ارتقای سطح خدمات در گذرگاههای مرزی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی بر ارتقای سطح خدمات در مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور گفت: مطالعه برای ایجاد لجستیک پارکها در پایانههای مرزی در دستورکار است.
به گزارش ، لجستیک یا همان مدیریت جریان کالا، اطلاعات یا هر نوع خدمات دیگر از موضوعات مهم در امر تجارت به شمار میرود؛ لجستیک شامل یکپارچهسازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابهجایی کالا و بستهبندی است و در مواردی شامل امنیت نیز میشود چون قسمتی از زنجیره تامین است که ارزش زمان و مکان را به آن میافزاید.
لجستیک پارک یا همان خدمات پشتیبانی در پایانههای مرزی یکی از ضروریات پایانههای مرزی محسوب میشود در همین زمینه اهداف و ماموریتهای اصلی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور تبیین شده که به شرح زیر است:
- ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مستقر در مرزهای زمینی (جاده ای و راه آهن)
- ساماندهی و تسهیل و تسریع در امور حمل ونقل كالا ومسافر
- تدوین و تنظیم سیاستهای اجرایی لازم
- ایجاد هماهنگی در روشهای اجرایی مشترك
- نظارت بر امور مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی كشور
- تعیین خط مشی و برنامهریزی درخصوص توسعه، بهره برداری، حفظ و نگهداری پایانههای مرزی
بر اساس یکی از مصوبات شورایعالی ساماندهی پایانههای مرزی در تاریخ دهم آذرماه ۱۳۷۵ دستورالعمل اجرایی نحوه استقرار سازمانها و ارگانهای ذی ربط در مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی كشور شامل سه بخش «بازبینی امنیتی»، « بازبینی مقرراتی» و «بخش خدماتی» است که مرزبان٬ قرنطینه انسان و گذرنامه در بخش بازبینی امنیتی، گمرك٬ قرنطینه دامی٬ قرنطینه نباتی٬ ارشاد اسلامی و سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای در بخش بازبینی مقرراتی و واحدهای بانك٬ پست٬ تلگراف و تلفن٬ شركتهای حمل ونقل٬ بیمه و خدمات رفاهی در بخش خدماتی جانمایی میشوند.
از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی برای پایانههای مرزی، ارتقای سطح خدمات و ایجاد لجستیک پارکهای در این مناطق است به طوریکه وی در جلسه اخیر شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور گفت: « در این شورا نباید فقط موضوع امور مرزبانی مد نظر باشد بلکه برای تسهیل تجارت باید به خدمات پشتیانی قابل ارائه در مرزها و پایانههای مرزی مانند پارکینگ، پمپبنزین، بازارچههای مرزی و انبارداری توجه شود.»
به گفته وزیر راه و شهرسازی «در اقدامات آتی برای پایانههای مرزی، باید محدوده ساختمانها و خدمات را توسعه داد و خدمات پشتیبانی را برای این محدودهها تعریف کرد تا تمام خدمات در این مناطق دیده شود.»
وزیر راه و شهرسازی در همان جلسه به افزایش تجارت در صورت توافقات هستهای اشاره کرد و گفت: «با توجه به حجم تبادلات اقتصادی و تجاری و وجود محدودههای متعدد از جمله بازارچههای مرزی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بحث کولهبری در برخی مناطق همجوار با پایانههای مرزی لازم است در طراحیهای جدید، محدودههای جامع و کاملی برای این گونه خدمات دیده شود و در واقع لجستیک پارک حمل و نقل در بخش ایست اختیاری پایانههای مرزی گسترش یابد. »
در همین زمینه داوود کشاورزیان درباره آخرین اقدامات برای ایجاد لجستیک پارکها به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی به این موضوع اشاره دارد کار مطالعاتی در حوزه پشتیبانی و ایجاد لجستیک پارکها در پایانههای مرزی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حال مطالعه است.
پیش از این نیز شهرام آدم نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری با بیان ضرورت توجه ویژه به لجستیك بارها در پایانه های مرزی گفت: به زودی و با همكاری بخش خصوصی تأسیساتی را به منظور مدیریت بهتر بر فعل و انفعالات زنجیره تأمین در پایانه های مرزی ایجاد میشود تا مدیریت بهتر بر لجستیك بارها در كشور صورت گیرد.
لجستیک پارک یا همان خدمات پشتیبانی در پایانههای مرزی یکی از ضروریات پایانههای مرزی محسوب میشود در همین زمینه اهداف و ماموریتهای اصلی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور تبیین شده که به شرح زیر است:
- ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مستقر در مرزهای زمینی (جاده ای و راه آهن)
- ساماندهی و تسهیل و تسریع در امور حمل ونقل كالا ومسافر
- تدوین و تنظیم سیاستهای اجرایی لازم
- ایجاد هماهنگی در روشهای اجرایی مشترك
- نظارت بر امور مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی كشور
- تعیین خط مشی و برنامهریزی درخصوص توسعه، بهره برداری، حفظ و نگهداری پایانههای مرزی
بر اساس یکی از مصوبات شورایعالی ساماندهی پایانههای مرزی در تاریخ دهم آذرماه ۱۳۷۵ دستورالعمل اجرایی نحوه استقرار سازمانها و ارگانهای ذی ربط در مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی كشور شامل سه بخش «بازبینی امنیتی»، « بازبینی مقرراتی» و «بخش خدماتی» است که مرزبان٬ قرنطینه انسان و گذرنامه در بخش بازبینی امنیتی، گمرك٬ قرنطینه دامی٬ قرنطینه نباتی٬ ارشاد اسلامی و سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای در بخش بازبینی مقرراتی و واحدهای بانك٬ پست٬ تلگراف و تلفن٬ شركتهای حمل ونقل٬ بیمه و خدمات رفاهی در بخش خدماتی جانمایی میشوند.
از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی برای پایانههای مرزی، ارتقای سطح خدمات و ایجاد لجستیک پارکهای در این مناطق است به طوریکه وی در جلسه اخیر شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور گفت: « در این شورا نباید فقط موضوع امور مرزبانی مد نظر باشد بلکه برای تسهیل تجارت باید به خدمات پشتیانی قابل ارائه در مرزها و پایانههای مرزی مانند پارکینگ، پمپبنزین، بازارچههای مرزی و انبارداری توجه شود.»
به گفته وزیر راه و شهرسازی «در اقدامات آتی برای پایانههای مرزی، باید محدوده ساختمانها و خدمات را توسعه داد و خدمات پشتیبانی را برای این محدودهها تعریف کرد تا تمام خدمات در این مناطق دیده شود.»
وزیر راه و شهرسازی در همان جلسه به افزایش تجارت در صورت توافقات هستهای اشاره کرد و گفت: «با توجه به حجم تبادلات اقتصادی و تجاری و وجود محدودههای متعدد از جمله بازارچههای مرزی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بحث کولهبری در برخی مناطق همجوار با پایانههای مرزی لازم است در طراحیهای جدید، محدودههای جامع و کاملی برای این گونه خدمات دیده شود و در واقع لجستیک پارک حمل و نقل در بخش ایست اختیاری پایانههای مرزی گسترش یابد. »
در همین زمینه داوود کشاورزیان درباره آخرین اقدامات برای ایجاد لجستیک پارکها به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی به این موضوع اشاره دارد کار مطالعاتی در حوزه پشتیبانی و ایجاد لجستیک پارکها در پایانههای مرزی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حال مطالعه است.
پیش از این نیز شهرام آدم نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری با بیان ضرورت توجه ویژه به لجستیك بارها در پایانه های مرزی گفت: به زودی و با همكاری بخش خصوصی تأسیساتی را به منظور مدیریت بهتر بر فعل و انفعالات زنجیره تأمین در پایانه های مرزی ایجاد میشود تا مدیریت بهتر بر لجستیك بارها در كشور صورت گیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *