صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وضعیت نامعلوم بازگشایی سینماها/شرط حضور فیلم‌های ایرانی در اسکار ۲۰۲۰ چیست؟

۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵:۰۱
کد خبر: ۶۶۶۳۲۹
بیست و هفتمین روز از مهرماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به وضعیت نامعلوم بازگشایی سینماها اشاره کرد.

- بیست و هفتمین روز از مهرماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به وضعیت نامعلوم بازگشایی سینماها اشاره کرد.

سینما درگیر کابوس تعطیلات کرونایی/آیا سالن‌های سینما در آبان ماه بازگشایی می‌شوند؟

سینما‌های سراسر کشور از اسفند ماه سال گذشته درگیر شیوع بیماری کرونا شدند، اتفاقی که می‌توان به عنوان بزرگترین ضربه بر سینمای کشور در چند دهه اخیر نامید، سینمایی که پیش از کرونا هم مشکلات فراوانی را تجربه می‌کرد، اما بعد از آن با تعطیلی طولانی مدت روبرو شد.

سینما‌های سراسر کشور از اسفند ماه سال گذشته درگیر شیوع بیماری کرونا شدند، اتفاقی که می‌توان به عنوان بزرگترین ضربه بر سینمای کشور در چند دهه اخیر نامید، سینمایی که پیش از کرونا هم مشکلات فراوانی را تجربه می‌کرد، اما بعد از آن با تعطیلی طولانی مدت روبرو شد.  

تعطیلی اولیه و چهار ماهه سینما‌ها در حالی رقم خورد که تهیه کنندگان و اهالی سینما آماده اکران نوروزی ۹۹ بودند، به طبق منوال قبل اکران نوروزی بهترین زمان برای اکران آثار سینمایی بود، اما اکران نوروزی ۹۹ تبدیل به کابوس بزرگی برای سینماگران شد.

شاید در ابتدای تعطیلات اکثریت سینماگران به خیال بازگشایی زودهنگام به شروعی دوباره امیدوار بودند، اما سینما‌ها تا ابتدای تابستان تعطیل بود، بازگشایی سینما‌ها از ابتدای تیر ماه سال جاری مخالفان و موافقان فراوانی داشت، موافقان ادامه روند فعالیت سینما را حیاتی می‌دانستند و در نقطه مقابل برخی بازگشایی سالن‌های سینما را عاملی برای افزایش تعداد مبتلایان به کرونا می‌دانستند.  

در این میان اکران آنلاین و سینماماشین به دنبال راه چاره‌ای برای پرکردن خلاء بسته بودن سالن‌های سینما بودند، اما هر دو با شکستی سنگین روبرو شدند، سینماماشین با استقبال سرد مخاطبان روبرو شد و از سویی سینماآنلاین هم با وجود نبود قانون کپی رایت و قاچاق زودهنگام آثار به سرعت شکست خورد.  

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

مرتضی شایسته: نحوه جدید تعطیلی سینماها امکان برنامه‌ریزی را از شورای صنفی گرفته است

دبیر شورای صنفی نمایش گفت: نحوه فعلی تعطیلی سینما‌ها که به صورت لحظه‌ای و آنی صادر می‌شود امکان برنامه ریزی را از شورای صنفی و همچنین صاحبان آثار می‌گیرد.

مرتضی شایسته در گفت‌وگو با ، پیرامون آخرین وضعیت سینما‌های کشور بعد از تعطیلات تازه به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: طی جلسه امروز شورای صنفی نمایش در قبال وضعیت اکران آثار سینمایی به بحث و نظر خواهیم پرداخت، زیرا طبیعتا تعطیلی دوباره سالن‌های سینما نیازمند برنامه ریزی برای ادامه فعالیت چرخه اکران است.  

وی در همین راستا ادامه داد: از نظر ما بهتر است که اگر قرار بر تعطیلی سینما‌ها باشد خبر این تعطیلی زودتر اعلام شود، یا اینکه اعلام کنند سینما‌ها تا زمانی مشخص تعطیل هستند، نحوه فعلی تعطیلی سینما‌ها که به صورت لحظه‌ای و آنی صادر می‌شود امکان برنامه ریزی را از شورای صنفی و همچنین صاحبان آثار می‌گیرد.  

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

دبیر شورای صنفی نمایش در همین رابطه تاکید کرد: بدون شک نحوه فعلی تعطیلی سینما‌های کشور به آثار صدمه می‌زند و باعث می‌شود که این آثار در بخش اکران ضربه بخورند.  

وی با اشاره به تعطیلی سینما‌ها تا یکم آبان ماه سال جاری اضافه کرد: در شرایط فعلی شورای صنفی نمایش تابع دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و بر همین اساس تعطیلات سینما‌ها فعلا تا یکم آبان ماه قطعی است.  

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

باید ادبیات دفاع مقدس را در سطح بین‌الملل گسترش دهیم

یک نویسنده کتاب گفت: باید به خاطر داشته باشیم که ما نیازمند یک رویه مدون و تشکیلات راهبردی هستیم تا بتوانیم ادبیات دفاع مقدس را در سطح دنیا معرفی کنیم و بتوانیم مانند بسیاری از نویسندگان جوایز بین‌المللی را کسب کنیم.

محمدحسین علیجان‌زاده روشن در گفت‌وگو با پیرامون ادبیات دفاع مقدس گفت: ادبیات دفاع مقدس از دهه ۹۰ به بعد رشد چشمگیری را پشت سر گذاشت این امر متاثر از چند عامل بود عواملی که ریشه در دهه‌های گذشته خصوصاً در دهه ۷۰ داشته است.

وی در همین راستا ادامه داد: ادبیات دفاع مقدس از دفتر ادبیات حوزه هنری آغاز شد آن هم با حضور چند تن از نویسندگان توانمند و نام آشنای ادبیات دفاع مقدس، افرادی همچون مرتضی سرهنگی که با درایت و با در دستور کار قرار دادن سخنان مقام معظم رهبری زمینه را برای حضور و رشد ادبیات دفاع مقدس فراهم کردند بدین ترتیب لشکر تولید کنندگان ادبیات دفاع مقدس مسیر خود را برای فتح قله‌های بلند ادبیات آغاز کرد.

علیجان زاده روشن شکل گیری ادبیات دفاع مقدس راه رویکردی ارزشمند دانست و تاکید کرد: بعد از اتمام جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع جانانه از میهن نوشتن کتاب پیرامون رویدادها، وقایع و خاطرات جنگ تحمیلی به رسالتی ارزشمند تبدیل شد گرچه در ابتدای راه حرکت بسیار آهسته و در عین حال ساده بود و عموماً افراد به ضبط خاطرات می‌پرداختند، اما به مرور زمان مسیر خود را باز کردند و توانستند در دهه ۸۰ رویکرد‌های ارزشمندی را برای خود برنامه‌ریزی و تبیین کنند ادامه این مسیر در دهه ۹۰ به رشد چشمگیر ادبیات دفاع مقدس منجر شد.

***خودمان هشت سال دفاع مقدس را نوشتیم

نویسنده کتاب «از تبار آسمان» ابراز کرد: تشکیل ادبیات دفاع مقدس از یک باور ارزشمند سرچشمه گرفته و این باور که میراث ما در هشت سال دفاع مقدس باید در بین خودمان باقی بماند و این خود ما هستیم که باید حکایتگر و بیانگر حقایق رویدادها در هشت سال دفاع مقدس از زبان تک‌تک رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان باشیم و نباید اجازه دهیم که بیگانگان آنطور که می‌خواهند هشت سال دفاع مقدس ما را بیان کنند.

وی پیرامون سوژه‌های ارزشمند نهفته در هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: سوژه‌های ارزشمندی در گفته‌های رزمندگان و جانبازان و آزادگان ۸ سال دفاع مقدس وجود دارد در حقیقت دفاع مقدس دریا و اقیانوسی عظیم است که هر چه از آن برداشت کنیم کم نخواهد شد در حقیقت جنگ ما گنج بود و باید به درستی از آن بهره‌برداری کنیم.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

شرط حضور فیلم‌های ایرانی در اسکار ۲۰۲۰ اعلام شد/آثار متقاضی باید اکران آنلاین شوند

سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۰ گفت: هنوز آکادمی اسکار ۲۰۲۰ در نحوه برگزاری این دوره از مراسم تغییری نداده و بعید است که تغییری هم بدهد، طی آخرین بیانیه و با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینماها، آکادمی امکان حضور آثاری که اکران آنلاین شده اند را هم فراهم کرده است.

رائد فریدزاده در گفت‌وگو با ، پیرامون وضعیت انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۰ پس از تعطیلات طولانی مدت اخیر سالن‌های سینما به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار تا تاریخ پایان دسامبر ۲۰۲۰ یعنی دی ماه سال جاری فرصت دارد تا نماینده خود را به آکادمی اسکار معرفی نماید. به همین سبب ما تنها فیلم‌هایی را که اکران شده و از سوی سازمان سینمایی معرفی شده باشند را ملاک انتخاب قرار خواهیم داد.

وی در همین راستا ادامه داد: در وضعیت فعلی و تعطیلی دوباره سینما‌ها به دلیل شیوع موج سوم بیماری کرونا تنها راه برای حضور آثار در فهرست نامزد‌های نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۰ آن است که حداقل هفت روز اکران آنلاین داشته باشند، در غیر این صورت و با تعطیلی ادامه دار سینما‌ها هیچ راهی برای حضور آثار در این فهرست وجود ندارد.  

سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۰  شرط حضور در فهرست نهایی نماینده سینمای ایران را اینگونه تشریح کرد: تمامی آثار صرفا باید چه به صورت فیزیکی و چه به صورت آنلاین هفت روز نمایش داشته باشند، پس تمامی آثاری که می‌خواهند شانس حضور در اسکار را داشته باشند باید از یکی از این دو راه وارد عمل شوند، فعلا که سینما‌ها تعطیل هستند پس تنها راه اکران آنلاین است.  

وی در همین رابطه تصریح کرد: قاعده حضور در اسکار توسط خود آکادمی تنظیم شده و راه دومی برای ما وجود ندارد، تاکنون هم آکادمی بیانیه تازه‌ای نسبت به چگونگی حضور آثار در مراسم نهایی را نداده است و ما هم باید بنا به اطلاعیه قبلی عمل کنیم. به همین منوال مبنای کار ما فهرستی است که از سوی سازمان سینمایی به هیات انتخاب آثار ارائه می‌شود و این فهرست تنها شامل فیلم‌هایی می‌شود که اکران شده باشند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

مهمترین پیام هجرت «پیامبر اکرم (ص)» از مکه به مدینه چه بود؟

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: اشراف قریش با مشاوره فرهنگی یهودیان حجاز به این نتیجه رسیدند که حضور «رسول اکرم (ص)» در مکه سبب می‌شود تا دین اسلام به سرعت در سراسر جهان گسترش پیدا کند، به همین منظور تلاش کردند تا شرایطی فراهم کنند تا موفقیت «خاتم المرسلین (ص)» را تحت الشعاع قرار بدهد.

مجید نخعی در گفت‌وگو با پیرامون اهمیت شهر مکه برای توسعه و گسترش دین اسلام گفت: «رسول اکرم (ص)» برای تبلیغ و گسترش اسلام نیازمند زیر ساخت‌هایی بودند که این موارد تنها در شهر «ام القرا» مکه فراهم بود، خداوند نیز به «رسول اکرم (ص)» ابلاغ کرده بود که مرکز تبلیغ خود را در شهر مکه مستقر کند، مکه در آن زمان به عنوان مادر سرزمین‌ها بود، از آنجا که در مکه مراسم حج برگزار می‌شد و مردم از سراسر سرزمین حجاز به این شهر می‌آمدند لذا مکه مکان مناسبی برای تبلیغ محسوب می‌شد.

وی در همین رابطه ادامه داد: مکه محل رفت آمد کاروان‌های تجاری و همچنین مرکز تبادلات فرهنگی بود، از سوی دیگر نخبگان از سراسر دنیا به این شهر رفت و آمد داشتند، همه این عوامل زمینه را برای توسعه پرچم اسلام فراهم می‌کرد، تبلیغ دین اسلام در «ام القرا» که محلی برای تبادل اطلاعات و ارتباطات می‌توانست گسترش اسلام را با سرعت چشم گیری در سراسر دنیا در پی‌داشته باشد، به عبارت دیگر مکه مکانی بود که ظرفیت انتقال پیام «رسول اکرم (ص)» را داشت.

نخعی حضور اشراف مکه را سدی بزرگ پیش روی توسعه اسلام دانست و اظهارکرد: شهر مکه شهری استراتژیک برای تبلیغات محسوب می‌شد، اما اشراف قریش هم در مکه زندگی می‌کردند، این امر باعث می‌شد تا «رسول اکرم (ص)» نتواند پروژه عظیم خود را به اجرا بگذارد.

وی به همدستی جریان یهودیان با اشراف قریش در مکه اشاره و ابراز کرد: اشراف قریش با مشاوره فرهنگی یهودیان حجاز به این نتیجه رسیدند که حضور «رسول اکرم (ص)» در مکه سبب می‌شود تا دین اسلام به سرعت در سراسر جهان گسترش پیدا کند، به همین منظور تلاش کردند تا شرایطی فراهم کنند تا موفقیت «خاتم المرسلین (ص)» را تحت الشعاع قرار بدهد.

نخعی تلاش اشراف قریش برای مقابله با «رسول اکرم (ص)» را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: اشراف قریش برای مقابله با «خاتم المرسلین (ص)» هرگونه تبلیغ در مکه را ممنوع کردند و شرایط را به نحوی فراهم کردند که حضرت به هیچ عنوان نمی‌توانستند به تبلیغ دین اسلام بپردازد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *