صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیا سناریوی انتخابات سال ۲۰۰۰ آمریکا بار دیگر در انتخابات ۲۰۲۰ تکرار می‎شود؟

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷:۱۳
کد خبر: ۶۷۲۱۵۸
اختلاف نظر در مورد شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، زمزمه‌های آغاز چالش حقوقی مانند انتخابات سال ۲۰۰۰ را تقویت کرده است.
شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد و زمزمه‌هایی در مورد ورود نتیجه انتخابات به چالش حقوقی وجود دارد.
 
«فاکس نیوز»، روز شنبه، ۱۷ آبان، از رد توصیه مشاوران کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ»، رییس جمهور و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مبنی بر آمادگی برای پذیرش شکست از سوی وی خبر داد و نوشت «دونالد ترامپ بر این باور است که در چالش‌های حقوقی مطرح شده در ایالت‌های کلیدی موفق خواهد شد.»
 
از سوی دیگر خبرها، حاکی از آن است که تیم ترامپ در جست و جوی فردی است که بتواند، خبر شکست را به وی بدهد و در این راستا صحبت‌هایی با «ایوانکا ترامپ»، دختر و «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشدش انجام شده است.
 
پرسش مهمی که با مشاهده روند تحولات انتخاباتی آمریکا، ایجاد می‌شود، این است که آیا تجربه ورود پرونده نتیجه انتخابات به دیوان عالی همانند اتفاقی که در سال ۲۰۰۰ و در رقابت «جورج بوش» و «آلبرت آرنولد گور» ملقب به «ال گور»، نامزد‌های جمهوریخواه و دموکرات رخ داد، مجددا تکرار می‌شود یا خیر.
در همین حال «گاردین» در گزارشی با عنوان «چرا ۲۰۲۰ نمی‌تواند تکرار اختلاف حقوقی بوش و گور در سال ۲۰۰۰ باشد؟»، نوشت «با وجود اختلاف‌های حقوقی متعدد، کارزار جو بایدن، اشتباه کارزار ال گور را مرتکب نشده و زودهنگام اعلام پیروزی نکرد.»
 
از دیگر دلایلی که گاردین برای این ادعای خود می‌آورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
- براساس قوانین انتخاباتی آمریکا، روند شمارش آرا در پی بروز چالش حقوقی متوقف نخواهد شد.
- تغییر در ترکیب سنا و مجلس نمایندگان، عرصه بازی و قدرت عمل ترامپ را محدود کرده است.
- سابقه ترامپ در ارسال اطلاعات نادرست به رسانه‌ها
 
در عین حال پایگاه «کرون» در گزارشی با عنوان «انتخابات ۲۰۲۰ می‌تواند تکرار انتخابات ۲۰۰۰ باشد؟»، نوشت، در حالی که در انتخابات ۲۰۰۰، تصور می‌شد بوش به راحتی ال گور را شکست دهد، اختلاف آرا ۲ نامزد به شکل قابل توجهی کاهش یافت.
 
به گزارش این پایگاه، در انتخابات مذکور نیز، برنده در شب انتخابات معرفی نشد و در نتیجه، اختلاف میان نامزد‌ها در مورد شمارش آرا وارد چالشی حقوقی شد.
 

در عین حال، دیوان عالی آمریکا به مسئولان اداره انتخابات ایالت «پنسیلوانیا»، دستور داد، آرای رسیده به مراکز شمارش این ایالت پس از برگزاری انتخابات را از آرای اصلی جدا شمارش کنند. این امر سبب پر رنگ شدن امید پیروزی در کارزار ترامپ شده است.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *