صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

موافقان و مخالفان چه گفتند؟ /۱۲ آذر؛ تاریخ ارائه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس/کلیات طرح اصلاح ساختار بودجه تصویب شد

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲:۲۴
کد خبر: ۶۷۵۱۸۵
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰موافقت کردند.

- بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

محمد باقر قالیباف در ابتدای بررسی این طرح در مجلس گفت: اصلاح ساختار بودجه مهترین و اساسی ترین بحث است و دستور مقام معظم رهبری را دارد . ما باید به سمت درآمدهای پایدار و عدم وابستگی بودجه به نفت حرکت کنیم و از کسری بودجه جلوگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه محور‌های جدی دارد، گفت: برای مثال طرح نوسازی نظام مالیاتی که در حال حاضر کمیسیون اقتصادی مجلس آن را بررسی می‌کند و به دنبال مقابله با فرار مالیاتی و اعمال مالیات جدی در بخش سفته‌بازی، دلالی و سوداگری است، یکی از محور‌های جدی اصلاح ساختار بودجه است.

قالیباف افزود: بحث مربوط به اصلاح نظام تأمین اجتماعی و ارتباط آن با نظام مالیاتی، اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی و اصلاح نظام یارانه‌ها از دیگر محور‌های اصلاح ساختار بودجه است. همچنین اصلاحات نهادی بودجه‌ریزی، یکی دیگر از محور‌ها است.

وی تأکید کرد: ما در حال حاضر بررسی احکام بودجه را در دستور کار داریم که یکی از بند‌های اصلی اصلاح ساختار بودجه است و به دنبال اصلاحات نهادی در ساختار بودجه‌ریزی هستیم.
 

محمدرضا پورابراهیمی به عنوان مخالف کلیات این طرح در مجلس گفت: من با اطلاع دقیقی عرض می کنم که تا به امروز هیچ تصمیم و اراده ای از سوی دولت درباره اصلاح ساختار بودجه وجود ندارد.

وی بیان داشت: موارد آورده شده موارد خوبی است ولی بعضا در قوانین دیگر آمده است . اساس اصلاح ساختار بودجه مولد سازی دارایی های دولت است. من درخواستم از کمیسیون بودجه این است که روی محورهای اساسی دست بگذارد.

این نماینده مجلس بیان داشت: این طرح باید در قالب دو شوری به کمیسیون بازگردد. باید طرحی جایگزین این طرح شود. ما موضوعاتی مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی داریم که نیازمند تصمیم اساسی است . یکی از محورهای مهم بودجه ایجاد پایه‌های مالیاتی است که خوشبختانه این موضوع در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و به زودی به صحن خواهد آمد .لذا این طرح انطباقی با اصلاح ساختار بودجه ندارد و باید با یک متن نهایی جایگزین شود.

 

جعفر قادری در موافقت با این طرح بیان داشت: تلاش ما بر این بوده تا بخشی از اصلاحات بودجه را در این طرح منعکس کنیم و ایرادات و اشکالات به مرور برطرف می‌شود. شاید نیاز باشد مجال و فرصت بیشتری برای این کار بگذاریم. خیلی از اصلاحات این طرح باید در کمیسیون اقتصادی بررسی شود.

وی بیان داشت: بنابراین ما در این طرح کدها و نکات کلیدی را اشاره می‌کنیم . تلاش ما براین بوده که ساختار و جهت گیری مالیات ها در بودجه اصلاح شود.

این نماینده مجلس اظهارداشت: ما حداقل ها را باید برای دهک‌ها و گروه‌های جامعه تامین کنیم. ما باید شرایط را به سمتی پیش ببریم که مشکلات مردم رفع شود. نسبت به مصارف و منابع در استان‌ها تفاوت فاحشی وجود دارد.

 

محمد صفایی در مخالفت با این طرح در مجلس گفت:  در این طرح هیچ تعیین تکلیفی درباره بانک‌ها رخ نداده است. مباحث مربوط به یارانه در این طرح به وزرات تعاون داده شده است و اما کمیته امداد امام خمینی نادیده گرفته شده است؛ لذا این مسئله مغایر با ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه دارد. این پیشنهاد سال گذشته هم مطرح شده بود و شورای نگهبان در بودجه سال ۹۹ این را اشکال وارد دانسته و آن را رد کرده است.

وی بیان داشت: همچنین در بحث مناقصات، فقط مناقصات بزرگ دیده شده است. امکان انحراف و فساد در این موضوع وجود دارد. مسائل اساسی کشور مثل رفع تمرکز گرایی در این کشور در این طرح دیده نشده است.


لطف‌الله سیاهکلی در موافقت با این طرح در مجلس گفت: مخالفین محترم اشکالاتی را به طرح گرفتند که این اشکالات وارد است. انشالله پس از تصویب کلیات در جزئیات این موضوعات رفع شود.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت‌ها عادت کردند درآمد‌های خود را از نفت به دست بیاورد؛تاکید کرد:در این شرایط دولت  توجه به تولید ندارد. دولت باید با مالیات‌ها اداره شود وقتی اینطور باشد تولید را مدیریت خواهد شد.

وی بیان داشت: در این طرح آورده شده تا بودجه های عمرانی از منابع پایدار تامین شود که اقدام بسیار خوبی است.
 
۱۲ آذر ؛ تاریخ ارائه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس
سید حمید پورمحمدی، معاون اموراقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه،به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی این طرح در مجلس گفت:اصلاح ساختار بودجه دستور مقام معظم رهبری به سران قوا بود از این رو سازمان برنامه و بودجه کلیتی از اصلاح ساختار و برنامه زمانی آن را تقدیم سران قوا کرد، مجلس شورای اسلامی در همین راستا طرحی را در دستورکار قرار داده است.

معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اصلاح ساختار به معنای درآمد‌های پایدار، نظام یارانه پنهان بهم ریخته، انرژی شفاف، مالیات شفاف، دارایی دولت را مولد کردن، انجام اصلاحات نهادی و ایجاد ثبات اقتصادی است.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه امهاتی از موضوعات مذکور را به سران قوا ارائه کرد، نمایندگان مجلس نیز نکاتی از اصلاحات ساختاری را در قالب طرح ارائه کردند تا دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درج کند. تدوین لایحه سال ۱۴۰۰ از ۱۵ آذرماه در مجلس شروع می‌شود، ما ۲ روز پیش این لایحه را به دولت دادیم و دولت نیز روز گذشته نامه‌ای به تمامی وزرا زده تا طی ۵ روز نظر خود را درباره لایحه ارائه دهند.

پورمحمدی بیان داشت: دولت طی ۵ روز جلساتی را صبح، بعدازظهر و شب برای تصویب لایحه برگزار خواهد کرد و ما روز ۱۲ آذرماه لایحه را تقدیم مجلس خواهیم کرد، اما اگر مجلس طرح را همین امروز تصویب کند ما نمی‌توانیم تغییراتی در لایحه اعمال کنیم، از همین رو با طرح نمایندگان مخالفیم.
 
انتقاد رئیس مجلس
محمدباقر قالیباف در ادامه این جلسه و پس از اعلام مخالفت نماینده دولت با کلیات این طرح اظهار داشت: در بحث اصلاح ساختار بودجه و نهاد برنامه‌ریزی هم آقای پورمحمدی و هم آقای نوبخت می‌دانند که حداقل از سه ماه قبل شخص من تا بقیه کمیسیون‌ها گام به گام تا ۴۸ ساعت قبل این موضوعات را به صورت هماهنگ پیش بردیم و از آن‌ها به صورت کتبی یا شفاهی در جلسات حمایت شده است، ولی حالا اظهارنظر خلاف توافق می‌کنید که این خلاف توقع ماست.
 
تصویب کلیات
نمایندگان در ادامه این جلسه با کلیات طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰  با ۱۸۹ رای موافق ۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع موافقت کردند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *