آخرین وضعیت لایحه رتبه بندی معلمان/محتوای «شاد»، ضعیف است
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: ۲۸ مهر، پیش نویس لایحه رتبه بندی معلمان به هیئت دولت ارسال شد و در نوبت بررسی کمیسیون اجتماعی دولت است و از رئیس جمهور و معاون اول وی تقاضا داریم که با قید اولویت بررسی شود و مجلس هم آماده بررسی سریع آن و تبدیل لایحه به قانون است؛ اگر دولت تعلل نکند و تا یک ماه دیگر به مجلس ارسال شود، مجلس نیز در سال ۹۹، آن را به سرانجام میرساند.
- علی کریمی فیروزجایی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک چارچوب است که مبنای فعل و انفعالات در عرصه تعلیم و تربیت است گفت: باید در سال ۱۴۰۴، کشور اول در منطقه در بعد علمی و آموزشی باشیم که نقشه راه آن، سند تحول است.
وی افزود: سند تحول از آموزههای دین مبین اسلام و اسناد بالادستی، چون سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ بر گرفته شده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه سند تحول چند رکن شامل مدرسه، خانواده و رسانه دارد، گفت: نقش رسانه در تعلیم و تربیت رسمی و تعلیم و تربیت غیررسمی مورد توجه است؛ سند تحول ۸ فصل دارد که در بند ۱۵ فصل دوم به «نقش تربیتی اماکن مذهبی، نهادهای مردمی، اجتماعی و رسانه ها» و در بند ۱۷ به «جایگاه و نقش تعلیم و تربیت نهاد رسانه و فناوریهای ارتباطی و بهره گیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه جهت پیشگیری و کنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن» اشاره شده است؛ بنابراین نهاد تعلیم و تربیت رسمی جایگاه ویژهای دارد.
کریمی فیروزجایی افزود: مجموعه اتفاقات و تجربیاتی که پیرامون جامعه رخ میدهد و تعلیم و تربیت نقشی ندارد، تعلیم و تربیت غیررسمی است؛ ممکن است در گروههای همسالان یا رسانههای اجتماعی باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امروز نقش رسانه و تاثیر آن از مدرسه بیشتر شده است؟ گفت: نظام آموزش و پرورش، مدرسه محور است و سند تحول نیز با محوریت مدرسه و معلم نوشته شده است. اما اکنون زیستبوم جدید بر دنیا حاکم شده و کرونا انسانها را به ارتباط و آموزش از راه دور سوق داده، بنابراین نقش رسانه پررنگ شده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:، اما نقش تربیتی، محوری و سازنده مدرسه را نباید فراموش کنیم. در این زمان که دانشآموزان از مدرسه محروم هستند از رسانه استفاده میشود، اما در سالهای آتی، نقش مدرسه باز هم پررنگ میشود. البته نقش رسانه در کنار آن باقی میماند، یعنی آنچه دنیا از آن به عنوان سواد رسانهای یاد میشود.
فیروزجایی ادامه داد: اینکه چگونه از فرصت مجازی استفاده کنیم به سواد رسانهای برمی گردد یعنی انواع و اقسام گزینهها در فضای مجازی وجود دارد و باید درست انتخاب کرد و سراغ هر چیزی در فضای مجازی نرفت.
وی با اشاره به جلسه خود با اعضای هیئت مدیره خیرین مدرسه ساز کشور گفت: در آن جلسه عنوان کردم که جهاد مدرسه سازی از گذشته آغاز شد و پس از آن، به سمت استانداردسازی سیستمهای گرمایشی حرکت کردیم، اما اکنون به استانداردسازی سیستمهای بهداشتی نیاز داریم و باید سیستم بهداشتی مناسب و آب آشامیدنی سالم را برای دانش آموزان فراهم کنیم.
کریمی فیروزجایی با اشاره به سامانه «شاد» گفت: در زیست بوم جدید ناچار به استفاده از فرصتهای جدید بودیم و استفاده از فضای مجازی نیز برای پرکردن خلأ آموزشی صورت گرفت. از اسفند و فروردین که دستگاه تعلیم و تربیت قرار بود به سمت فضای مجازی شیفت کند، دغدغه داشتیم که بخش زیادی از مناطق کشور، از پوشش اینترنت اپراتورها بهرهمند نیستند.
وی درباره مناطق فاقد اینترنت گفت: عدد قطعی ندارم، اما آنچه برداشت خودم است شاید نصف روستاهای کشور دسترسی به اینترنت نداشته باشند و مابقی هم که اینترنت دارند، اینگونه نیست که اینترنت پر سرعت داشته باشند. البته این تکلیف آموزش و پرورش نیست و باید دولت و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات ورود کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه حجم استفاده از اینترنت افزایش یافته و شبکهها قادر به سرویس دهی به این همه مخاطب نیستند اظهار کرد: در حال حاضر اپراتورها سود کلانی میبرند و باید در گسترش شبکه در سراسر کشور کمک کنند.
وی از پیگیری این موضوع از رئیس جمهور با امضای رئیس کمیسیون آموزش مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم دولت کمک کند تا اعتبار مورد نیاز برای شرکت مخابرات تأمین شود. بخشی از بودجه مورد نیاز از محل سودهای کلان اپراتورها میتواند باشد.
کریمی فیروزجایی به عدم دسترسی سه تا پنج میلیون دانش آموز به اینترنت و وسیله برای حضور در «شاد» اشاره کرد و گفت: خانوادهها باید کمک کنند و در کنار آن نهادها و دستگاهها نیز مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان حضور یابند و البته از ظرفیت خیرین نیز باید استفاده کرد.
وی تاکید کرد: یادمان نرود که یک روز نیاز به مدرسه سازی بود که البته اکنون هم نیاز است، اما اولویت ساخته مدرسه نیست بلکه گوشی هوشمند برای تحصیل دانش آموز در فضای مجازی است. با رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز صحبت کردیم که اگر بشود بخشی از قانون دولت برای خیرین در این راستا و برای خانوادههای کم بضاعت هزینه شود.
وی با انتقاد از آغاز سال تحصیلی در ۱۵ شهریور گفت: سال تحصیلی میتوانست از اول مهر که یک نوستالوژیک بود و کلی داستان و شعر ساخته شده بود، شروع شود، اما از ۱۵ مهر بدون برنامه ریزی شروع شد و چند روز بعد هم تعطیل شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره محتوای شبکه شاد گفت: باید از چند رسانهای و اسلاید استفاده شود؛ اگر محتوا جاذبه نداشته باشد، دانش آموز گریزان میشود و در شبکه شاد نمیماند یعنی اول کلاس، حاضری میزند و دوباره آخر کلاس میآید و معلوم نیست که این وسط کجا میرود؟ در حال حاضر محتوا ضعیف است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید بخشی از توان خود را برای تأمین محتوای هوشمند بگذارد.
وی با اشاره به لزوم توانمندسازی معلمان اظهار کرد: اشکالات شبکه شاد را نمیتوان نادیده گرفت. این شبکه ضعف عملیاتی دارد و بعضا معلمان به دلیل مشکل فنی شاد مجبور میشوند از واتس آپ و تلگرام استفاده کنند و فیلترشکن در اختیار دانش آموز قرار میگیرد که تبعات خود را دارد.
کریمی فیروزجایی با اشاره به امضای نامه توسط بیش از ۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس برای تقدیر از صدا و سیما در برنامه مدرسه تلویزیونی و قرائت آن از تربیون مجلس گفت: سیگنالهای تلویزیون در دورترین مناطق کشور در دسترس مردم است و نظرمان این است که آموزش و پرورش در کنار استفاده از شبکه شاد، از تلویزیون هم باید استفاده کند.
وی افزود: تلویزیون از قدیم هم برای دانش آموزان جاذبه داشته است. البته آموزش و پرورش باید نظامی را طراحی کند که بچهها پای برنامه تلویزیون بیایند و مشکلات آموزشی خود را در شبکه شاد رفع کنند. باید آموزش و پرورش همکاری قویتری با صدا و سیما داشته باشد.
این نماینده مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره لایحه رتبه بندی معلمان هم گفت: ۲۸ مهر، پیش نویس لایحه رتبه بندی معلمان به هیئت دولت ارسال شد و در نوبت بررسی کمیسیون اجتماعی دولت است.
فیروزجایی افزود: از رئیس جمهور و معاون اول وی تقاضا داریم که با قید اولویت بررسی شود و مجلس هم آماده بررسی سریع آن تبدیل لایحه به قانون است؛ اگر دولت تعلل نکند و تا یک ماه دیگر به مجلس ارسال شود، مجلس نیز در سال ۹۹، آن را به سرانجام میرساند.
وی افزود: سند تحول از آموزههای دین مبین اسلام و اسناد بالادستی، چون سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ بر گرفته شده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه سند تحول چند رکن شامل مدرسه، خانواده و رسانه دارد، گفت: نقش رسانه در تعلیم و تربیت رسمی و تعلیم و تربیت غیررسمی مورد توجه است؛ سند تحول ۸ فصل دارد که در بند ۱۵ فصل دوم به «نقش تربیتی اماکن مذهبی، نهادهای مردمی، اجتماعی و رسانه ها» و در بند ۱۷ به «جایگاه و نقش تعلیم و تربیت نهاد رسانه و فناوریهای ارتباطی و بهره گیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه جهت پیشگیری و کنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن» اشاره شده است؛ بنابراین نهاد تعلیم و تربیت رسمی جایگاه ویژهای دارد.
کریمی فیروزجایی افزود: مجموعه اتفاقات و تجربیاتی که پیرامون جامعه رخ میدهد و تعلیم و تربیت نقشی ندارد، تعلیم و تربیت غیررسمی است؛ ممکن است در گروههای همسالان یا رسانههای اجتماعی باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امروز نقش رسانه و تاثیر آن از مدرسه بیشتر شده است؟ گفت: نظام آموزش و پرورش، مدرسه محور است و سند تحول نیز با محوریت مدرسه و معلم نوشته شده است. اما اکنون زیستبوم جدید بر دنیا حاکم شده و کرونا انسانها را به ارتباط و آموزش از راه دور سوق داده، بنابراین نقش رسانه پررنگ شده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:، اما نقش تربیتی، محوری و سازنده مدرسه را نباید فراموش کنیم. در این زمان که دانشآموزان از مدرسه محروم هستند از رسانه استفاده میشود، اما در سالهای آتی، نقش مدرسه باز هم پررنگ میشود. البته نقش رسانه در کنار آن باقی میماند، یعنی آنچه دنیا از آن به عنوان سواد رسانهای یاد میشود.
فیروزجایی ادامه داد: اینکه چگونه از فرصت مجازی استفاده کنیم به سواد رسانهای برمی گردد یعنی انواع و اقسام گزینهها در فضای مجازی وجود دارد و باید درست انتخاب کرد و سراغ هر چیزی در فضای مجازی نرفت.
وی با اشاره به جلسه خود با اعضای هیئت مدیره خیرین مدرسه ساز کشور گفت: در آن جلسه عنوان کردم که جهاد مدرسه سازی از گذشته آغاز شد و پس از آن، به سمت استانداردسازی سیستمهای گرمایشی حرکت کردیم، اما اکنون به استانداردسازی سیستمهای بهداشتی نیاز داریم و باید سیستم بهداشتی مناسب و آب آشامیدنی سالم را برای دانش آموزان فراهم کنیم.
کریمی فیروزجایی با اشاره به سامانه «شاد» گفت: در زیست بوم جدید ناچار به استفاده از فرصتهای جدید بودیم و استفاده از فضای مجازی نیز برای پرکردن خلأ آموزشی صورت گرفت. از اسفند و فروردین که دستگاه تعلیم و تربیت قرار بود به سمت فضای مجازی شیفت کند، دغدغه داشتیم که بخش زیادی از مناطق کشور، از پوشش اینترنت اپراتورها بهرهمند نیستند.
وی درباره مناطق فاقد اینترنت گفت: عدد قطعی ندارم، اما آنچه برداشت خودم است شاید نصف روستاهای کشور دسترسی به اینترنت نداشته باشند و مابقی هم که اینترنت دارند، اینگونه نیست که اینترنت پر سرعت داشته باشند. البته این تکلیف آموزش و پرورش نیست و باید دولت و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات ورود کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه حجم استفاده از اینترنت افزایش یافته و شبکهها قادر به سرویس دهی به این همه مخاطب نیستند اظهار کرد: در حال حاضر اپراتورها سود کلانی میبرند و باید در گسترش شبکه در سراسر کشور کمک کنند.
وی از پیگیری این موضوع از رئیس جمهور با امضای رئیس کمیسیون آموزش مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم دولت کمک کند تا اعتبار مورد نیاز برای شرکت مخابرات تأمین شود. بخشی از بودجه مورد نیاز از محل سودهای کلان اپراتورها میتواند باشد.
کریمی فیروزجایی به عدم دسترسی سه تا پنج میلیون دانش آموز به اینترنت و وسیله برای حضور در «شاد» اشاره کرد و گفت: خانوادهها باید کمک کنند و در کنار آن نهادها و دستگاهها نیز مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان حضور یابند و البته از ظرفیت خیرین نیز باید استفاده کرد.
وی تاکید کرد: یادمان نرود که یک روز نیاز به مدرسه سازی بود که البته اکنون هم نیاز است، اما اولویت ساخته مدرسه نیست بلکه گوشی هوشمند برای تحصیل دانش آموز در فضای مجازی است. با رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز صحبت کردیم که اگر بشود بخشی از قانون دولت برای خیرین در این راستا و برای خانوادههای کم بضاعت هزینه شود.
وی با انتقاد از آغاز سال تحصیلی در ۱۵ شهریور گفت: سال تحصیلی میتوانست از اول مهر که یک نوستالوژیک بود و کلی داستان و شعر ساخته شده بود، شروع شود، اما از ۱۵ مهر بدون برنامه ریزی شروع شد و چند روز بعد هم تعطیل شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره محتوای شبکه شاد گفت: باید از چند رسانهای و اسلاید استفاده شود؛ اگر محتوا جاذبه نداشته باشد، دانش آموز گریزان میشود و در شبکه شاد نمیماند یعنی اول کلاس، حاضری میزند و دوباره آخر کلاس میآید و معلوم نیست که این وسط کجا میرود؟ در حال حاضر محتوا ضعیف است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید بخشی از توان خود را برای تأمین محتوای هوشمند بگذارد.
وی با اشاره به لزوم توانمندسازی معلمان اظهار کرد: اشکالات شبکه شاد را نمیتوان نادیده گرفت. این شبکه ضعف عملیاتی دارد و بعضا معلمان به دلیل مشکل فنی شاد مجبور میشوند از واتس آپ و تلگرام استفاده کنند و فیلترشکن در اختیار دانش آموز قرار میگیرد که تبعات خود را دارد.
کریمی فیروزجایی با اشاره به امضای نامه توسط بیش از ۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس برای تقدیر از صدا و سیما در برنامه مدرسه تلویزیونی و قرائت آن از تربیون مجلس گفت: سیگنالهای تلویزیون در دورترین مناطق کشور در دسترس مردم است و نظرمان این است که آموزش و پرورش در کنار استفاده از شبکه شاد، از تلویزیون هم باید استفاده کند.
وی افزود: تلویزیون از قدیم هم برای دانش آموزان جاذبه داشته است. البته آموزش و پرورش باید نظامی را طراحی کند که بچهها پای برنامه تلویزیون بیایند و مشکلات آموزشی خود را در شبکه شاد رفع کنند. باید آموزش و پرورش همکاری قویتری با صدا و سیما داشته باشد.
این نماینده مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره لایحه رتبه بندی معلمان هم گفت: ۲۸ مهر، پیش نویس لایحه رتبه بندی معلمان به هیئت دولت ارسال شد و در نوبت بررسی کمیسیون اجتماعی دولت است.
فیروزجایی افزود: از رئیس جمهور و معاون اول وی تقاضا داریم که با قید اولویت بررسی شود و مجلس هم آماده بررسی سریع آن تبدیل لایحه به قانون است؛ اگر دولت تعلل نکند و تا یک ماه دیگر به مجلس ارسال شود، مجلس نیز در سال ۹۹، آن را به سرانجام میرساند.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *