صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

طرح گردشگری هنری تئاتر شهر کلید خورد/۲۳ آبان ماه آخرین زمان ارسال آثار به جشنواره «نشان سلیمانی»

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰:۰۱
کد خبر: ۶۷۳۴۵۸
پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

- پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

طرح گردشگری هنری تئاتر شهر کلید خورد

رییس موزه ملی ایران باستان در دیدار با مدیر تئاتر شهر از آمادگی کامل این موزه برای مشاوره و همکاری در امر بهسازی ، ساماندهی اسناد تاریخی و توسعه پروژه های مبتنی بر«گردشگری هنری» مجموعه تئاتر شهر خبر داد.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران باستان روز دوشنبه نوزدهم آبان ماه با حضور در تئاتر شهر ضمن بازدید از این مجموعه با ابراهیم گله دارزاده مدیر تئاتر شهر دیدار و از آمادگی کامل سازمان تحت مدیریت خود برای مشاوره و همکاری در امر بهسازی، ساماندهی اسناد تاریخی و توسعه پروژه‌های مبتنی بر «گردشگری هنری» مجموعه تئاتر شهر سخن گفت.

ابراهیم گله دارزاده مدیر تئاتر شهر در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیریت موزه ملی ایران باستان گفت: آنچه در برنامه جدید مجموعه تئاتر شهر روی آن تمرکز داریم، الگوبرداری از فعالیت سایر مجموعه‌های نظیر تئاتر شهر در دنیاست که بسته به شرایط تاریخی و جایگاهی که در عرصه فرهنگ و هنر هر کشور دارند تلاش می‌کنند تا علاوه بر فعالیت‌های روتین، در حوزه‌های گردشگری نیز حضور موثر و جدی داشته باشند. شرایطی که بنده معتقدم در مجموعه تاریخی - فرهنگی تئاتر شهر وجود دارد و می‌تواند با بسترسازی، بازنگری و بهسازی فضای داخلی روزانه میزبان طیفی از دوستداران تاریخ و هنر این سرزمین و حتی گردشگران خارجی باشد.

وی ضمن ارائه توضیحاتی از روند فعالیت‌های تئاتر شهر گفت: ما علاوه بر آرشیو ارزشمندی که در زمینه عکس، پوستر و اطلاعات گروه‌های نمایشی داریم در مرکز اسناد و کتابخانه مجموعه نیز اسناد تئاتری بسیار ارزشمندی را داریم که هر کدام به تنهایی می‌تواند دربرگیرنده جذابیت‌های فراوانی برای علاقه‌مندان فرهنگ و حتی گردشگران داخلی و خارجی باشد. این در حالی است که فعالیت در حوزه گردشگری در راستای فرهنگ سازی برای تماشای تئاتر است و ترغیب برای حضور شهروندانی باشد که تاکنون موفق به تماشای تئاتر نشده و چنین اقدامانی می‌تواند را در راستای انگیزه سازی و به تبع آن افزایش تماشاگر واقعی تئاتر بازوی کمکی موثری باشد.

گله دار زاده تصریح کرد: معماری منحصر به فرد مجموعه تئاتر شهر با سازه‌های بیرونی و داخلی که برای آن طراحی شده به تنهایی قابلیت این را دارد که یک گردشگر ساعت‌ها برای تماشای این قابلیت‌ها وقت بگذارد. منتها همین جذابیت اکنون در چارچوبی قرار دارد که قطعا باید روی آن طراحی، ایده پردازی و بهسازی‌هایی صورت گیرد تا بتواند مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گیرد. موضوعی که ما را بر آن داشت تا با دعوت از مدیران متخصص این حوزه و توانمندی‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی و مجموعه تئاتر شهر وجود دارد بتوانیم هر چه زودتر شاهد اجرایی شدن پروژه‌ای در حوزه «گردشگری هنری» باشیم.

مدیر مجموعه تئاتر شهر افزود: قطعا در راستای موضوعاتی که به آن اشاره داشتم موضوع مهم نگهداری اسناد به جای مانده از دهه‌ها فعالیت هنرمندان در تئاتر شهر و حتی مجموعه‌های دیگر کار بسیار سختی است. شرایطی که تا به امروز هم با دلسوزی مدیران و کارکنان این مجموعه برای نگهداری آن‌ها فعالیت‌هایی انجام گرفته؛ اما همه می‌دانیم موضوع آرشیو اسناد و رفتن به سمت موزه داری یک رشته کاملا تخصصی است که در این راه حضور مجموعه هایی، چون موزه ملی ایران باستان و مراکز مشابه در ارتباط با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اولویت پیدا می‌کند. بر همین اساس امیدوارم حضور امروز مدیر موزه ملی ایران باستان که به همت سامان خلیلیان عزیز صورت گرفته مقدمه‌ای برای ورود به بهره برداری موزه‌ای و البته ایجاد شرایط ویژه برای موضوع مهم گردشگری هنری در مجموعه تئاتر شهر باشد.

وی تاکید کرد: به طور حتم با چنین اقدامات فرهنگی که در راستای پیوست تئاتر شهر به فضای گردشگری فرهنگی هنری شهر تهران صورت می‌گیرد میزان توجه شهروندان به این مجموعه نیز افزایش یافته و در تعیین عرصه و حریم این مجموعه مهم هنری اثر گذار خواهد بود. ما با این پیشنهادات و ایده‌ها در نظر داریم فضای کالبدی تئاتر شهر در ساعاتی که نمایشی روی صحنه نیست تبدیل به عرصه‌ای برای بازدید عمومی و گردشگران شود، زیرا بر این باوریم چنین اقداماتی علاوه بر امتیازاتی که به آن اشاره کردم قطعا می‌تواند در استحکام پیوند مردم با تئاتر نیز نقش ارزشمندی را ایفا کند.

گله دار زاده در انتهای صحبت‌های خود تاکید کرد: تمامی آنچه برای طراحی این پروژه صورت گرفته تنها در شرایطی اتفاق می‌افتد که ماجرای شیوع ویروس کرونا در مرحله‌ای قرار گرفته باشد که سلامتی هنرمندان و مخاطبان تئاتر به خطر نیفتد، زیرا توسعه گردشگری هنری و ماجرا‌هایی از این دست تنها در فضایی می‌تواند تبدیل به یک جریان سازنده و موثر در عرصه تئاتر شود که فضای عمومی جامعه نیز در شرایط متعادل تری از فضایی که در آن هستیم، قرار گرفته باشد. من و همکارانم بر این باوریم ایده‌هایی از این دست باید در شرایط پایدار و مساعدی شکل اجرایی داشته باشد، چرا که همین نشاط نشات گرفته از سلامتی روحی و جسمی شهروندان است که می‌تواند موفقیت پروژه‌های هنری را تضمین کند.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضورش در مجموعه تئاتر شهر گفت: تئاتر شهر یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخی – فرهنگی شهر تهران است که علاوه بر جذابیت‌هایی که به لحاظ نوع معماری و سازه برخوردار است می‌تواند تبدیل به یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین اماکن تاریخ معاصر تهران در حوزه گردشگری شود.

وی افزود: به طور حتم برای تحقق اهدافی، چون جذب گردشگر به ویژه گردشگری هنری در مجموعه تئاتر شهر باید کار‌های پیش زمینه‌ای اجرا شود که محور اصلی آن رفتار حفاظت محورانه و توجه به باید و نباید‌های موزه داری است. به هر حال فعالیت اصلی تئاتر شهر اجرای آثار نمایشی مختلف است که فضای جغرافیایی و زیبای آن می‌تواند خاطره تماشای هر نمایشی را تبدیل به یک خاطره ماندگار کند. در این شرایط یکسری الزامات برای ارتقای خدمات موزه‌ای مجموعه وجود دارد که باید برای آن فعالیت‌هایی را انجام داد. در این راه مدیریت و کارکنان موزه ملی ایران باستان آماده هرگونه همکاری با مجموعه تئاتر شهر هستند.

رییس موزه ملی ایران باستان در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: بهره برداری موزه‌ای از تئاتر شهر نیازمند یک نگاه کارشناسی و مطالعاتی دقیق است. به عبارتی در این چارچوب علمی است که می‌توان برای گام‌های بعدی قدم‌هایی برداشت. مجموعه تئاتر شهر به اعتقاد من یک تماشاخانه عادی نیست. این ساختمان از جمله اماکنی است که بدون اجرای نمایش هم برای مخاطبان جذاب است و چه بهتر که در این شرایط بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که گردشگران هم بتواند از جذابیت‌های خارق العاده آن استفاده کنند. من بر این باورم تحقق چنین شرایطی سخت نیست و اگر بتوانیم فضای موجود را از یک نگاه تماشاخانه‌ای صرف به سمت یک نگاه تخصصی حفاظت محورانه موزه‌ای ببریم در آینده‌ای نزدیک شاهد مراجعه کنندگان زیادی خواهیم بود که هر روز مشتاق به بازدید از مجموعه تئاتر شهر هستند.

۲۳ آبان ماه آخرین زمان ارسال آثار به جشنواره «نشان سلیمانی»

علاقه مندان به شرکت در نخستین جشنواره سردار مقاومت و رادیو با عنوان «نشان سلیمانی»، فقط تا بیست و سوم آبان ماه فرصت دارند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

صادق زنگنه دبیر جشنواره «نشان سلیمانی» ضمن اعلام این مطلب افزود: به دلیل تقاضای مردمی و دانشجویان مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا بیست و سوم آبان ماه تمدید شد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن اینکه آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و برای داوری آثار نیز باید زمان کافی وجود داشته باشد، این جشنواره دیگر تمدید نخواهد شد و علاقه‌مندان تنها تا بیست و سوم آبان ماه فرصت دارند آثار خود را به سایت جشنواره به نشانی http://radionamayesh.ir/ ارسال کنند.

زنگنه خاطرنشان کرد: در بخش حرفه‌ای، آثار زیادی از مراکز استان‌ها، شبکه‌های رادیویی معاونت صدا و همچنین رادیو‌های برون مرزی به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که در ۸ بخش با یکدیگر رقابت می‌کنند.

دبیر جشنواره «نشان سلیمانی» تأکید کرد: رقابت اصلی در بخش شرکت کنندگان مردمی بوده که از آن استقبال زیادی شده، مخصوصا در بخش ساختار آزاد «پادکست» که بیشتر از سایر بخش‌ها اثر دریافت کرده است.

زنگنه عنوان کرد:آثار ازروز شنبه بیست و چهارم آبان ماه برای هیأت داوران ارسال می‌شود، پس از آن درمرحله اول، آثار راه یافته به مرحله نهایی اعلام می‌شود و در ششم دی ماه نیز کاندید‌های نهایی اعلام خواهند شد و در نهایت روز ۱۳ دی ماه، همزمان با سالروز شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره «نشان سلیمانی» در پایان گفت: همچنین گلچینی از آثار رسیده به این جشنواره در رادیو مقاومت که به زودی افتتاح می‌شود، پخش خواهد شد.

۲۱ اثر به دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر گیلان رسید

رئیس شورای سیاست‌گذاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان با اشاره به ارسال ۲۱ اثر به این دوره از جشنواره، گفت: بازبینی آثار ارسالی آغاز شده و تا پایان هفته ادامه دارد.

فیروز فاضلی با اشاره به برگزاری سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان، گفت: جشنواره تئاتر استانی هر ساله با همکاری انجمن هنر‌های نمایشی گیلان و با هدف رشد، گسترش و ساماندهی هنر تئاتر برگزار می‌شود.

وی افزود: رشد و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش، بومی سازی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر استعداد‌های جوان و استفاده از بستر‌های فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی از دیگر اهداف جشنواره امسال است که در محور‌های جهش تولید، کووید ۱۹ و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، فرهنگ و هنر بومی، منطقه‌ای و ایرانی، اسلامی و موضوعات مرتبط با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه ۱۵ آبان آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره بود، اظهار کرد: با پایان یافتن مهلت ارسال آثار که یک‌بار پیش از آن تمدید شده بود، ۲۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

فاضلی اعلام کرد: مهرداد بخشی آبکنار با نمایش «نگاتیو»، مصطفی غلامی استادسرایی با «شب نشینی در جهنم»، امیر میرخوشحال با «شکلک»، جواد لاله‌دوست با «پاپیچ»، زهرا صدری با «لبخند باشکوه اقای گیل»، مهرنوش ثابت‌نیا با «کورتراژیک»، مهدی پتکی با «تذکره سپیده بانو و غلام سیاه»، نیما جهان‌بین با «آنکه صبور بود؛ که حکمت پروردگار دید و رأفت سلطان» و مصطفی خوش‌نشین با «پلی از جنس شیشه» در این جشنواره شرکت کردند.

به گفته وی؛ نمایش‌های «بهار پشت خانه رومئو و ژولیت» از مهیار وقاری، «عنکبوت» سامان خیراندیش، «اومدم برا کشتنت خونه نبودی بگو بگو با کی کجا رفته بودی» مجید کاظم‌زاده مژدهی، «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» محمدرضا حسین‌زاده، «کاپوچینوی ایرلندی» حمیدرضا شعبانی، «جنگ جهانی زن و مرد» مهدی مهربان، «کپی برابر اصل نیست» و «دردسر‌های مرد مرده» محمود جهان‌طلب، «خواب‌های شیشه‌ای» رضا عباسی، «رز سفید» سیامک حسن‌زاده، «باران و دیگران» میلاد دافساری و «بریده‌ها» از رضا فتوت‌خواه، دیگر آثار رسیده به دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر گیلان هستند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان با اعلام اینکه «علی حاج‌علی عسکری»، «علی‌اصغر کهن‌قنبریان»، «محمدعلی صادق‌حسنی»، «امیر حامد» و «مهدی شایان» داوران بازبین این دوره از جشنواره هستند، تصریح کرد: بازبینی آثار ارسالی آغاز شده و تا پایان هفته ادامه دارد که با جمع‌بندی آرای داوران، آثار راه یافته به جشنواره اعلام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با اشاره به اینکه در این جشنواره تنها آثار صحنه‌ای مورد قضاوت قرار می‌گیرند، یادآور شد: برگزیدگان بخش رقابتی سی و دومین جشنواره تئاتر استانی به سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

۲۶ اثر به دبیر خانه جشنواره تئاتر آذربایجان‌غربی رسید

در سال ۱۳۹۹ با وجود شرایط کرونایی با استقبال خوب هنرمندان تئاتر استان روبر شده و ۲۶ اثر به شرح زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است:

۱- «سگ‌ها مادرت می‌خورند» نوشته: میثم فرهمندیان و کارگردانی: مسعود مطلوبی از شهرستان میاندوآب.
۲- «اندر احوالات جنگ‌های متقارن» نوشته:مجید صالحی و کارگردانی: رامین دانشمند از شهرستان میاندوآب.
۳- «آواز سنگ غمگین» به نویسندگی و کارگردانی: پدرام رحمانی از شهرستان ارومیه.
۴- «قندیل‌های یخی» به نویسندگی و کارگردانی: حیدر حاتمی از شهرستان خوی.
۵- «مردی که مار شد» نوشته: رسول بانگین و کارگردانی: مجید درویش‌نژاد از شهرستان ارومیه.
۶- «نمایش دربار» به نویسندگی و کارگردانی: علی قبچاق از شهرستان نقده.
۷- «چهار و سی دقیقه» نوشته: شهروز حاجی حسن و کارگردانی: شهروز حاجی حسن و کامران قسیمی از شهرستان بوکان.
۸- «خوک» نوشته: عدالت فرزانه و کارگردانی: سیامک دنیر از شهرستان ارومیه.
۹- «چله» نوشته: علی حسینقلی‌زاده و کارگردانی: محمد تقی سلامی از شهرستان خوی.
۱۰- «کیم گوردو کیم گورمه‌دی» نوشته: علی صابر رضایی و کارگردانی: ایقار عابدی از شهرستان ارومیه.
۱۱- «برای آخرین بار» نوشته: قطب‌الدین صادقی و کارگردانی: سیروان احمدی از شهرستان بوکان.
۱۲- «آواز باد شمال» نوشته: رسول بانگین و کارگردانی: هیمن خضری از شهرستان سردشت.
۱۳- «کلامپن» نوشته: شهلا میر بختیار و کارگردانی: مهدی بخشی از شهرستان ارومیه.
۱۴- «سگ‌ها مادرت می‌خورند» نوشته: میثم فرهمندیان و کارگردانی:کاوه محمد زاده از شهرستان بوکان.
۱۵- «خوابگرد» نوشته: نوید ایزدیار و کارگردانی: لیلا سر پوش از شهرستان ارومیه.
۱۶- «محاق» نوشته: اکبر رادی و کارگردانی: سینا درویشی از شهرستان میاندوآب.
۱۷- «استرالیا» نوشته: پیام لاریان و کارگردانی: یاور علیپور از شهرستان شوط.
۱۸- «جن گیر» نوشته: کوروش نریمانی و کارگردانی: هوشنگ بابایی از شهرستان شاهین‌دژ.
۱۹- «فرشته‌ها» نوشته: رسول بانگین و کارگردانی: دیار دولتخواه از شهرستان ارومیه.
۲۰- «آینا ایچینده آینالار» نوشته: علی صابر رضایی و کارگردانی: توحید نجف‌زاده از شهرستان ارومیه.
۲۱- «معصوم مرده» نوشته: میثم فرهمندیان و کارگردانی: مرتضی نور پور از شهرستان ارومیه.
۲۲- «لیمانگه‌رین» نوشته:محمد حسینی و کارگردانی: یوسف فتحی از شهرستان بوکان.
۲۳- «شمس العماره» نوشته: سهراب حسینی و کارگردانی: سلاله تکمین وش از شهرستان ارومیه.
۲۴- «مراحل رشد و نمو قورباغه» نوشته: علیرضا اجلی و کارگردانی:آرمان خضر آقا از شهرستان بوکان.
۲۵- «وقتی زنجیره‌ها شیه می‌کشند» نوشته: محمود خسرو پرست و کارگردانی: علی پیروز نیا و مجید غلامی از شهرستان ارومیه.
۲۶- «پیش از شماره‌ی آخر» نوشته: اکبر ابو ترابی و کارگردانی: نسیم حدادی از شهرستان شاهین‌دژ.

سی و دومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی در نیمه‌ی اول آذر ۱۳۹۹ در شهرستان ارومیه با توجه به شرایط بیماری کرونا و هماهنگ با ستاد مقابله با کرونا، اداره کل هنر‌های نمایشی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی نحوه برگزاری آن تصمیم گیری و اطلاع رسانی خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *