صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گردشگری خلاق، راهبرد توسعه بخش خصوصی

۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹:۳۳
کد خبر: ۶۶۳۵۷۷
عقدایی رئیس کمیته گردشگری خلاق کمیسیون گردشگری اتاق ایران، اظهار داشت: در دهه نود ما شاهد دو دوره شدید رکود تورمی بوده‌ایم که در اقتصاد ایران بی‌سابقه است، راهبرد بخش خصوصی باید قطع امید از هرگونه حمایت دولتی و اتکا به داشته‌های موجود باشند.
- براساس اعلام روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، سهند عقدایی رئیس کمیته گردشگری خلاق کمیسیون گردشگری اتاق ایران، در جلسه‎‌ای با جمعی از فعالان و مدیران صنعت گردشگری اظهار داشت: در دهه نود ما شاهد دو دوره شدید رکود تورمی بوده‌ایم که در اقتصاد ایران بی‌سابقه است. در این شرایط که فعلا چشم‌اندازی برای پایانش نمی‌بینیم، راهبرد بخش خصوصی باید قطع امید از هرگونه حمایت دولتی و اتکا به داشته‌های موجود باشد.

وی افزود: امروز انتظار از دولت برای ایجاد زیرساخت‎‌های بزرگ گردشگری نظیر هتل‌های بزرگ، توسعه حمل نقل هوایی و ریلی و جاده‌ای، مجتمع‎‌های گردشگری، تبلیغات وسیع بین‎‌المللی و ...، چه بخواهیم و چه نخواهیم دور از واقعیت است. ما باید سراغ الگو‌هایی از گردشگری برویم که با داشته‌های جوامع محلی همخوان و همساز باشد.

عقدایی گفت: در مدل گردشگی خلاق، گردشگر برای تجربه تفاوت‌های فرهنگی به درون جامعه مقصد می‌رود، در خانه‌های محلی اقامت می‌کند، در کنار خانواده‌ها غذای محلی می‌خورد. تلاش می‌کند تجربه نزدیکی از زندگی، فرهنگ و سنن مردم بدست بیاورد و بر خلاف گردشگری انبوه، هدفش تماشای گذری جاذبه‌ها و برگشتن به هتل‌های بزرگ و مدرن برای اقامت نیست؛ بنابراین گردشگری خلاق به سرمایه‌گذاری‌های وسیع برای ایجاد امکاناتی که تاکنون وجود نداشته اند، نیاز ندارد. گردشگری خلاق تغییر نگاه گردشگر و فعال گردشگری به تجربه و کسب درآمد از آن چیزی که سال‌ها و بلکه قرن‌ها داشته‌ایم، است.

رئیس کمیته گردشگری خلاق اتاق ایران تنوع یافتن بسته‌های گردشگری و همچنین رشد کسب و کار‌های کوچک را از دیگر ویژگی‎‌های گردشگری خلاق، بیان کرد: در عرصه تور‌های ورودی، برای عمده گردشگران تنها مسیر کلاسیک اصفهان و شیراز و یزد شناخته و تجهیز شده است. این موضوع باعث می‎‌شود حتی در زمان‌هایی که به خاطر گشایش‎‌های بین‎‌المللی، نظیر دوران بعد از برجام، تقاضا برای گردشگری در ایران افزایش می‎‌یابد، ظرفیت گردشگرپذیری ایران به واسطه نبود بسته‎‌های متنوع سفر محدود ‎شود. در حوزه گردشگری داخلی نیز عمده تمرکز بر مقاصدی همچون کیش و مشهد بوده و یا شاهد هجوم پرتیراژ و بی‎‌برنامه گردشگران به مناطق طبیعی هستیم که باعث تخریب محیط زیست و آسیب دیدن فرهنگ بومی شده است.

عقدایی اضافه کرد: ما با گسترش گردشگری خلاق تلاش می‌کنیم گردشگران را به دورترین نقاط ایران توزیع کنیم، به فعالین کسب ‎و کار‌های کوچک بگوییم به پتانسیل‎‌های خود باور داشته باشند و به سرمایه‎‌های کوچک سمت و سو دهیم تا در واحد‌های کوچک، اما به موازات در تعداد زیاد، وارد عرصه اقتصاد گردشگری شوند.
 
بیشتر بخوانید:
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *