صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وضعیت رانندگی به اندازه خودرو‌های گرانقیمت ارتقاء نداشته

۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰:۴۹
کد خبر: ۶۶۷۴۴۶
اگر بتوان فکری برای سبک رانندگی مردم ایران کرد، اتفاق مبارکی در خیابان‌های شهر‌های تهران خواهد افتاد.

- خودرو یک وسیله نقلیه وارداتی است، به این معنی که تکنولوژی این وسیله از خارج وارد ایران شده و جای خود را رفته رفته در میان جوامع باز کرده است.

خودرو از مصادیق مدرنیته است، که البته با استفاده بهینه از آن، راحتی را به همراه خود آورده است، اما همین خودروویی که به همراه خود آسایش داشته، بی دردسر و بدون مشکل هم نیست.

مشکلات استفاده از خود حتی در جوامعی که خاستگاه آن است، مشکلاتی را به وجود آورده، اما آن‌ها سعی کرده‌اند، با روش‌هایی این مشکلات و معضلات را برطرف کنند یا بکاهند.

به آن اندازه که خودرو جای خود را در ایران باز کرده و مدرنترین خودرو‌های روز دنیا در خیابان‌های شهر‌های ایران جولان می‌دهند، فرهنگ رانندگی جا نیفتاده است.

در واقع می‌توان گفت که فرهنگ رانندگی مردم ایران به اندازه به روز شدن و ورود خودرو‌های لوکس و گرانقیمت رشد نکرده است.

بار‌های دیده شده که فردی در خودورهی چند صل میلیون تومانی نشسته، اما دریغ از آن که بخواهد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کند.

اتفاقاً در سطح شهر تهران و دیگر شهر‌های بزرگ کشور بیشترین تخلفات رانندگی و رعایت نکردن قوانین از رانندگان خودرو‌هایی سر می‌زند که لوکس و لاکچری هستند!

البته رانندگان خودرو‌های سطح پایین‌تر نیز به فراخور حال خود قوانین و ضوابط رانندگی را رعایت نمی‌کنند، اما یکی از دلایلی که باعث می‌شود دارندگان خودرو‌های گرانقیمت و لوکس درصد کمتری از قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، متمول بودن آن‌ها است.

چنین افرادی تصور می‌کنند که اگر تخلفی انجام دهند جریمه آن را پرداخت خواهند کرد، اما تخلف آن‌ها باعث می‌شود که مشکلات ترافیکی در سطح شهر افزایش یابد.

توقف دوبله کنار خیابان‌ها، سرعت‌های غیر مجاز، سبقت‌های خطرناک و لایی کشیدن‌ها، تنها بخشی از تخلفات رانندگی از سوی رانندگان در تهران و دیگر شهر‌های کشور است.

جدای از آن که مردم نیازمند آموزش عمیق در زمینه سبک رانندگگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هستند، اعمال قوانین سختگیرانه در کنار آموزش می‌تواند وضعیت ترافیکی خیابان‌های شهر‌ها را بهبود بخشد.‌

می‌توان آموزش راهنمایی و رانندگی را از مقطع دبستان آغاز کرد، چرا که کودکان در این سنین آموزش پذیرتر هستند.
بحث مسائل راهنمایی و رانندگی تنها به راندن خودرو خلاصه نمی‌شود بلکه گسترده‌تر از آن است و عابران پیاده نیز وظایفی دارند که باید در اجرای آن بکوشند.

اگر از کودکی و در دوران دبستان کودکان با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا شوند قطعاً در بزرگسالی سعی خواهند کرد تا آن قوانین و ضوابط را رعایت کنند.

در کنار آموزش‌های لازم در مقاطع سنی گوناگون، وضع قوانین و اعمال سختگیرانه آن عاملی برای بهبود وضع بد رانندگی در کشور است.

اگر در کشور‌های دیگر می‌بینیم رانندگان و عابران پیاده ضوابط و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند، علاوه بر آموزش، قوانین به شدت اجرا می‌شود.

تصور کنید که اگر در همان کشور‌های پیشرفته تنها یک روز قوانین راهنمایی و رانندگی اعمال نشود چه اتفاقی خواهد افتاد.

آن‌ها بیش از آن که آموزش‌های لازم را اجرا کنند از اعمال قانون هراس دارند چرا که قوانین رانندگی در آن کشور بسیار سختگیرانه است.

جریمه‌های سنگین و تنبیهاتی که برای متخلفین در رانندگی در نظر گرفته شده باعث گشته تا اکثر مردم کشور‌های پیشرفته تن به پذیرفتن قوانین بدهند.

برای مثال در ایران، سال‌ها استفاده از کمربند ایمنی رواج نداشت، اما در یک پروسه نسبتا طولانی، پلیس راهنمایی و رانندگی با اعمال قانون و آوزش، مردم را وادار به تمکین در این زمینه کرد.

جالب اینجا است که بر اساس آمار‌های مستند درباره پذیفتن قوانین رانندگی، مردم ایران در کمتر از سه سال مجاب شدند تا از کمربند ایمنی استفاده کنند در حالی که این زمان در برخی کشور‌های اروپایی بیش از ۵ سال طول کشیده است!

این نمونه نشان می‌دهد که می‌توان شرایط را برای وضعیت رانندگی در کشور به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که اوضاع خیابان‌های شهر‌های بزرگ از نظر رانندگی و عابران پیاده بسیار مناسب‌تر شود.

اکنون در هفته گرامیداشت نیروی انتظامی قرار داریم، بخش پلیس راهوار ناجا برای تنظیم و مدیریت ترافیک شهری زحمات بسیاری می‌کشد.

مأمورین پلیس راهور در سرما و گرما، آلودگی هوا در خیابان‌ها و چهارراه‌ها حضور دارند و سعی می‌کنند تا وضعیت ترافیکی شهر را زیر نظر داشته باشند، در جاده‌های کشور بدون حضور عوامل نیروی پلیس راهور، سبک رانندگی مردم نیز تغییر می‌کند و باعث بروز خطرات مرگباری می‌شود.

به این نکته نیز باید توجه داشت که اکنون در بسیاری از کشور‌های دنیا، سیستم کنترل هوشمند به طور صد در صدی حاکم است.

دوربین‌ها کنترل در خیابان‌ها و جاده‌ها همه حرکات خودرو‌های در حال حرکت را زیر نظر دارد و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی، ثبت می‌شود و در کمترین زمان مأمورین برای جریمه عامل خطا گار در صحنه حاضر می‌شوند.

گسترش نظارت هوشمند می‌تواند هم از بار تخلفات بکاهد و هم از حضور فیزیکی مأمورین در خیابان‌ها و جاده‌ها بکاهد.

باید برای بهبود بخشیدن به وضعیت رانندگی در کشور کاری انجام داد تا کلاف پیچیده ترافیکی شهر‌ها باز شود.


برچسب ها: خودرو رانندگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *