رایزنی با قوه قضائیه برای بازپسگیری طلبهای بانک سرمایه/ مربیان بهداشت و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مشکلی برای استخدام ندارند
به گزارش خبرنگار اجتماعی ، علیاصغر فانی در حاشیه بازدید از هشتمین اردوی ملی مربیان مرد پیشاهنگان پیشتاز سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری اردوی توجیهی مربیان سازمان دانشآموزی بودیم و 1200 نفر از مربیان سازمان دانشآموزی در این دوره شرکت کردند و آموزش دیدند تا چگونه اردوهای آموزشی را در قالب سازمان دانشآموزی با هدف خوداتکایی دانشآموزان در برگزاری اردوها و در نهایت تربیت اجتماعی آنها، برگزار کنند.
وی درباره سرانه 200 میلیارد تومانی مدارس نیز بیان کرد: پیگیر هستیم تا قبل از آغاز سال تحصیلی بخشی از این مبلغ را گرفته و بین مدارس توزیع کنیم و بدیهی است در مدارسی که مشکلات بیشتری دارند و اولویتشان از نظر ما بالاتر است، بین آنها توزیع میشود.
فانی درمورد حساب سپرده در مدارس، یادآور شد: در واقع با نرمافزاری که طراحی کردهایم و هفته گذشته نیز تحت عنوان حساب یکپارچه مدارس، راهاندازی شد، در عین حال که مدارس حساب خود را دارند، اما میتوانیم رصدی در آموزش و پرورش، نسبت به حساب مدارس داشته باشیم تا بتوانیم از پولهایی که در حساب مدارس است با صحبتهایی که با بانکهای عامل انجام دادهایم به نفع مدارس بیشتر استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر این اساس حسابهای متفرقه مدارس باید جمع شده و حساب متمرکز ایجاد شود تا هم خود مدارس و نیز ما در جریان کار قرار گیریم و موجودی حسابها را رصد کنیم.
وی در خصوص انتقاد مربیان بهداشت و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مبنی بر نداشتن سهمیه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش افزود: مربیان بهداشت استخدام آموزش و پرورش هستند و هیچ مشکلی ندارند؛ آن دسته از آموزشیاران سوادآموزی نیز که شرایط لازم را داشتند در سالهای گذشته به استخدام درآمدند، البته هر کسی میتوانست در این آزمون شرکت کند و بر حسب رشته، جنسیت و جایگاه جغرافیایی هیچ محدودیتی نداشتیم.
فانی درباره افزایش حقوق و اینکه آیا شامل همه معلمان میشود و آیا صحت دارد که معلمان زیر 6 سال شاملشان نمیشود؟ نیز گفت: ما پیشنویس رتبهبندی را آماده کردهایم و در نخستین جلسه شورای توسعه مدیریت، آنچه را که تصویب شد، اطلاعرسانی میکنیم زیرا ممکن است پیشنویس ما در هنگام تصویب، دچار تغییراتی شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سه معلمه شدن پایههای پنجم و ششم مطلق نیست یعنی باز در سال تحصیلی 95ـ94 مدارس زیادی خواهیم داشت که معلمان پایه پنجم و ششم آنها تک معلمه است.
وی بیان کرد: البته این اجازه را دادهایم که در پایه پنجم و ششم بیش از یک و حداکثر سه معلم داشته باشیم و علتش، این است که در بعضی مناطق تخصصهای لازم را در اختیار داریم و به تبع آن، آموزشها را تخصصی کردهایم. البته ممکن است در بعضی موارد تک معلمه باشد ضمن اینکه در دوره متوسطه یک، هر درسی یک معلم دارد و ممکن است دانشآموز هفتم، 8 یا 9 معلم داشته باشد.
فانی اضافه کرد: بنابراین پایه پنجم و ششم را سه معلمه کنیم؛ در واقع زمینهسازی تعداد و تنوع معلم را در دوره متوسطه یک فراهم کردهایم.
وی درباره کمبود معلم در دوره ابتدایی، گفت: ما یک تعداد معلمان دوره بالاتر را در دوره ابتدایی به کار میگیریم و با توجه به هشت ماه فعالیتی که ساماندهی نیروی انسانی که از اول بهمن سال گذشته انجام شده است، آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در مهر 94 را داریم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: داشتن زنگ جداگانهای به نام کتابخوانی به هیچ عنوان مصلحت نیست، بلکه در قالب زنگ انشاء، ادبیات فارسی و علوم اجتماعی با توسعه کتابخانههای کلاسی به طور عملی این کار را محقق میکنیم؛ چراکه زنگی بهعنوان زنگ کتابخوانی که هیچ فعالیتی در آن شکل نگیرد، امکانپذیر نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که «گفته میشود دولت 520 میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان بدهکار است، آیا صحت دارد؟»، اظهار کرد: در سالهای گذشته که صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل شد قرار بود به میزانی که معلمان به صندوق کمک میکنند، دولت نیز کمک کند.
فانی گفت: بحث کمک دولت در طول برنامه پنجم توسعه از این برنامه حذف شده و دنبال این هستیم در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است، این موضوع را بگنجانیم و بتوانیم کمکهای دولت را به صندوق داشته باشیم.
وی درباره اینکه «گفته میشود فردی 700 میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات گرفته است و بازپرداختی نداشته است»، تصریح کرد: بله اینها اقداماتی بوده است که در دولت گذشته صورت گرفته است البته رقم اعلام شده شما را تأیید نمیکنم، اما درحال پیگیری برای بازپسگیری طلبهای بانک سرمایه هستیم و امیدواریم با کمک قوه قضائیه بتوانیم حقوق مربوط به مردم را به صندوق برگردانیم.
وزیر آموزش و پرورش در زمینه ملاکهای رتبهبندی معلمان گفت: ملاکها و شاخصهای رتبهبندی معلمان به وظایف معلمان بازمیگردد و مشخص است یک معلم خوب و توانا بهترین رتبه را احراز خواهد کرد و اینکه در مواردی در نشریات و سایتها عنوان کردهاند مقاله ISI باید داشته باشد هیچ ربطی به رتبهبندی ما ندارد.
فانی بیان کرد: در دولت قبل کتابچهای چاپ شده بود که مواردی در آن آمده و آن موارد را ذکر میکنند و من اعلام کردهام که شاخصهای ما مبتنی بر وظایفی است که یک معلم در مدارس دارد.
وی درباره طرح رتبهبندی و مناطق مرزی اضافه کرد: بله، به قوت خود باقی است. یعنی حق مرزی که از اول تیرماه 94 پس از چندین سال توقف در آموزش و پرورش برقرار کردیم، به قوت خود باقی است و رتبهبندی به آن اضافه میشود.