صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۳۵۰ هزار خودرو در صف دوگانه‌سوز شدن|فرجام نامعلوم موتور سه سلیندر!

۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱:۰۳
کد خبر: ۶۶۶۳۳۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین از ثبت نام ۳۵۰ هزار خودرو در طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌ها خبر داد و گفت: با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین میزان استقبال طرح دوگانه سوز کردن خودرو افزایش یافت به طوری ۳۵۰ هزار نفر خودرو شخصی برای دوگانه سوزی کردن خودرو اقدام کردند
علی محمودیان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی به صورت رایگان اظهار کرد: آمار‌هایی که در این طرح در خصوص تعداد خودرو‌های تاکسی و وانت بار‌ها نیازمند به سوخت سی ان جی در نظر گرفته شد، بنا به دلایلی دور از واقعیت بود، از سال ۱۳۹۰ بیش از ۹۰ درصد خودرو‌های تاکسی به صورت دوگانه سوز تولید می‌شدند و بخش قابل توجهی از وانت بار‌ها نیز دوگانه سوز بودند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: تقاضا برای دوگانه سوز کردن خودرو وجود دارد و صف انتظار طولانی نیز به دلیل کمبود مواد اولیه تولید مخزن در سامانه وزارت نفت تشکیل شده بود.
وی افزود: ماه گذشته در همکاری مشترک میان وزارت نفت و وزارت صمت مواد اولیه برای تامین مخازن سی ان جی تامین شده است.

محمودیان بیان کرد: در اوایل این طرح اطلاعاتی در خصوص ظرفیت دوگانه سوز کردن خودرو در کشور مطرح شد که عدد‌های ارائه شده بر روی کاغذ ماند و هنوز به حد نصاب نرسیده است.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته بیان کرد: ظرفیت دوگانه سوز کردن خودرو حول چندین محور از قبیل تامین مخزن، تولید قطعات و مراکز تبدیل است که می‌تواند زنجیره تامین زنجیره را تکمیل کند.

وی افزود: مشکلی در کارگاه‌های تبدیل و تولید قطعات وجود ندارد و گلوگاه اصلی در این بخش مربوط به تامین مواد اولیه برای تولید مخزن است.

محمودیان عنوان کرد: ظرفیت اسمی برای یک سال ۷۰۰ هزار مخزن سی ان جی بود که به دلیل شیوع کرونا روند تولید با کندی مواجه شد، اما با کم شدن این بیماری روند تولید به مراتب بهتر شد، اما هنوز با نقطه ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: جریان تامین مواد اولیه تولید مخزن از طرف بازرگانان چینی با وجود تحریم‌های بین المللی ادامه دارد، اما برخی از تصمیمات بانک مرکزی برای تخصیص ارز باعث باعث دپو شدن مواد اولیه در گمرک شد که با هماهنگی میان سازمانی این موضوع نیز برطرف شد.

حدود ۲ سال پیش از موتور سه سلیندر با ارزش سرمایه گذاری ۳۲۸ میلیون دلاری پایه گازسوز رونمایی شد که متاسفانه خبری از به سرانجام رسیدن این طرح در دسترس نیست
وی افزود: قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید دال بر این است که در صورت صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی، درآمد‌های آن به صورت کامل به آن بخش پرداخت شود، حدود ۲ سال پیش از موتور سه سلیندر با ارزش سرمایه گذاری ۳۲۸ میلیون دلاری پایه گازسوز رونمایی شد که متاسفانه خبری از به سرانجام رسیدن این طرح در دسترس نیست.

محمودیان افزود: بررسی روند استفاده از خودروهای گازسوز طی سال‌های گذشته نشات گرفته از تصمیمات دولت است به این معنی که در دهه ۸۰ به دلیل تفاوت قیمت بنزین و گاز استقبال مناسبی از این طرح صورت گرفته، اما با تثبیت قیمت بنزین، دیگر تبدیل خودرو از صرفه اقتصادی خارج شد.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته بیان کرد: با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین میزان استقبال طرح دوگانه سوز کردن خودرو افزایش یافت به طوری ۳۵۰ هزار نفر خودرو شخصی برای دوگانه سوزی کردن خودرو اقدام کردند، این تلاقی استقبال با افزایش قیمت بنزین باعث بالا رفتن تقاضا برای دوگانه سوز کردن و به طبع آن افزایش قیمت خدمات شده است.

وی با بیان اینکه باید سبد انرژی کشور متنوع شود، افزود: خودرو‌های برقی، بنزینی، ال پی جی و سی ان جی از ایمنی بالایی برخودار هستند و به طور مثال ضخامت ورقه مخزن سی ان جی به دلیل فشار بالا نزدیک به ۷ میلی متر است و این رقم در مخازن ال پی جی به یک دهم این رقم می‌رسد، در مجموع می‌توان گفت که هر کدام از این سوخت‌ها بسته به نوع آن از امنیت مناسبی برخودار است.

محمودیان بیان کرد: برای ترغیب مالکان خودرو برای استفاده از سوخت‌های پاک و جایگزین نیاز به حمایت دولت در این بخش هستیم و استفاده از منابع غنی گاز می‌توان دست دولت را برای صادرات گازوئیل و بنزین باز نگه دارد و خلع ناشی از عدم فروش نفت را پر کند.

وی عنوان کرد: حدود ۸ تا ۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ال پی جی در کشور استفاده می‌شود که ۸۵ درصد آن وارد مخازن خودرو می‌شود، این موضوع را در نظر داشته باشید که قیمت گاز ال پی جی با سوبسید‌های[یارانه] فراوان ارائه می‌شود و نسبت به سی ان جی ارزانتر به دست مصرف کننده می‌رسد با توجه به مازاد تولید ال پی جی می‌توان با صادرات آن به همراه تامین تجهیزات مورد نیاز برای سوخت گیری در کشور‌های همسایه زمینه توسعه صادرات گاز ال پی جی را فراهم کنیم.

محمودیان بیان کرد: برای موفقیت در صادرات ال پی جی می‌توان دایره خدمات دهی را متنوع کرد و ضمن تامین تجهیزات با وضع قرارد‌های بلندمدت به تثبیت ایران در بازار انرژی منطقه کمک کرد.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته بیان کرد: قرارداد وزارت نفت برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های به صورتی ارزی نوشته شده و نوسانات نرخ ارز بر آن تاثیر گذار نخواهد بود.

وی افزود: بسیاری از کشور‌ها برای تسهیل در صادرات اقدام به ارائه پکیج مانند خدمات مهندسی و ارائه تجهیزات در این بخش می‌کنند و با این کار درآمدزایی مناسبی انجام خواهند داد.

محمودیان بیان کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که منابع حاصل از صرفه جویی در استفاده از سوخت جایگزین در هزینه‌های جاری دولت‌ها صرف نشود و مجلس با قوانین گذاری این منابع حاصله در زیر ساخت‌های کشور هزینه شود.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته بیان کرد: با توجه به مخازن عظیم گاز پارس جنوبی مزین نسبی کشور در سی ان جی است و می‌توان از کمبود این سوخت در کشور‌های همسایه استفاده کرد.

وی افزود: مازاد تولید گاز طبیعی در کشور وجود دارد و به دلیل عدم امکان ذخیره سازی آن می‌توان با استفاده از دیپلماسی انرژی صادرات به کشور‌های منطقه را هموار کرد.

محمودیان بیان کرد: ظرفیت مناسبی در خصوص تولید تجهیزات مورد نیاز در جایگاه سوخت سی ان جی در کشور وجود دارد که به دلیل بی توجهی مغفول مانده است، استفاده از این ظرفیت در کشور‌های همسایه نیازمند دیپلماسی فعالتر است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *