صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

استعداد‌های برتر مناطق محروم باید شناسایی شوند

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸:۳۱
کد خبر: ۶۷۳۱۷۱
وزیر آموزش و پرورش در نشست با رئیس و معاونان سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان، با اشاره به اینکه توسعه استعداد‌های برتر، باید به نحو موثر در جامعه بسط پیدا کند، گفت: سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان باید با برنامه ریزی، بتواند استعداد‌های برتر مناطق محروم را شناسایی و پرورش دهد.
- محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با رئیس و معاونان سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان که در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان برگزار شد، ضمن تشکر از ارائه گزارش اقدامات انجام شده، اظهار کرد: لازمه داشتن نگاه یکپارچه در سازمان، طراحی سنجیده نیرو‌های آن سازمان است. طراحی سازمان فراتر از ساختار‌های اداری آن بوده و برای طراحی نقش سازمان و کارکنان آن، در ابتدا باید بدانیم اندیشه ما در خصوص طراحی سازمان چیست؟

حاجی میرزایی ادامه داد: طراحی خوب باید توانایی انعطاف سازمانی و اتصال دوباره اجزای آن‌ها به یکدیگر را داشته باشد به صورتی که که همه چیز در این گسستن و پیوستن آن معنادار باشد و پس از اتصال مجدد اجزای سازمان بتوانیم به ترکیب سنجیده‌ای بین اجزای آن برسیم که با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وجود استعداد‌های برتر واقعیتی است که باید مور توجه قرار بگیرد، گفت: توسعه استعداد‌های برتر شامل شناسایی، جذب، پرورش و شکل دهی استعداد برتر یک نسل می‌شود که باید به نحو موثر در جامعه بسط پیدا کند.

وی افزود: همه ارکان آموزش و پرورش باید به این موضوع که چطور می‌توانیم استعداد‌های برتر را شناسایی کرده و پرورش دهیم و با برنامه‌ریزی و آموزش‌های مناسب از ظرفیت استعداد‌های خاص در زمینه‌های مناسب استفاده کرده و آن‌ها را به کار بگیریم، فکر کنیم. مسیر حرکت دانش‌آموزان دارای استعداد‌های برتر از ابتدای آموزش تا انتها و حتی در دوره فارغ التحصیلی باید روشن و واضح باشد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: در سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان، با یک پدیده پویا روبه‌رو هستیم، تفکرات بسته و قالبی نمی‌تواند در این سازمان نقشی داشته باشد و باید به تحولات و شرایط موجود را به طور دائمی رصد و پایش کرد.

وی بهره مندی از امکانات پرورش استعداد‌های برتر را حق دانش آموزان برتر مناطق محروم کشور دانست و بیان کرد: سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان باید برنامه‌ای برای شناسایی استعداد‌های درخشان در مناطق محروم داشته باشد و بتواند از بین دانش آموزانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند استعداد‌های برتر را شناسایی و پرورش دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم، گفت: تحقق سند تحول نیازمند تحقق تحول در زمینه تربیت انسان است و باید بتوانیم نمونه‌های اجرای آن را در مدارس ببینیم. یکی از جا‌هایی که می‌تواند نمود اجرایی سندتحول را در آن مشاهده کنیم، حوزه سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان است و انتظار داریم با طراحی مناسب برنامه‌های سازمان، شاهد اجرای تمام ساحتی اهداف سندتحول باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در یک راستا برای تمام اهداف داریم، ادامه داد: برای هر برنامه‌ای که در چشم انداز بلندمدت طراحی می‌شود باید یک چشم انداز کوتاه مدت هم داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات حال حاضر در مقوله تعلیم و تربیت را حل کرده و انسان‌های کنونی را برای زیستن شرافتمندانه آماده کنیم و باید بتوانیم پاسخی مناسب به مسائل امروز و آینده دانش آموزان داشته باشیم که همه با هم همراستا باشند و در انتها نتیجه را به صورت یکپارچه و هماهنگ دریافت کنیم.

حاجی میرزایی گفت: نقش معلمان در سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان بسیار با اهمیت است و باید با سیاست گذاری مناسب برنامه‌های آموزشی و سطح دانش آنان ارتقا یابد.

وی طرح شهاب را در شناسایی استعداد‌های برتر کشور موثر دانست و تصریح کرد: فرآیند شناسایی استعداد‌های برتر در هر دوره، بسیار گسترده و حساس می‌باشد و لازم است در مورد روش‌های شناسایی استعداد‌های درخشان بازنگری و تحقیق کرد.

وزیر آموزش و پرورش عملکرد قابل قبول سازمان را منوط به این دانست که هیچ استعداد برتری به دلیل محرومیت، از فرایند انتخاب جا نماند، گفت: پیشنهاد می‌کنم هر دانش آموزی که شناسایی و وارد سمپاد شد به عنوان محصولی که در حال پرورش است در نظر گرفته شود و پرونده آموزشی وی هیچ گاه بسته نشود. سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان باید در فرایندی مشخص از ابتدای ورود دانش‌آموزان تا موقعیت آینده آن‌ها در آینده مطلع باشد.

وی تصریح کرد: امسال از هر لحاظ با سال‌های قبل متفاوت است، کرونا ما را مجبور کرد کار‌هایی را که تاکنون انجام نداده بودیم، بیاموزیم و مسیر‌های جدید را تجربه کنیم. برای پیروزی در شرایط مبهم و عدم اطمینان امروزی باید کاملا هوشیارانه عمل کرده و نظارت‌ها را از حالت متعارف خارج کرده و دقیق‌تر از قبل انجام دهیم تا بتوانیم از این شرایط با موفقیت عبور کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *