکه این ۶۳ میلیون مترمکعب سالانه چگونه توزیع خواهد شد که هم نیاز زیست محیطی برطرف شود و هم برای رستورانهایی که کار گردشگری در آن مناطق دارند، جریان رودخانه باید وجود داشته باشد.
همچنین توضیح داد: از مسیر سد تا رودخانه، که در این مسیر آبراهههایی وجود دارد که همراه این آبها به اندازه ۶۳ یا ۶۴ میلیون مترمکعب میشود که همه حق ابه برای رودخانه کرج که با سازمان محیط زیست به توافق رسیده بودند این مقدار فقط باید از خود سد تامین شود و ابراهههای اطراف این رودخانه جدا محاسبه میشوند.
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست موافقت کرد که این ۶۴ توزیع از سد همراه آبراهههایی که در مسیر رودخانه قرار دارد رهاسازی شود و هیچ نخالهای هم در محیط ریخته نشود؛ که این مسئله هم مشکل آلودگی حل میشود و هم مشکل آب و از طرف دیگر آب باکیفیت هم به دست مردم تهران برسد، و این پروژه همچنان به قوت خود کار میکرد.
مدیر دفتر اکوسیستمهای تالابی سازمان محیط زیست افزود:، ولی امروز در حال حاضر باید این مسئله بررسی شود که آیا در مسیر تونل آسیب محیط زیستی داشته است، آیا این رهاسازی آب که وزارت نیرو مقدار آن را تعیین کرده بود اتفاق میافتاد یا نه، که اگر آن مقدار تعیین شده رخ ندهد آسیبهای محیطی به منطقه کرج و مسیر رودخانه وارد میکند که بسیار جبران ناپذیر است.
همچنین گفت: نظارت بر آلودگی اطراف رودخانه با محیط زیست است و باید پیگیری و نظارت شبانه روزی داشته باشد، ولی به علت کمبود نیرو و یا اینکه افرادی که رودخانه را آلوده میکنند ممکن است در شب اقدام به این کار کنند، دور از نگاه افراد دیگر به خصوص محیط زیست اتفاق میافتد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *