صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاخیر آموزش و پرورش در طراحی برنامه شاد برای کودکان استثنایی

۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶:۰۸
کد خبر: ۶۶۶۲۲۱
کیفیت استفاده دانش آموزان از شبکه اجتماعی (شاد) به ظرفیت فناوری ارتباطات، شبکه اینترنت و دستگاه‌های هوشمند خانواده‌ها و معلمان بستگی دارد.
- در ایام کرونا، دانش آموزان، بخصوص دانش آموزان استثنایی از نواقص زیادی رنج می‌برد، مشکلاتی از قبیل پایین بودن و قطعی پی در پی اینترنت برای آموزش آنلاین، عدم دسترسی خانواده‌ها به آموزش مجازی و بیشتر دانش‌آموزان استثنایی به آموزش‌های مجازی دسترسی نداشتند یا آموزش مجازی برای این کودکان، خود دارای مشکلاتی است که برای جبران این کاستی‌ها اقداماتی دیربهنگام صورت گرفته، که این اقدامات هم دارای نواقصی اگر نباشد و برای جایگزینی آن اقدامی صورت نگرفته است،  آموزش تلویزیونی، مجازی و تهیه درسنامه‌ها و آموزش حضوری برای این کودکان دارای مشکلاتی است. 

برنامه شاد نمی‌تواند برای دانش آموزان استثنایی برنامه کاملی باشد و تمام نیاز‌های این دانش آموزان را برطرف کند. برای اینکه بتوانیم نوشتار را به صوت تبدیل کنیم یا صوت را به نوشتار برگردانیم کارگروهی در سازمان تشکیل شده است تا با سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها تماس برقرار کند و در صورت امکان این کار را به انجام برساند.

با توجه به اینکه شبکه شاد برای دانش‌آموزان استثنایی دیرتر تست شده بود، بعد از گذشت چندماه بالاخره آموزش و پرورش برنامه شاد برای کودکان استثنایی را با تاخیر از آغاز مدرسه‌ها، در مرحله تست قرار داده است. تا اینکه افرادی مثل معلمان رابط تلفیقی، معلمان مراکز مشکلات یادگیری و همکاران مشاوره و توانبخشی، که در سال تحصیلی گذشته نتوانستند در شبکه شاد حضور پیدا کنند، امسال با تاخیر دسترسی لازم را کسب کردند و فعالیت‌های خود را در شبکه شاد آغاز کردند.

اینکه آموزش و پرورش با تاخیر برنامه شاد را برای کودکان استثنایی طراحی کرده، از یک طرف؛ و از طرف دیگر، آیا مشکلات این کودکان حساس و خانواده‌ی آن‌ها از قبیل آموزش این کودکان و هزینه‌های وسایل آموزشی این کوکان بسیار بالاست، آن‌ها در مقایسه با خانواده دانش‌آموزان معمولی بسیار کم می‌توانند در آموزش مجازی مدارس به فرزندانشان کمک کنند، هموز خیلی از این خانواده‌ها اصلا گوشی هوشمند ندارند و به تناسب، بچه‌ها هم از آموزش بی بهره‌مند می‌شوند و کسی پاسخگوی نیاز بچه‌های استثنایی نیست.

تولید و آموزش، محتوای درسی برای کودکان استثنایی و دارای شرایط خاص در اوضاع کرونایی بسیار مشکل است، تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان استثنایی مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است. آموزش این کودکان سخت است و مهم‌ترین موضوع مشارکت مسیولین آموزشی وخانواده ها، تهیه وسائل لازم در امر آموزش در خانه می‌باشد. تولید محتوا‌ی آموزشی که نیاز به هزینه بسیاری است.

کیفیت استفاده دانش آموزان از شبکه اجتماعی (شاد) به ظرفیت فناوری ارتباطات، شبکه اینترنت و دستگاه‌های هوشمند خانواده‌ها و معلمان بستگی دارد. با این حال زیرساخت‌های لازم توسط آموزش و پرورش برای دانش آموزان استثنایی دچار نقص است هنوز به طور کامل مهیا نشده است.
 
 

 مجید هداوند معاون برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان استثنایی با اشاره به برخی ابزار‌های کمکی مورد نیاز دانش‌آموزان گروه‌های هفت‌گانه با نیاز‌های ویژه برای استفاده از امکانات آموزش مجازی گفته بودکه، نرم‌افزار‌های مختلف برای گروه‌های استثنایی پرداختند که یکی از این ابزار‌ها نرم‌افزار گویاساز برای آسیب‌دیدگان بینایی است که در این حوزه ۴ نرم‌افزار مختلف موجود است که معروف‌ترین‌شان نرم‌افزار «تاک بک» (Talk Back) است که این نرم‌افزار را به کارگروه فنی شبکه شاد ارائه شده است و فعلا در حال بررسی شرایط نصب نرم‌افزار روی اپلیکیشن شاد است که اگر قابلیت نصب وجود داشته باشد، روی شاد نصب شود و اگر این قابلیت موجود نبود از طریق سایر پیام‌رسان‌ها اقدام به نصب نرم‌افزار صورت خواهد گرفت.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *