صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کاهش آلودگی هوا با طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹:۰۱
کد خبر: ۶۶۸۰۶۲
لزوم اجرای قانون هوای پاک در خصوص نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و همکاری ارگان‌ها را می‌طلبد
 
- شرایط خاص کشور و همچنین شیوع بیماری کرونا در موضوع آلودگی هوای امسال تاثیرگذار است. به طوریکه بر اساس توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌بایست کنترل شده و کاهش یابد و در مقابل مسافران بیشتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده نمایند که در واقع شاهد تغییر الگوی ترافیکی به علت بیماری کوید١٩ هستیم، این مساله نیز به نوبه‌ی خود باعث افزایش آلودگی هوا خواهد شد. از سوی دیگر ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا وجود دارد، به طوریکه بر اساس مطالعات صورت گرفته در آمریکا (که اخیراً انتشار یافته است)، افزایش ١ واحد ذرات معلق در هوا منجر به افزایش ٨ درصدی مرگ و میر ناشی از این ویروس می‌گردد؛ لذا موضوع آلودگی هوا در شش ماهه دوم امسال از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد.

سید محمد مهدی میرزایی قمی، رییس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم معتقد است، افزایش تنها یک میکروگرم بر متر مکعب غلظت PM ۲.۵ با افزایش ۸ ٪ در میزان مرگ و میر ناشی از COVID-۱۹ همراه است. در واقع افزایش اندک در مواجهه طولانی مدت با PM ۲.۵ منجر به یک افزایش قابل توجه در میزان مرگ و میر ناشی از COVID ۱۹ می‌شود. با وجود محدودیت‌های ذاتی در طراحی مطالعات زیست محیطی، نتایج حاکی از تاکید بر اهمیت ادامه اجرای قوانین کاهش آلودگی هوای موجود به منظور محافظت از سلامت انسان هم در طول بحران COVID-۱۹ و هم بعد از آن می‌باشد.

میرزایی قمی به این موضوع تاکیید کرد و گفت؛ تنها با نوسازی و بهسازی ناوگان قابل کنترل و مهار است. بدیهی است با افزایش تردد خودرو‌ها غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق و گاز‌های آلاینده، افزایش پیدا کند. توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر‌ها بایستی در اولویت قرار گیرد. این موضوع با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است زمانبر بوده و طی سنوات آتی انجام گیرد. در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست راهکار‌هایی مانند تعویض کاتالیست تاکسی‌ها و تجهیز ناوگان دیزلی به فیلتر ذرات را به جهت مصوبات قانونی مورد تاکید و توصیه قرار داده است که علاوه بر اثربخشی بسیار بالا از نظر کاهش آلایندگی، از نظر اقتصادی نسبت به طرح‌های نوسازی صرفه اقتصادی بالاتری دارد.
 
 
نوسازی حمل و نقل برای کاهش آلودگی هوا

حصاری مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری وزارت کشور اظهار داشته: بحث بازسازی اتوبوس‌ها حدود چهار سال است که در دستور کار وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها قرار دارد که بخشی از منابع مالی آن توسط دولت در اختیار ما گذاشته شده و بخشی از آن نیز توسط شهرداری‌ها تامین شده است، ظرف چهار سال اخیر حدود هزار و چهارصد دستگاه اتوبوس فرسوده را بازسازی شده که بخشی از این اقدامات کمک نقدی خرید قطعه بوده و بخشی هم به صورت تسهیلات در اختیار شهر‌ها قرار دادیم.
 
هماهنگی ارگانها برای حل معضلات محیط زیست

آقایی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست پیش از این گفته بود که؛ پیاده سازی برنامه‌های محیط زیستی بدون توسعه و ارتقاء سطح همکاری و مشارکت بین دستگاهی امکان پذیر نیست و هرجا این همکاری صورت گرفته، تاثیرات قابل توجهی را در بهبود وضعیت محیط زیست شاهد بودیم. ارگان‌ها به تنهایی فعالیت نمی‌کنند، بلکه به صورت مداوم با یکدیگر همکاری دارند. از آن جایی که امروزه عملکرد زیست محیطی بنگاه‌ها و پیروی از قوانین زیست محیطی به عنوان یک مزیت رقابتی برای بنگاه‌ها محسوب می‌شود. سازگار بودن هر گونه نوآوری با ملاحظات زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است. به موجب این ضرورت، مفهوم نوآوری سبز از طریق ارتقای کارایی زیست محیطی، همکاری در بازار‌های داخلی و جهانی دارای مزیتی می‌باشد.
 
بسیاری از مصوبات محیط زیستی هنوز اجرا نشدن

اشجعی در مصاحبه‌ای درباره مصوباتی که هنوز حتی به مرحله اجرا هم نرسیدن گفته بود که، مصوبات متعددی در کاهش انتشار هوای آلوده در مراجعی مختلف از جمله مجلس و دولت به تصویب رسیده است و همچنین مصوباتی در خصوص کاهش آلودگی هوا وجود دارد که اقداماتی جهت کاهش آلودگی هوا برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده است، راهکار‌ها و قوانین و مصوبات مختلفی به دستگاه‌های مختلفی ارجاع شده است، که هنوز درصد بالایی از این احکام به مرحله اجرا هم نرسیدن و یا هنوز عملی نشده اند، به همین دلیل است که کماکان با مسئله آلودگی هوا مواجهه هستیم و هنوز حل نشده است.

کارشناسان زیست محیطی بر این باورند که؛ فناوری زیستی در حال حاضر در مرحله ابتدائی چرخه عمر خود قرار گرفته است از دلایل این ادعا نیز میتوان از سهم بالای شرکت‌های فعال در فناوری زیستی در بخش تحقیق و توسعه و زیانی که هنوز این صنعت بابت هزینه‌های تحقیق و توسعه اش میپردازد، می‌باشد.
 
بیشتر بخوانید:
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *