نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تامین منافع ملی ایران
مدیر عامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با تاکید بر نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تامین منافع ملی ایران گفت: پیروزی و موفقیت ایران زیربار فشارهای بینالمللی در گرو موفقیت در کارامد بودن و ثبات در قوانین گمرکی و کاهش هزینهها، زیرساختهای چابک و کارامد است.
- سید حمزه صفوی در حاشیه همایش بینالمللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خصوص جایگاه ایران در این اتحادیه خاطرنشان کرد: ایران مهمترین نقش را در حلقه اتصال کریدور شمال -جنوب و شمال-غرب و ترانزیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایفا میکند.
مدیر عامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بیان اینکه اقتصاد یکی از مهمترین زیرساخت کشورها است تصریح کرد: تنوع بخشیدن در اقتصادها میتواند یکی از نقاط قوت و قدرت کشورها باشد. در قرن ۲۰ میلادی که نفت کشف شد، در منطقه خاورمیانه تاثیرات مهمی گذاشت که یکی از مهمترین آنها شکل گیری اقتصاد مبتنی بر نفت بود که درآمد بسیار زیادی را نصیب دولتها بدون زحمت زیاد میکرد و سبب شد نوع خاصی از اقتصادها در منطقه شکل گیرد.
وی گفت: به فراخور هوشیاری و تدبیر که برخی از کشورها داشتند، کوشیدند تا از اقتصاد متکی به یک محصول فرار کنند و تنوع بخشی را در محصولات خود بوجود آورند.
صفوی ادامه داد: بنابراین سیاستهای تنوع بخشی به منابع تولید ثروت به عنوان سیاستهای بالادستی حکومتها شمرده میشود. یکی از بهترین راهها در جهت جغرافیای سیاسی در ایران، تنوع بخشیدن به درآمدهای نفتی، رهایی از اقتصاد و درآمد نفتی و استفاده از ظرفیتهای این کریدور است.
مدیر عامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام گفت: از دیگر سو تنیدگی اقتصاد کشورها با یکدیگر ضامن امنیت پایدار در منطقه اوراسیاست که کریدور شمال به جنوب از مسیر ایران این مهم را برآورده میکند.
وی افزود: ایران سه مزیت در این اتحادیه دارد که اولین و مهمترین آنها کاهش زمان ترانزیتی، دیگری امنیت مسیر و سومین مساله کاهش هزینه ترانزیت است.
صفوی گفت: تاکنون در بعد داخلی و خارجی اقداماتی جهت تقویت این کریدور در کشور انجام شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: در بعد داخلی ایران تلاشهایی را برای تقویت زیرساختها از جمله زیرساختهای حملونقل انجام داده است. ایران حتی در زمان تحریمها و فشارهای اقتصادی اعمال شده بر این کشور پروژههای مواصلاتی را متوقف نکرد و در جهت تکمیل آن برآمد.
مدیر عامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام تصریح کرد: ایران همچنین به توسعه زیرساخت بندری و اسکلههای پهلوگیری در چابهار و مناطق دیگر اقدام کرد. در بعد خارجی نیز ایران کوشید با رایزنی سیاسی با دولتهای مربوطه به این موضوع، بستری از تعامل اعتمادسازی فراهم آورد و قراردادهایی را منعقد کند که راهگشای شکلگیری این کریدور است.
وی یکی از مهمترین موانع در این کریدور را ناشناخته بودن ابعاد و منافع آن برای دولتها و همچنین بخش خصوصی برشمرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: تغییر مداوم قوانین گمرکی و عدم ثبات در این بخش یکی دیگر از موانع در این کریدور به شمار میآید.
صفوی گفت: با توجه به فشارهای بیسابقه بین المللی، ضروری است ایران با چابکسازی و بهینه سازی سیستمهای اداری، گمرکی و ایجاد مزیتهای رقابتی از نظر کاهش هزینه برای بخش خصوصی و تجار بین المللی برای استفاده از پهنه ایران برای تزانزیت کالاها به مقابله با تحریمها بپردازد. پیروزی و موفقیت ایران در زیربار فشارهای بین المللی در گرو موفقیت در کارامد بودن و ثبات در قوانین گمرکی و کاهش هزینهها، زیرساختهای چابک و کارامد است.
مدیر عامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با تاکید بر نقش مناطق آزاد در این خصوص تاکید کرد: مناطق آزاد نوک پیکان و شکلگیری این حرکت عظیم است و حیات و ممات کریدور وابسته به میزان کارآمدی مناطق آزاد است.
وی با اشاره به همایش بین المللی اوراسیا در انزلی خاطرنشان کرد: این همایش با هدف ایجاد بستری برای تولید ادبیات و محتوای علمی و پرداختن علمی به موضوع اهمیت شکل گیری کریدور و استفاده از ظرفیتهای اوراسیا شکل گرفته است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *