کاهش ساعت سرویسدهی مترو و اتوبوس صدای مردم را درآورد
اعلام کاهش ساعت خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی موجب ازدحام جمعیت در ساعات پایانی فعالیت آنها خواهد شد. این ازدحام نه تنها باعث کاهش شیوع بیماری کرونا نمیشود بلکه نارضایتی شهروندان را نیز به همراه داشته است.
_ ایسنا نوشت: ساعت ۲۰ روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه شهرداری تهران با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که ساعات سرویس دهی مترو و اتوبوس آنهم با مجوز ستاد ملی کرونا را کاهش میدهد. صدور این اطلاعیه آن هم یک روز قبل از اجرای طرح سراسری در حالی که تهمیدات خاص جایگزینی اتخاذ نشده بود، شرایط تردد را برای بسیاری از شهروندان سختتر کرد.
کاهش ساعت سرویس دهی مترو و اتوبوس که برای برخی شهروندان تنها راه تردد است مشکلاتی را ایجاد کرده، بگونهای که هم شاهد ازدحام بیشتر جمعیت در ساعات پایانی هستیم و هم حق استفاده از مترو و اتوبوس برای شاغلین "شب کار" نادیده گرفته شده است که موجبات گلایه شهروندان شد، بگونهای که علی که خود را کارگر واحد فنی یک واحد ارایه دهنده خدمات معرفی میکند، میگوید: من کارگر بخش فنی هستم و باید تا ساعت ۲۲ و تا زمانی که کار باشد، سرکارم بمانم، همان طور هم که میبینید هم ماسک دارم و هم تا آنجایی که بشود فاصله گذاری اجتماعی را رعایت میکنم و خدا را شکر تا الان هم به کرونا مبتلا نشدم.
وی میافزاید: من از ارم سبز تا ایستگاه شوش را با مترو میروم و تا امروز هم مشکلی نبود، اما حالا با خبر شدم که ساعت کار مترو تا ساعت ۲۰ بیشتر نیست چرا؟ خب من و امثال من که ساعت کاریشان دیر تمام میشود چه کنیم؟ این چند روز که این طرح اجرا شد من یا مجبور بودم از ارم سبز با تاکسی یا سواری به پایانه آزادی آمد و مسیری که میتوانستم یک ساعته طی کنم را با تغییر مدام وسیله نقلیه دو سه ساعته طی کنم یا موتور دربست بگیرم که حالا با وجود بارندگی و سرد شدن هوا واقعا سخت است.
فرزانه نیز کارمند یک شرکت بخش خصوصی است و با اشاره به این ضرب المثل" سواره خبر ندارد از حال پیاده" میگوید: من کارمند یک شرکت خصوصی هستم شرکتی که نه کرونا میشناسد و نه مصوبات دورکاری دولت و ستاد ملی کرونا را، حق اعتراض هم نداریم و البته واقعیت این است که در این وانفسای اشتغال جرات اعتراض هم نداریم. حالا من باید چه کنم؟ ساعت کاری مترو و اتوبوس را کم کردند در حالی که من تا کارم تمام شود و بخواهم از اداره خارج شوم ساعت حوالی ۲۱ است.
وی ادامه میدهد: قبلا با اتوبوس مسیر ونک تا راه آهن را طی میکردم؛ اما حالا چکار کنم؟ یک روز دو روز میتوانم از مدیر مجموعه کاریم بخواهم که زودتر بروم تا حداقل به آخرین اتوبوس برسم، اما تا کی میتوان اینکار را کرد و یا تا کی میتوان تاکسی اینترنتی گرفت در حالی که آنقدر کرایه هایش متغیر و بالا است که نمیتوان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد. خب حداقل مسوولان به جای کاهش ساعت کل سرویس اتوبوسرانی تعداد اتوبوسها را کم میکردند نه اینکه کلا سرویس دهی را متوقف کنند.
نوشا و دوستش نیز از مسافران همیشگی مترو هستند که از ایستگاه تئاتر شهر تا ایستگاه کرج را با مترو سفر میکردند، اما این روزها آنقدر از ازدحام جمعیت داخل واگنها ترسیدند که اعطای مترو را به لقایش بخشیدند و میگویند: در این دوره کرونا مشکلی با اتوبوس و مترو نداشتیم چراکه تا ساعت کاری ما تمام شود و به مترو بیایم حوالی ساعت هفت میشد و عمدتا دیگر واگنها حداقل در قسمت زنانه خلوت شده بودند و ما به راحتی و با رعایت فاصله گذاری میتوانستیم در کنار دیگر مسافران بایسیتم، اما با اجرای طرح کاهش ساعت مترو، وضعیت واگنها بگونهای است که ما از ترسمان نمیتوانیم سوار شویم.
وی اظهار میکند: مسافران فشرده و متراکم به یکدیگر چسبیده اند و این مسئله در قسمت مردانه دوچندانتر است و وضعیت آنقدر نامناسب بود که ما تصمیم گرفتیم تا وضعیت اصلاح نشود از مترو استفاده نکنیم تا حداقل در واگن کرونا نگیریم.
این اعتراض و انتقاد تنها بخشی از مسافران مترو و اتوبوس بود. هر چند که در پی اجرای این طرح اعضای شورای شهر نیز دست به قلم شده و ضمن اعتراض به این تصمیم خواستار اصلاح آن شدند، مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر اولین نفری بود که با ارسال تذکری به هیات رییسه شورای شهر خواستار اصلاح رویه شد و نوشت:" بدون شک این تغییر ساعت که بر اساس اطلاعیه منتشر شده با اتخاذ تصمیم توسط یک معاونت با مجوز شهرداری انجام شده، زمینه ساز تراکم بیش از حد مسافر در ساعت خاتمه فعالیت خطوط خواهد شد که این روند افزایش احتمال آلودگی و انتقال ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت و این تصمیم که زمینه ساز عدم ادای حق به شهر و تحمیل هزینههای رفت و آمد با سایر مدهای حمل و نقل به شهروندان میگردد تصمیم شایسته و مبتنی بر رعایت حقوق عامه نیست. "
وی خواستار لغو این طرح شده و اعلام میکند:" انتظار شهروندان تهرانی در دوران شیوع کرونا افزایش ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی با تقویت ناوگان به منظور فاصله گذاری اجتماعی بوده است، انتظاری که پاسخ داده نشده است و اکنون هم شهرداری به علت عدم حمایت دولت در پاسخگویی به این انتظار موفق نبوده است، نباید شاهد اجرای تصمیماتی باشیم که سلامت و حیات همشهریان عزیزمان را بیش از پیش با خطر مواجه نماید، همه ما در برابر سلامت و حق حیات شهروندان تهرانی از کارآفرین تا کارتن خواب مسوولیم. "
در ادامه علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز با بیان اینکه این نوع تصمیم گیریهای خلق الساعه، نه تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمیشود بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال خواهد داشت و موجب نارضایتی شهروندان میشود، میافزاید: "این تصمیم که بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای اسلامی شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را با مشکل مواجه میکند و شهرداری باید در مواجهه با کرونا با تکیه بر نظرات و مطالعات کارشناسی و با در نظر گرفتن شیوهی زندگی عموم شهروندان اقدامات خود را برنامه ریزی و اجرا کند تا موجبات نگرانی و دغدغه بیشتر شهروندان نشود. "
همچنین ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در گفتوگویی بیان میکند: تمهیدات ستاد کرونا تا به امروز بیشتر بر مبنای اقتصاد شهری بوده که تبعات منفی زیادی داشت چراکه نه تنها به معیشت مردم کمک نکرده است بلکه با کنترل تدریجی و قطره چکانی مشکلات را پیچیدهتر و در هم تنیدهتر کرده است.
وی میافزاید: متاسفانه هنوز توازن، هماهنگی و یکپارچگی در تصمیمات دیده نمیشود، بطوری که شاهد هستیم شهرداری تهران و ستاد کرونا، بدون اطلاع و مشورت با کمیسیون سلامت در مورد اتوبوس و مترو تمهیدات زمانی اتخاذ میکند! این تصمیم در حالی است که مرکز مطالعات شهرداری تهران دو فاز مطالعاتی گسترده در مورد مسیر گسترش کرونا با همراهی بیماران مبتلا انجام داده که تحقیقات نشان میدهد، تنها دو تا سه درصد بیماران کرونا در دو هفته قبل از بیماری خود از اتوبوس و مترو استفاده کردند و نه تنها مطالعات در ایران بلکه بررسیهای جهانی نشان از تاثیر کم حمل و نقل عمومی بر شیوع کرونا دارد و ما باید یاد بگیریم که سخنان و تصمیماتمان را منطبق با دادههای علمی اتخاذ کنیم. "
جزییات نامه شوراییها به شهردار تهران
اعتراضات به این تصمیم ادامه داشت تا اینکه زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در گفت وگویی خبر از نامه اعتراضی شورای شهر به شهردار تهران میدهد و میگوید: " بر اساس مطالعاتی که در سطح شهر تهران توسط کمیته سلامت شورای شهر صورت گرفت، مشخص شد که حمل و نقل عمومی در شیوع کووید ـ ۱۹ از درصد پایینی برخوردار است، ولی کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی بر ازدحام جمعیت میافزاید و سبب بیشتر شدن پیک حجم مسافران و تراکم جمعیت خواهد شد و این موضوع انتقال ویروس و شیوع بیشتر را به همراه خواهد داشت و برهمین اساس اعضای کمیسیون سلامت و حمل و نقل شورای شهر در نامهای از حناچی خواستهایم که شرایط حمل و نقل عمومی را دقیقتر رصد کند و موضوع کاهش ساعات حمل و نقل عمومی بازنگری و اصلاح شود. "
از سویی دیگر مناف هاشمی معاون حمل ونقل شهرداری تهران به این اعتراضات واکنش نشان داده و میگوید:" شهرداری تهران پیشنهاد کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوسرانی) را ارایه نکرد و تصمیم گیری مذکور توسط ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است، بگونهای که ستاد ملی مقابله با کرونا به شهرداری کلانشهرها دستور داده است تا ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی کاهش داده شود. "
وی اتخاذ این تصمیم را به نظر ستادملی کرونا منوط میکند و میگوید:" اینکه تصمیم کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی کارشناسی شده بوده یا خیر را باید از این ستاد پرسید، اما کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی سبب میشود مترو و اتوبوسرانی تا سقف ۲۰۰ هزار نفر با کاهش مسافر مواجه شوند و این محدودیت فعالیت حمل و نقل عمومی اعمال شده و تا مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. اگر تصمیمات دیگری هم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره حمل و نقل عمومی اتخاذ کند، شهرداری تهران آن را اجرا میکند. "
کاهش ساعت سرویس دهی مترو و اتوبوس بدون توجه به نحوه رفت و آمد افراد شاغل در مشاغل ضروری که بعد از ساعت ۱۸ نیز اجازه فعالیت دارند و همچنین ازدحام و شلوغی واگن مترو و کابین اتوبوس که در این چند روز تصاویر آن در فضای مجازی پخش شده، اعتراضات و گلایههای مردمی را به همراه داشته و شاید باید اجرای این طرح در همین روزهای ابتدایی مورد بازنگری قرار گیرد تا شهروندانی که مجبور هستند برای تامین معیشت شان در این روزهای کرونایی به بیرون از خانه بیایند حداقل، سفری ایمن و راحتتر داشته باشند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *