صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«نجلا»، سریالی که غفلت‌ها را به تصویر می‌کشد

۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹:۴۴
کد خبر: ۶۶۵۶۷۴
سریال ۱۵ قسمتی نجلا سعی کرده است واقعیت‌هایی که تاکنون در سینما و تلویزیون مورد غفلت واقع شده‌اند را به تصویر بکشد. این سریال به مناسبت اربعین حسینی ساخته‌شده و تاکنون ۷ قسمت از آن از شبکه سه سیما پخش شده است.
_ رجانیوز در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: سریال نجلا، به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، سریالی است با داستانی عاشقانه و پرکشش پیرامون پیاده‌روی اربعین سال ۵۸ که این روز‌ها از شبکه سوم سیما در حال پخش می‌باشد.
 
این سریال پانزده قسمتی که به مناسبت اربعین حسینی ساخته‌شده است از روز پنج‌شنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ مصادف با ۲۰ صفر به روی آنتن شبکه سه سیما رفت و تاکنون هفت قسمت از آن پخش شده است.
 
سریال نجلا روایت عشق «عَبِد» به «نَجلا» حول محور پیاده‌روی اربعین سال ۵۸ می‌باشد. عبد که تعمیرکار موتور سیکلت است و برای تامین هزینه‌های زندگی از عراق کالای قاچاق وارد کشور می‌کرد عاشق نجلا دختر شیخ ابراهیم می‌شود. نجلا پرستار بیمارستان است و عبد هر روز برای دیدن او به بیمارستان می‌رود. عبد بخاطر عشق به نجلا کار قاچاق را کنار می‌گذارد و تصمیم می‌گیرد به خواستگاری نجلا برود. نجلا به شرطی قبول می‌کند به خواستگاری عبد جواب مثبت دهد که او را به در ایام اربعین به زیارت امام حسین (ع) ببرد، اما در طول مسیر حوادث و اتفاقات خاصی می‌افتد.
 
حسام منظور که پیش از این نیز در سریال‌های «بانوی عمارت» و «برادر جان» نقش‌آفرینی کرده بود، نقش اصلی این سریال را با نام «عبِد» بازی کرده و سارا رسول‌زاده نیز در نقش «نجلا» به ایفای نقش پرداخته است.  
ملیکا شریفی‌نیا، ثریا قاسمی، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، جواد پورزند، علی غابشی، مرتضی شاه‌کرم، وحید نفر، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشانی، محسن سلیمانی، سجاد دیرمینا و ابراهیم گله‌دارزاده از بازیگران اصلی سریال نجلا هستند.
 
باتوجه به اینکه به گفته کارگردان این سریال لهجه و گویش عراقی و آبادانی برای عوامل «نجلا» بسیار اهمیت داشته، بازیگران تا اندازه خوبی توانسته‌اند از پس ادای گویش‌ها بربیایند؛ هرچند که در بعضی از قسمت‌ها ضعف در ادای لهجه و گویش دیده می‌شود که این موضوع در سریال‌های تلویزیونی امری طبیعی می‌باشد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که شخصیت «نجلا»، یک شخصیت عراقی و بزرگ شده عراق است، ولی به اشتباه بعضی از منتقدین تصور کردند که او آبادانی است و لهجه نجلا را بخشی از ایرادات سریال عنوان کرده‌اند. همچنین دیالوگ‌های همزمان عربی و فارسی بازیگران تدبیر خوبی بنظر می‌رسد که هم مخاطبان به راحتی در جریان قصه سریال قرار بگیرند و هم فضا را درک کنند.
 
سریال نجلا سعی کرده بسیاری از واقعیت‌هایی که تاکنون در سینما و تلویزیون مورد غفلت واقع شده‌اند و به آن‌ها پرداخت نشده است را به خانه‌های مردم بیاورد.  در واقع نجلا مجموعه‌ای از اولین‌ها را در قالب یک سریال تلویزیونی، که ریتم خوبی هم دارد، به تصویر کشیده است.  
 
تحرکات ارتش عراق در مرز‌ها و مناطق جنوبی ایران،  تحرکات نفوذی‌های حزب بعث در میان مردم و اقدامات تروریستی آن‌ها از جمله انفجار‌ها و ترور‌هایی که با هدف ناامن سازی شهر‌های مرزی آبادان و خرمشهر که در ماه‌های قبل از آغاز رسمی جنگ اتفاق می‌افتاد بخشی از اولین‌هایی است که در نجلا به آن پرداخته شده است.  
 
از طرفی دیگر خانواده نجلا بخشی از معاودین محسوب می‌شوند که توسط صدام مورد ظلم واقع شدند و از عراق اخراج شدند؛ مسئله اخراج ایرانی-عراقی‌ها از عراق توسط صدام بخشی از واقعیت‌های مغفول مانده است که برای اولین‌بار در این سریال به تصویر کشیده شده است.
 
یکی دیگر از نکات برجسته این سریال بحث پیاده‌روی تاریخی اربعین می‌باشد. تاکنون در هیچ یک از سریال‌های تلویزیونی به موضوع پیاده‌روی اربعین پرداخته نشده بود، اما در این سریال محور داستان زیارت امام حسین (ع) در ایام اربیعن سال ۵۸ قرار گرفته است.
 
عشق عبد به عنوان یک پسر ایرانی به نجلا به عنوان یک دختر عراقی نشان دهنده رابطه حسنه دو ملت ایران و عراق و فرهنگ‌های مشترک و روابط نزدیک آن‌ها می‌باشد. به خصوص که در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری از سوی ضدانقلاب برای ایجاد اختلاف میان این دو ملت صورت گرفته است.
 
باوجود برخی از ضعف‌های کارگردانی همچون عملیات ترور «مصطفی» در قسمت ششم، که می‌توانست یکی از بهترین سکانس‌های این سریال باشد، و باتوجه به اینکه خیرالله تقیانی‌پور برای اولین‌بار یک سریال تلویزیونی را کارگردانی کرده، ولی با این حال از لحاظ فنی، در سطح بالاتری نسبت به دیگر سریال‌های تولیدی صدا و سیما برخوردار است.   
 
با همه این اوصاف سریال نجلا روی یک سوژه ناب دست گذاشته است و توانسته با پرداخت خوب خود مخاطب خوبی را جذب کند. همچنین بردن دوربین به خوزستان و روایت قصه از دل این مردم که در طول سال‌های گذشته آنقدر که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند، اقدام تحسین برانگیزی می‌باشد که انتظار می‌رود ساخت سریال‌هایی با این رویکر از سوی صدا و سیما تقویت شود.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *