نشست مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران ویژه سردار سلیمانی برگزار شد
- نشست خبری حجتالاسلام علیاصغر سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با موضوع عملیات ویژه سردار سلیمانی در محل این اداره کل برگزار شد. در این نشست سهرابی طی سخنانی با اشاره به عرصه مسئولیتهای سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در بیان رهبر معظم انقلاب عرصه مسئولیتهای سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگ تعریف شده است حال چه جایی که یک امر فرهنگی مستقیم مدنظر باشد و چه جایی که یک موضوع مستقیم فرهنگی موضوع نیست، اما بعد فرهنگی دارد، مانند موضوعات اقتصادی. ما نیز در این زمینه خود را مسئول میدانیم و سازمان تبلیغات نوع ورودش را به این عرصهها به گونهای طراحی کند که با دیگر نهادها موازیکاری صورت نگیرد.
سهرابی با بیان اینکه تبلیغ اساساً یک امر و پدیده اجتماعی است گفت: در حوزه تبلیغ اگر بخواهیم دقیقتر شویم باید پیامهایی را به مخاطبان برسانیم که در آن به همه ابعاد اجتماعی توجه شده است، در این راستا راهبرد ما تبلیغ مردمی است تا پیام دین بین مردم انتقال پیدا کند. نباید فراموش کنیم تبلیغ مانند امر به معروف منحصر به یک گروه نیست و همه باید در آن فعال باشند، پس تبلیغ مردمی یک راهبرد جدی است و تلاش میکنیم مردم را در این زمینه توانمند کنیم، مثلاً مادران اگر توانمند باشند در تربیت فرزند بسیار موثر است و یا توانمندی کسبه محل میتواند اثری مطلوب بر روی مردمی که با آنها ارتباط دارند، بگذارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به پیچیدگیهای امروز تبلیغ گفت: زمانی یک روحانی در یک محل امور مختلف از جمله ازدواج، طلاق، تربیت و... را ساماندهی میکرد، اما امروز عرصه و زیستبوم تبلیغی برای خودش یک نیروی متخصص میخواهد، زیرا عرضهها بسیار پیچیده شده و باید تبلیغ هم جهتگیری تخصصی پیدا کند، مثلاً در عرصه ورزش ممکن است تعدادی جوان یا نوجوان ۶ ماه در اردوی شبانهروزی و با تمرینات سخت باشند، این عرصه به یک مبلغ متخصص نیاز دارد تا هم در راه تربیتی نوجوانان و هم در راه رشد معنوی آنها گام بردارد.
وی در خصوص فعالیت سازمان تبلیغات در حوزه تربیت مبلغ متخصص گفت: ما این کار را آغاز کردهایم و طلبههایی داریم که در آن عرصه مد نظر متخصص هستند و همچنین در حال آموزش و تربیت بیشتر این مبلغان هستیم. به عنوان مثال طلبههایی داریم که مربی ورزش هستند. در عرصه بازار هم ورود کردهایم، زیرا بازار خودش یک فرصت است که هم میتواند از تبلیغ بهرهمند شود و هم روی مردم اثرگذار باشد.
سهرابی ادامه داد: در سازمان تبلیغات اسلامی عرصههای تبلیغ تخصصی در قالب میزهای راهبری شکل گرفته و در آن عرصههای مختلف از جمله کودک و نوجوان، بازار، ورزش و... درنظر گرفته شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان اینکه امروز به دلیل مشکلاتی که در جامعه به وجود آمده شاهد هستیم فرهنگ دستگیری در حال توسعه است، گفت: این مسئله چالشهایی هم ایجاد کرده، زیرا این عرصه روزبهروز دچار پیچیدگیهای مختلف میشود، مثلاً افرادی سوء استفاده میکنند و تظاهر به فقر میکنند و از طرفی این امر سبب شده تا برخی از فقرا دیگر به دنبال خودکفا شدن نباشند و فقیر بودن به شغل تبدیل شود. باید توجه داشته باشیم هنگامی که به یک موضوع ورود میکنیم و آن را اصلاح میکنیم چند نقطه دیگر را خراب نکنیم، از این رو باید به صورت تخصصی ورود کرد.
سهرابی ادامه داد: در مثال دیگر باید بگویم قشر متوسط جامعه درآمد آنها افزایش پیدا نکرده، اما با گرانی و تورم مواجه هستند و روز به روز فقیرتر میشوند و اینها هم نیازمند کمک هستند. از این رو برای افرادی که درخواست کمک هم ندارند، اما در معرض خطر قرار دارند هم باید برنامهریزی کرد. باید بدانیم نمیشود با یک دانش کلی از دین و مهارتهای کلی موثر بود. این نوع ورود ممکن است عوارض و تبعاتی داشته باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان اینکه برای ایجاد عرصههای تخصصی نیازمند شکلگیری ارتباط و ایجاد فضا هستیم گفت: به عنوان مثال در یک محله آیا فرصتهایی که در مساجد هست با فرصتهایی که در شهرداری وجود دارد مرتبط و هماهنگ است؟ مدارس و مهدهای کودک چه همافزاییهایی با هم دارند و چه کمکی به هم میکنند؟ از ظرفیت نخبگان و متخصصان محلهها چه استفادههایی میشود؟ اینها موضوعاتی است که باید برایش به صورت تخصصی برنامهریزی کرد.
وی ادامه داد: ما لایهای از مبلغان شکل را دادهایم به نام شبکه حمات که در آن عزیزانی را تحت آموزش قرار دادیم تا آنچه را که برنامه ریزی شده است تبیین و در اختیار نهادها و گروهها قرار دهند. پس باید ابتدا شبکه ایجاد شود که عرضهها را مشخص و ایدهها و محتواها را تولید و سپس شبکههایی هم ایجاد شود که این خدمات و محتواها را به مصرفکننده برساند، در این راستا ۱۰۰ نفر را جذب کردیم که در شهرستانهای استان تهران و در منطقه خودشان این خدمات را ارائه کنند، این عزیزان در موضوعاتی مانند هیئتها، طبخ غذا، کمکهای مردمی و همچنین کمک به کادر درمان و بیماران خدمات ارائه میکنند، البته یکی از جدیدترین خدمات این است که به دنبال ایجاد زمینه برای رساندن کالای با کیفیت و با قیمت مناسب به قشر متوسط هستیم.
سهرابی با بیان اینکه تجربیات خوبی از موجهای اول و دوم کرونا به دست آوردهایم گفت: پس از خواست مجدد رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور گروههای جهادی در عرصه خدمترسانی موضوع تعیین نوع خدمات و مدلهایی برای ارائه آنها در دستور کار قرار گرفت. پس از آسیبشناسی خدمات ارائه شده به دنبال بازطراحی آنها هستیم تا به مدلهای جدیدی در این زمینه برسیم. به عنوان مثال در موضوع توزیع بستههای حمایتی به شدت نیازمند ساماندهی هستیم، زیرا شاهد بودیم در برخی مناطق دهها بسته حمایتی توزیع شد و برخی از افراد نیازمند حتی یک کمک دریافت نکردند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران از تشکیل قرارگاهی برای کمک به کادر درمان خبر داد و گفت: در این زمینه تجربیات قبلی را به کار گرفتیم و با فراخوان به نیروهای جهادی تعدادی از آنها را جذب و آموزش دادیم و تاکنون ۲۵۰ نفر در ۷ بیمارستان مستقر شده و مشغول خدمت و یاری رساندن به کادر درمان و بیماران هستند. البته در این زمینه هنوز هم دنبال جذب نیروهای جهادی و آموزش آنها هستیم.
سهرابی عملیات شهید سلیمانی را یک پویش و حرکت جمعی در سازمان تبلیغات اسلامی دانست و گفت: به طور کلی این عملیات به این صورت است که افراد و گروههایی که توانمندی دارند به عرصه بیایند و به ما کمک کنند.