آلودگی هوای شهرهای صنعتی تا چه زمانی ادامه دارد؟
رئیس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم گفت: تنها راه موثر، علمی و ثابت شده در خصوص حل معضل آلودگی شهرهای صنعتی، کنترل آلایندگی در منبع انتشار است.
سید محمد مهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم در رابطه با اینکه آلودگی هوای شهرهای صنعتی تا چه زمانی ادامه دارد به میزان، گفت: تا زمانی که انتشار آلایندگی به روشهای استاندارد و وفق ابلاغیههای سازمان حفاظت محیط زیست، کنترل نشود؛ آلودگی هوا ادامه پیدا میکند.
میرزایی قمی اظهار کرد: در همین راستا اجرای طرحهای ممنوعیت تردد مانند LEZ (وفق مصوبه سال ۱۳۹۵ هیات وزیران)، تأثیر قابل توجهی در کاهش آلایندگی ناشی خودروها دارد؛ لذا اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی بصورت پایسته و مستمر و اجرای طرحهای محدودیت تردد، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا است. از سویی در حال حاضر سهم قابل توجهی از ناوگان خودرویی کشور در حال حاضر سن بالایی دارند که این امر منجر به افزایش مصرف سوخت و انتشار آلایندگی میشود. موضوعی که وی گفت: تنها با نوسازی و بهسازی ناوگان قابل کنترل و مهار است. بدیهی است با افزایش تردد خودروها غلظت آلایندهها بهویژه ذرات معلق و گازهای آلاینده، افزایش پیدا کند. همچنین توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها بایستی در اولویت قرار گیرد. این موضوع با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است زمانبر بوده و طی سنوات آتی انجام گیرد. در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست راهکارهایی مانند تعویض کاتالیست تاکسیها و تجهیز ناوگان دیزلی به فیلتر ذرات را به جهت مصوبات قانونی مورد تاکید و توصیه قرار داده است که علاوه بر اثربخشی بسیار بالا از نظر کاهش آلایندگی، از نظر اقتصادی نسبت به طرحهای نوسازی صرفه اقتصادی بالاتری دارد.
رئیس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم بیان کرد: از سویی استفاده از سوخت مازوت یا گازوییل با محتوای گوگرد بالا برای نیروگاههای اطراف کلانشهرها، در تشدید آلودگی کلانشهرها بسیار موثر است؛ لذا تخصیص سوخت گاز طبیعی به نیروگاههای اطراف کلانشهرها در نیمه دوم سال بایستی با توجه به وضعیت جوی، کاهش دما و وارونگی هوا، از سوی وزارت نفت و یا نصب سیستمهای کنترل و کاهش آلایندگی در نیروگاهها توسط وزارت نیرو در اولویت قرار گیرد.
میرزایی قمی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بهسازی ناوگان را یکی از راه حلها دانست، گفت: در مجموع انجام تکالیف قانونی در حوزه وزارت کشور (نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بهسازی ناوگان از طریق کاتالیست و فیلتر ذرات، اجرای طرح LEZ) بایستی در کاهش آلایندگی ناشی از منابع خودرویی و همچنین در حیطه وظایف وزارت نفت و نیرو نیز در تخصیص سوخت گاز به نیروگاهها و مدیریت مصرف سوخت آنها میتواند کاهش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
رئیس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم تاکید کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که شرایط خاص کشور و همچنین شیوع بیماری کرونا در موضوع آلودگی هوا در امسال تاثیر گذار است. به طوریکه بر اساس توصیهها و پروتکلهای بهداشتی وزارت بهداشت، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی میبایست کنترل شده بوده و کاهش یابد و در مقابل مسافران بیشتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده نمایند که در واقع شاهد تغییر الگوی ترافیکی به علت بیماری کوید١٩ هستیم، این مساله نیز به نوبهی خود باعث افزایش آلودگی هوا خواهد شد. از سوی دیگر ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا وجود دارد، به طوریکه بر اساس مطالعات صورت گرفته در آمریکا (که اخیراً انتشار یافته است)، افزایش ١ واحد ذرات معلق در هوا (PM۲.۵)، منجر به افزایش ٨ درصدی مرگ و میر ناشی از این ویروس میگردد؛ لذا موضوع آلودگی هوا در شش ماهه دوم امسال از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *