صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جان مردم در دستان داوطلبان/ تا کی داوطلبی به امدادگری می‌ارزد؟

۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۶۶۵۰۸۱
بییشتر امدادگران و نجات گران جمعیت هلال احمر داوطلب بوده و حقوقی دریافت نمی‌کنند، بنابراین پس از مدتی به امید شغلی مناسب از جمعیت جدا شده که این مسئله علاوه بر هدر رفتن هزینه‌های صرف شده برای آموزش و تجهیز این افراد، جمعیت هلال احمر را با کاهش نیروی موثر مواجه می‌کند.
- مبینا آقاخانی: امدادرسانی به مردم آسیب دیده در بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله یا حوادث غیرطبیعی مانند تصادفات جاده‌ای و آتش سوزی ها، یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های هر جامعه‌ای است.
 
در کشور‌های پیشرفته، اغلب این وظیفه مهم، بر عهده نیرو‌های نظامی است که با استفاده از بودجه دولتی، نیرو‌های زبده و با به روز‌ترین امکانات به مهار بحران می‌پردازند.
 
اما در کشور ما، امدادرسانی به مردم آسیب دیده بر دوش جمعیت هلال احمر که نهادی مردمی است، گذاشته شده است. 
 
این نهاد با بودجه اندک دولتی و کمک خیرین، در کشوری که جزء ده کشور حادثه خیز جهان است، به کمک مردم آسیب دیده از سیل، زلزله و تصادفات می‌رود. 
 
علاوه بر اینکه مدیریت این نهاد، مردمی است، متاسفانه بیشتر امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر نیز داوطلب بوده و بدون دریافت هیچ حقوقی در حوادث به نجات جان هموطنان خود می‌شتابند. در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر مشغول کار بوده که ۷۰ درصد آن‌ها جزء نیرو‌های داوطلب هستنداما متاسفانه عدم دریافت حقوق باعث کاهش انگیزه و به مرور زمان خروج آن‌ها از این نهاد مهم می‌شود.
 
حال سوال اینجاست چگونه می‌توان داوطلبان را به ماندن در جمعیت هلال احمر تشویق و از هدر رفت زمان و بودجه صرف شده برای آن‌ها جلوگیری کرد. 
 
حمیدرضا اسکاش معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امدادونجات در گفتگو با میزان گفت: بزرگترین چالش ما، این است که پایه سازمان امداد و نجات بر روی عملکرد امدادگران و نجات گران داوطلبان ساخته شده که هیچ حقوقی جز هزینه ایاب و ذهاب که ناچیز است، دریافت نمی‌کنند..
 
وی افزود: برای آموزش و تجهیز هر امدادگر داوطلب، هزینه بسیاری صرف شده و روی عملکرد آن‌ها برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته به طوریکه هر امدادگر داوطلب دارای وظایفی است که در نبودش، بخشی از کار روی زمین می‌ماند.
 
معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امدادونجات درباره انگیزه داوطلبان اظهار کرد: همه داوطلبان به خدمت کردن به هموطنان خود علاقه دارند، اما انگیزه بیشتر داوطلبان، امید به استخدام شدن است که متاسفانه سهمیه استخدام جمعیت به میزان کافی نیست. 
 
از آنجایی که داوطلبان حقوقی دریافت نمی‌کنند، استخدام نمی‌شوند و نگاه شغلی به این عرصه وجود ندارد در حالیکه بیشتر امدادگران داوطلب نیازمند شغل و درآمد هستند، پس از مدتی از جمعیت هلال احمر خارج می‌شوند و تمام هزینه‌های این سازمان مردم نهاد هدر می‌رود.
 
برای داوطلبان انگیزه ایجاد می کنیم
 
مهدی ولی پور رییس سازمان امداد و نجات در گفتگو با میزان گفت: تسهیلاتی که برای داوطلبان جمعیت هلال احمر در نظر گرفته می‌شود به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌شود.
 
وی با اشاره به تسهیلات درون سازمانی ادامه داد: امدادگران داوطلب همانند سایر امدادگران، تسهیلات دریافت می‌کنند. بخشی از این تسهیلات استفاده از خدمات دارویی، درمانی و توانبخشی جمعیت هلال احمر برای خود امدادگران و خانواده هایشان در سطح کشور است. در حال حاضر برای این خدمات مبلغ کمی دریافت می‌شود که در تلاشیم این خدمات را رایگان ارائه کنیم.
 
این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر افزود: همچنین استفاده از مراکز اقامتی و اردوگاه‌های سازمان در سطح کشور نیز برای داوطلبان تا یک ماه آینده امکان پذیر و دستورالعمل ابلاغ می‌شود.
 
رییس سازمان امداد و نجات درباره بیمه داوطلبان حوادث گفت: همه داوطلبان جمعیت هلال احمر بیمه حوادث هستند و در صورت ایجاد هرگونه صدمه، از خدمات درمانی رایگان استفاده می‌کنند.
 
ولی پور با اشاره به بیمه شغلی ادامه داد: هر امدادگر ده روز در ماه، در پایگاه‌های امداد و نجات به صورت بیست و چهار ساعته مستقر است. در تلاش هستیم این میزان، جزء سوابق کاری افراد محسوب شده و بیمه شغلی برای آن‌ها واریز شد. 
 
وی با اشاره به خدمت سربازی داوطلبان پسر افزود: در تلاشیم با همکاری ستاد نیرو‌های مسلح، زمان سربازی داوطلبان را تقلیلی داده یا از آن‌ها به عنوان سرباز امدادگر در جمعیت استفاده کنیم. 
 
رییس سازمان امداد و نجات در پاسخ به این سوال که استخدام امدادگران داوطلب مدنظر جمعیت قرار دارد، گفت: بر اساس قانون خدمات کشوری، به ازای هر ۵۰ درصد نیروی خروجی، می‌توانیم نیروی جدید جذب کنیم. در حال حاضر می‌توانیم هزار نفر را استخدام کنیم، اما نیازمند اخذ مجوز از دستگاه‌های مربوطه هستیم.
 
ولی پور بیان کرد: متاسفانه امکان اینکه همه داوطلبان جذب جمعیت شوند، وجود ندارد بنابراین بر اساس میزان سابقه و درجه، از بین داوطلبان، افرادی که در آزمون پذیرفته شوند، استخدام جمعیت هلال احمر می‌شوند.
 
وی افزود: در حال حاضر ۵۶۰ پایگاه امداد و نجات فعال داریم که نیازمند ۴۰۰ پایگاه دیگر هستیم. در صورت ساخت این پایگاه ها، کمبود ده هزار نفری نیروی انسانی خواهیم پیدا کرد که در دست بررسی است. 
 
به گزارش میزان، هر داوطلبان برای کسب درجات مختلف امدادگری، شش ماه تا دوسال در جمعیت هلال احمر آموزش می‌بیند. همچنین تجهیزاتی که در اختیار هر داوطلب قرار می‌گیرد، بسیار گران قیمت هستند، اما متاسفانه علیرغم تمام هزینه‌هایی که برای آموزش و تجهیز داوطلبان صرف می‌شود، این افراد پس از مدتی انگیزه خود را از دست داده و از آنجایی که به دنبال درآمد هستند، از جمعیت هلال احمر خارج می‌شوند.
 
امید است با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیاز هر جوان به کسب درآمد، هر چه زودتر برای تعیین تکلیف وضعیت داوطلبان جمعیت هلال احمر تصمیمی اتخاذ شود تا در بحران‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه نباشیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *