روش صحیح پولیش زدن خودرو
پولیش یک نوع وسیله ساینده است که شبیه سنباده عمل میکند. اما دانههای بسیار ریزتر آن نسبت به سنباده کار پرداخت را انجام میدهد.
_ نمناک نوشت: در حالیکه همه ما مشتاق داشتن یک اتومبیل جدید هستیم، اما بیشتر ما آرزو داریم که رنگ ماشینمان بدون هیچ گونه لک یا خراش بماند. خوشبختانه، یک راه حل سریع برای رفع خطوط ماشین وجود دارد که شامل کشیدن دستمالهای سخت روی خودرو نیست و هزینه گزافی هم ندارد. پولیش خودرو میتواند باعث کاهش خطوط و حتی از بین رفتن ظاهر خراشهای روی رنگ شود، همچنین میتواند کل سطح را نرمتر و صافتر کند.
خصوصیات مواد پولیش
پولیش یک نوع وسیله ساینده است که شبیه سنباده عمل میکند. اما دانههای بسیار ریزتر آن نسبت به سنباده کار پرداخت را انجام میدهد. سائیدن از طریق اصطکاک دانههای ریز و مواد پولیشی و غلت زدن بر روی بدن خودرو ایجاد میشود. زمانی که قصد براق کردن خودرو و از بین بردن خراشهای آن را دارید در حقیقت یک لایه از سطح رنگ را از بین میبرید.
حتی اگر از یک پولیش فلزی برای سطح فلزی استفاده کنید باز هم یک لایه از سطح فلزی را از بین خواهید برد؛ بنابراین یک سطح کاملا تمیز و سالم جدید نمایان خواهد شد که در زیر لایه اول قرار داشته است. اما لایهای که از بین میرود ضخامت چندانی ندارد و تاثیر زیادی در کیفیت رنگ به وجود نمیآورد.
پولیشها بر اساس قدرت لایه برداری تقسیم میشوند و هرچقدر میزان قدرت پولیش بالاتر باشد به همان اندازه زبرتر و خشنتر است و بالعکس. اگر پولیش بدون هیچ گونه مواد سایندهای باشد به عنوان واکس میباشد چرا که پولیش حاوی مواد ساینده است.
نکته مهم در انتخاب پولیش این است که پولیش باید دارای کمترین میزان مواد چرب مانند پارافین یا سیلیکون باشند. زیرا مواد چربی روی خط و خراشهای را میپوشانند و آسیبها در زیر آنها پنهان باقی میانند و به مرور زمان در اثر شستشو از بین رفته و خراشها دوباره نمایان میشوند. در صورت فاقد این مواد بودن، آسیبها به طور کلی از بین میروند.
انواع پولیش
پولیشها در ۴ نوع زبر ونرم، تک مرحلهای و واکس عرضه میشوند که از نوع لایه برداری (CUT) شروع شده و تا واکسهایی که باعث ایجاد لایه روی سطح میشوند ادامه دارند.
پولیشها دو آیتم کات و گلاس دارند، هر چقدر فاکتور کات بیشتر باشد پولیش ازخاصیت لایه برداری بیشتری برخوردار است و هرچقدر فاکتور گلاس زیاد باشد براقیت و درخشندگی بیشتری ایجاد میشود.
پولیشهای زبر
خاصیت لایه برداری در پولیش زبر بسیار بالا است. با استفاده از این نوع پولیش، خراشهای عمیق به راحتی از بین میروند. البته به دلیل زبری بالای پولیش، سطح پولیش شده به صورت مات در میآید که نیاز به پرداخت با پولیش نرم دارد؛ بنابراین پولیش نرم مکمل پولیش زبر است که حتما از آن بعد از پولیش زبر باید استفاده شود. توجه داشته باشید که استفاده مدام از پولیش زبر موجب از بین رفتن رنگ اتومبیل میشود.
پولیش نرم
خاصیت سایندگی پولیش نرم ظریف است به طوری که سطح آسیب دیده را از خراشهای سطحی از بین میبرد و سطح را کاملا براق و صاف میکند. از این پولیش میتوان در قسمتی از سطح بدنه خودرو و یا در تمام سطوح استفاده کرد. همچنین از این نوع پولیش میتوان برای پاک کردن لکههای محیطی ماند شیره درختان، قیر و ... که به آسانی پاک نمیشوند استفاده کرد.
پولیش تک مرحله
این نوع پولیش که به نام پولیش متوسط نیز شناخته میشود دارای خاصیت لایه برداری کم تا متوسط و براق کنندگی متوسط تا زیاد است. علاوه بر از بین بردن خراشهای سطحی، بدنه خودرو را براقتر میکند.
واکس
واکس در گروه پولیشها قرار ندارد، اما در مورادی استفاده میشود که سطح رنگ خودرو دارای موج و خراش نباشد. چربی مخصوص واکس موجب درخشندگی بیشتر شود که البته موقت و مقطعی است. واکس خاصیت برطرف کنندگی خراش روی سطح را ندارد.
برطرف کردن خط و خش توسط پولیش
برای ترمیم خراش بهتر است با ناخن دست آن را لمس کنید. اگر خراش قابل لمس با ناخن و دارای عمق باشد، خط عمیق است در غیر این صورت خط ایجاد شده سطحی است. یعنی خط بر روی کیلر ایجاد شده و به عمق رنگ و آستر نفوذ نکرده است.
خودروهایی که به رنگ متالیک هستندلایهای به نام کیلر که ضخیم و شفاف است بر روی رنگ قرار میگیرد که وظیفه محافظت از رنگ اصلی را دارد. همچنین موجب شفافیت و درخشندگی بیشتر میشود.
اگر کیلر کاملاً سالم باشد حتی خطوط با عمق ۴۰ میکرون را نیز میتوان از بین برد. برای خطوط عمیق باید از دستگاههای ضخامت سنج مخصوص استفاده کرد، اما افراد با تجربه میتوانند با لمس خطوط، میزان عمق آن را تشخیص دهند.
اگر روی بدنه خودرو خطوط عمیق ایجاد شود و سطح رنگ، سنباده و پولیش بیشتری خورده باشد و ضخامت رنگ کم شده است، هرگز نباید از پولیش سخت بر روی سطح استفاده نمود، زیرا آسیب جدی به بدنه خودرو وارد میکند. به عبارتی نباید بیش از ۵۰ ٪ لایه خارجی را با پولیش از بین ببرید حتی اگر خراش از بین برود رنگ خودرو به شدت آسیب پذیر خواهد شد.
اغلب خراشها بر روی لایه سطحی ایجاد میشوند که برای ترمیم آنها لازم است لایه خارجی به اندازهای با پولیش پرداخت شود که از بین برود. پولیش مانند سنباده باعث حذف شدن سطح کهنه خارجی شده و سطح جدیدی را نمایان میکند که نو و درخشنده خواهد بود.
برای پولیش اهمیتی ندارد که ازآن برای رفع خطوط استفاده میکنید و یا برای درخشندگی سطح خودرو. همچنی خودرو نو و کهنه اهمیتی ندارد. اما روش استفاده از پولیش بسیار مهم است میتواند نتیجهای کاملا معکوس در پی داشته باشد؛ بنابراین اگر قصد استفاده از سنباده در منزل دارید باید با دقت و مطالعه کافی این کار را انجام دهید تا خودروی شما بدون آسیب و زیبا و درخشان شود.
هنگام استفاده از پولیش باید به فاصله ۱۰ سانتی متر اطراف خط را با چسب بپوشانید تا محدوده پرداخت را مشخص کنید. لایه برداری سنباده بیشتر از پولیش است بنابراین برای کار با آن دقت کافی داشته باشید.
حین کار با سنباده، سطح بدنه باید مرطوب و لغزنده باشد. از ترکیب آب و صابون برای اسپری کردن این سطح استفاده نمائید. میان سطح دست و سنباده از فوم یا اسفنج استفاده کنید تا به صورت یکنواخت روی تمام قسمت سنباده فشار اعمال کنید. بهتر است از سنباده پوستاب که از نظر زبری ۳۰۰۰P:می باشد و یا حتی سنباده نرمتر و یا کارشده، برای از بین بردن خطوط روی بدنه استفاده شود.
کشیدن سنباده با زاویه ۹۰ درجه نسبت به خطوط، سریعترین حالت برای رسیدن به عمق خط و ناپدید شدن آن است. پس از فرآیند سنباده کشیدن، سطح بدنه به دلیل ایجاد هولوگرام و خشهای سطحی، مات و کدر میشود که میتوان از پولیش آنتی هولوگرام و نیمه زبر برای داشتن سطحی براق استفاده نمود.
روشهای پولیش کردن
پولیش کردن با دو روش دستی و استفاده از دستگاه انجام میشود. دستگاه پولیش از نظر نوع چرخش و دوران به ۳ دسته تقسیم میشود:
دستگاه پولیش روتاری (Rotary):
نحوه گردش پایه پد این دستگاه حول نقطه مرکز است که مانند دستگاه فرز کار میکند با این تفاوت که به دلیل داشتن دیمر، میتوان سرعت دستگاه را تغییر داد.
این دستگاه به دلیل تمرکز چرخش در یک ناحیه، موجب گرم شدن سریع سطح میشود و سرعت لایه برداری با آن بالا میباشد. به همین دلیل در صورت نگه داشتن بیش از حد دستگاه در یک نقطه، سطح رنگ به شدت آسیب میبیند.
دستگاه پولیش اوربیتال (Orbital):
کار این دستگاه به صورت حرکت پایه پد به شکل اوربیتالی و بصورت لرزشی میباشد. لایه برداری بسیار کمی با این دستگاه انجام میشود.
دستگاه پولیش (DA (Dual Action:
این دستگاهها جدیدترین نسل دستگاههای پولیشر میباشند که ترکیبی از دو حرکت چرخشی و اوربیتالی را به وجود میآورند.
پولیش اتومبیل به منظور بهبود پایان کار و رنگ کردن یک اتومبیل به کار میرود که به راحتی میتوانید در خانه نیز با کمی گریس انجام دهید.
چگونگی پولیش زدن خودرو
۱. مواد درست را جمع آوری کنید
برای پولیش اتومبیل، شما به موارد زیر نیاز دارید:
پولیش اتومبیل
پارچه نرم
بافر مداری (اختیاری)
۲. برای استفاده از افر، تصمیم بگیرید
نیازی نیست که حتما از یک بافر مداری برای پولیش اتومبیل استفاده کنید. در واقع شما میتوانید با استفاده از یک پارچه نرم، اتومبیل خود را واکس بزنید.
روش مزایا معایب
در این بخش از دانستنیهای خودرو در نمناک بررسی مزایا و معایب هر دو گزینه وجود دارد:
بافر مداری:سریع تر، تلاش و زحمت کمتر، کنترل سخت، ریسک خراش
پولیش دستی:کنترل عالی؛ هدف قرار دادن مناطق خاص، نیاز به زمان بیشتر، تلاش و زحمت بیشتر
نکته: اگر میخواهید از یک بافر مداری استفاده کنید، عاقلانه است که توسط نگه داشتن یک پارچه نرم روی دست، داخل یک گوشه کوچک و یا شکافی کوچکتر را جلا بدهید.
هشدار: به خاطر ایجاد خراش ها، شما میتوانید از آهستهترین تنظیمات موجود در بافر خود استفاده کنید تا از خراشهای زیاد اجتناب کرده و از برداشتن بیش از حد و یا رنگ از وسیله نقلیه جلوگیری کنید.
۳. پولیش اتومبیل خود را انتخاب کنید
انواع گستردهای از پولیشهای خودرو در اغلب فروشگاههای بزرگ، فروشگاههای خودرو و اینترنت وجود دارد. برخی از پولیشها روی موضوعات مختلفی کار میکنند و آنها را هدف قرار میدهند، پس مطمئن شوید که برچسب پولیش را به دقت مطالعه میکنید.
۴. خودروی خود را به طور کامل بشویید
بدنه بیرنی خودروی خود را به طور کامل بشویید، تا از اعمال ایمن پولیش، مطمئن شوید. اگر قبل از شروع فرآیند پولیش کاری هر نوع کثیفی روی بدنه خودرو باقی مانده باشد، هنگام کار پولیش، به بدنه فشار وارد کرده و منجر به ایجاد خراشهای عمیق میشود و یا ممکن است از پولیش زدن به خراشهای عمیق جلوگیری کنند.
نکته:دقت کنید که خودروی شما قبل از پولیش کاری ۱۰۰ درصد خشک شده باشد. بسته به آب و هوا و رطوبت، توصیه میشود که حداقل نیم ساعت پس از شستشو قبل از اعمال هر نوع واکس اتومبیل صبر کنید.
حین کار با پولیش نباید سطح بدنه خودرو داغ و یا خیلی سرد با آب و مواد شوینده از هر گونه گرد و غبار تمیز کنید. اگر ذرات چسبیده به سطح مانند گرد رنگ، شیره درختان قیر و ... با شستن از بین نرفت باید از کلی بار و مواد لوبریکنت برای جدا کردن از بدنه خودرو استفاده کنید.
توجه داشته باشید که عمل پولیش با دستگاه یک فرایند کثیف است و ماده پولیش به چیزهایی که در اطراف شما قرار دارند میپاشد، پس بنابراین هرآن چه در اطرافتان هست (مانند اتومبیلهای دیگر و دیوارهای اطراف) و چیزهایی که نمیخواهید کثیف شوند را پوشانیده و یا از اطراف کار دور کنید. اگر ماشین شما رنگ تیرهای دارد از پد نرمتر و ترکیبات صیقلیتر استفاده کنید، زیرا رنگهای تیره حساستر هستند.
۵. پولیش اتومبیل را اعمال کنید
پولیش اتومبیل را به دو قسمت بافر مداری یا پارچه نرم خود بمالید و شروع به تمیز کردن ماشین با استفاده از یک حرکت دایرهای کنید. اگر شما کل اتومبیل خود را تمیز میکنید، به یاد داشته باشید که باید به آرامی کار کنید.
شما نمیتوانید برای ترمیم خط افتادگی، خطوط ایجاد شده را پاک کنید. بلکه باید رنگ را به اندازهای بسابید که با رنگ اطراف ناحیه خراش همسطح شود. اگر سطح آسیب بزرگ باشد به دستگاه پولیش نیاز دارید درغیر اینصورت برای مناطق کوچکتر میتوان با استفاده از پولیش دستی، پد پولیش یا پنبه نرم و دستمال مایکروفایبر خطوط را از بین برد.
۶. نوع پولیش را متناسب با عمق خطوط استفاده کنید
برای انجام این کار باید در ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی بدنه قرار دهید و سپس توسط پنبه یا پد سطح آسیب دیده را بمالید. حرکت دایراهای و یا خطی به صورت رفت و برگشت را با کمی فشار دست و با سرعت یکنواخت و پیوسته انجام دهید، حرکت شما بایدتا انتها ثابت و بدون تغییر باشد.
اگر سطح آسیب فقط در یک محدوده باشد باید در همان قسمت این کار را انجام دهید و اگر بخواهید کل بدنه خودرو را ترمیم کنید از یک نقطه شروع کرده و به طور مرتب به نواحی دیگر حرکت کنید.
تا زمانی این کار را ادامه دهید که مواد پولیش بر روی بدنه خودرو باقی نماند. در صورت لزوم دوباره مواد پولیش را روی سطح قرارداده و حرکت دست خود را ادامه دهید.
در صورت عمیق بودن خطوط از پولیش زبر استفاده کنید به طوری که مقدار کمی پولیش زبر را تنها در قسمت خراش مورد نظر قرار داده و سپس اقدام به پرداخت نمایید تا خط مورد نظر کوچک یا محو شود، در این حالت محدوده پرداخت شده با پولیش زبر معمولا مات میشود که میتوان بعد از اتمام کار از پولیش نرم یا آنتی هولوگرام برای براق کردن سطح استفاده نمود.
۷. فشار بیشتری اعمال کنید
فشار محکمی را به مناطقی از خودرو که خراش برداشته اند، اعمال کنید و به تدریج فشار را به هنگام دور شدن از محل خراش کاهش دهید. این کار به انتقال پولیش به بقیه مناطق کمک خواهد کرد.
نکته:اگر از یک بافر مداری استفاده میکنید، برای چند ثانیه قبل از روشن کردن بافر، پولیش را به اتومبیل بمالید. این کار باعث میشود از هر گونه پراکندگی که در غیر این صورت رخ میدهد جلوگیری شود.
۸. مالش را تا زمانی که پولیش کاملاً ناپدید شوند، ادامه دهید
به مالیدن ادامه دهید و ماشین را در یک حرکت دایرهای تمیز کنید تا اینکه پولیشها ناپدید شود. اگر شما کل اتومبیل خود را تمیز میکنید، کار خود را در یک منطقه به طور کامل تمام کنید تا زمانی که پولیش ناپدید شود، اگر قبل از این که به بخشهای بعدی بروید. به طور کامل پولیش را تمیز نکنید، باعث میشود که پولیش خشک شود و یک ظاهر نامناسب از ماشین باقی بماند.
نکته مهم در پولیش زدن خودرو:
برای جلوگیری از اشباع شدن پد به واکس پولیش، پد فوم را با یک شلنگ آبکشی کنید.
لبه بیرونی پد حرکت سریع تری دارد و اصطکاک بیش تری نسبت به مرکز آن تولید میکند، این قسمت معمولا حامل پولیش کمتری هست؛ بنابراین میتوان تنها از لبه بیرونی پد برای قسمتهای پیچیده، مانند دستگیره ها، آینه ها، گوشه ها، و خطوط سپر استفاده کرد.
بعد از اتمام کار، چنانچه در بخش سرگرمی نمناک میخوانید تمامی قسمتها از جمله درب ها، بدنه و کاپوت ماشین را دوباره به دقت با دست شستشو دهید و پس از شستشو، بدنه را به طور کامل خشک کنید.
بر روی رنگ از یک لایه واکس استفاده کنید تا با کمک به کار پولیش، عیوب سطحی باقی مانده را پوشش دهید. برای این کار ترکیبی از واکس خمیری و پولیش نهایی را روی یک پد فوم نرم بریزید و با سرعت متوسط و باحرکت به عقب و جلو و اعمال فشار کم، اما ثابت واکس را روی خودرو بمالید، این کار را تا زمانی که سطح کاملا خشک و تمیز شود ادامه دهید.
پس از خشک شدن واکس، با یک پارچه پنبهای نرم بدنه و مناطق دیگر ماشین را از واکس پاک کنید.
توجه داشته باشید:حتما بعد از پولیش کاری اتومبیل، توسط یه تکه حوله نرم و تمیز آثار چربیهای احتمالی به جا مانده پولیش را از بین ببرید و تا خشک شدن ماشین، از آن استفاده نکنید.
پس از تکمیل این مراحل، شما خودروی خود را تمیز کرده اید! بسته به نیروی برق مصرفی مورد استفاده، شما نیاز ندارید که دوباره اتومبیل خود را به مدت چند ماه دیگر پولیش کنید.
حالا میتوانید از یک سواری تازه با اتومبیل خود لذت ببرید!
اگر در هر مرحله از کار به مشکلی برخورد کردید، در کمک گرفتن از یک مکانیک تردید نکنید. زیرا پولیشکاری با دستگاه پولیش به دلیل حرکت پد پولیش با دور بالا و افزایش احتمال آسیب رسیدن به سطح رنگ، نیازمند دانش و شناخت بیشتری است.
انواع آسیب ها، همچنین متد و ابزارهای برطرف کردن آسیبها مانند انواع پولیش، میزان لایه بردارری، پد مناسب هر پولیش، کاربرد هر پولیش و پد، نحوه استفاده از ضخامت سنج، تجربه نسبت به رنگهای مختلف و... نیاز به تجربه، کسب مهارت و دانش کافی دارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *