چالش قیمت بلیت هواپیما تا کجا ادامه دارد؟
در حالی که هیچ یک از دستورات وزیر رته و رییس سازمان هواپیمایی برای توقف افزایش قیمت بلیت هواپیما اثر اثرگذار نبوده، ایرلاینها همچنان از زیانده بودن صنعت هوانوردی در ایران میگویند.
_ مهر نوشت: پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی در نیمه مهر ماه، از الزامی شدن فروش بلیت پروازهای داخلی تا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما خبر داد، در ۱۸ مهر ماه نیز انجمن شرکتهای هواپیمایی با همین بهانه (کاهش فروش ظرفیت هر پرواز) و همچنین افزایش نرخ ارز، نسبت به انتشار لیست جدید قیمتهای حداقلی و حداکثری مسیرهای مختلف هوایی اقدام کرد.
ارقام قیمت بلیت پروازها در این نرخ نامه با افزایش ۵۵ تا ۱۵۵ درصدی نسبت به آخرین نرخ نامه منتشره در خرداد امسال مواجه شده بود؛ حداقل قیمت بسیاری از مسیرهای پروازی از ۷۵۰ هزار تا بالای یک میلیون تومان و حداکثر قیمتها نیز از ۱.۴ تا ۱.۹ میلیون تومان متغیر و در تعدادی از مسیرهای طولانیتر مانند تبریز-کیش هم به بالای ۲ میلیون تومان رسیده بود.
اولین واکنش وزیر راه: قیمت جدید بلیتها به هیچ وجه مورد تأیید نیست
انتشار این نرخ نامه با واکنش وزیر راه و شهرسازی مواجه شد و در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی شرکت راه آهن، اعلام کرد: به هیچ وجه این نرخ نامه مورد تأیید ما نیست. اما همان شب در بخش خبری ۲۱ سیما از بررسی بیشتر کارشناسی این موضوع خبر داد که در رسانهها از آن به چرخش موضع وزیر راه تعبیر شد.
در جلسه وزیر راه با مدیران عامل ایرلاینها چه گذشت؟
چند روز قبل از آبان ماه نیز شرکتهای هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری نشستی برگزار کردند که در آن مدیران عامل ایرلاینها از قیمت تمام شده هر نفر-صندلی در پروازهای داخلی پرده برداری و اعلام کردند نرخهای موجود باعث زیان ده بودن شرکتها شده است.
وزیر راه و شهرسازی پس از این نشست با حضور در یک برنامه تلویزیونی، از معرفی شرکتهای هواپیمایی گران فروش به تعزیرات حکومتی خبر داد.
پس از این نشست نیز تورج دهقانی زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری از عدم قطعی افزایش قیمت بلیت هواپیما از ابتدای آبان و بررسی بیشتر نظرات ایرلاینها با استفاده از صورتهای مالی این شرکتها خبر داد.
بازدید میدانی رییس سازمان هواپیمایی از اجرای فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت
رییس سازمان هواپیمایی کشوری سپس اول آبان در فرودگاه مهرآباد حاضر شد و از رعایت یا عدم رعایت الزام فروش ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از سوی ایرلاینها، بازدید میدانی کرد.
معاون وزیر راه در حاشیه این بازدید اعلام کرد: قرار نیست نرخ بلیتها افزایش یابد و به جای آن به ایرلاینها ارز نیمایی برای خرید قطعات وارداتی تخصیص داده شده و همچنین تخفیف در هزینههای دولتی ایرلاینها یا خدمات فرودگاهی ارایه میشود؛ ضمن اینکه تسهیلات ریالی نیز به شرکتهای هواپیمایی اعطا خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *