صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گیرودار اما و اگر مسئولان

۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴:۲۷
کد خبر: ۶۶۲۶۵۵
دسته بندی‌: سیاست ، گزارش و تحلیل
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگرفته از مبانی و آموزه‌های ناب اسلامی و دینی انقلاب اسلامی ماست و بر هیچ کس پوشیده نیست اجرای این سند در تربیت نسل فرهیخته و انقلابی تاثیر بسزایی ایفا می‎کند، اما در پستو‌های اداری و غفلت مسئولان همچنان در حال خاک خوردن است.

- وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد متولی تعلیم و تربیت رسمی که نقش مهمی در تولید نیروی فعال انسانی در کشور ایفا می‌کند در طول سال‌های متمادی و با حضور نسل‌های گوناگون همواره تغییرات زیادی را شاهد بوده است.

وزارت آموزش و پرورش مأموریت دارد با تاکید بر آموزه‌های دینی و انقلابی و بروز بودن اطلاعات نسلی را به آیندگان تحویل دهد که ادامه دهندگانی در خور؛ برای آرمان‌های امام راحل و شهدای عزیز کشورمان ایران باشند.

در این بین تدوین اسناد بالادستی از اهمیت بسزایی در اجرای دستورالعمل‌های لازم در آموزش و پرورش برخوردار است از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در طول سال‌های متمادی مورد بررسی و مطالعه جدی کارشناسان و مسئولان این حوزه قرار گرفت.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به گفته دبیـرخانه شورای عالی انقلاب فرهـنـگی نهایتا مشتمل بر ۸ فصل در جلسات ۶۸۱، ۶۸۲، ۶۸۳، ۶۸۴، ۶۸۵، ۶۸۶، ۶۸۷، ۶۸۸، ۶۹۰، ۶۹۱، ۶۹۲، ۶۹۴، ۶۹۵، ۶۹۶ و ۶۹۷ تاریخ ۱۲/۱۱/۸۹، ۲۶/۱۱/۸۹، ۳/۱۲/۸۹، ۱۰/۱۲/۸۹، ۱۷/۱۲/۸۹، ۲۳/۱/۹۰، ۶/۲/۹۰، ۲۰/۲/۹۰، ۳۱/۳/۹۰، ۱۴/۴/۹۰، ۲۱/۴/۹۰، ۴/۵/۹۰، ۱۵/۶/۹۰، ۲۲/۶/۹۰ و ۵/۷/۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجراست و کلیه مصوبات و سیاست‌های قبلی در موارد مغایرت با آن منسوح و بالاثر و در سایر موارد براساس آن مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرند.

اجرا شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جهات مختلف مورد اهمیت است به گونه‌ای که همواره مورد تاکید کارشناسان و مسئولان ارشد نظام قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب ۱۱ شهریور سال جاری در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش به اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کردند و فرمودند: «در همه‌ی این دولت‌هایی که بودند و دوره‌های مختلف در آموزش پرورش، کار‌هایی شده، برنامه‌هایی ارائه کرده‌اند به عنوان برنامه‌ی عملیّاتی، منتها [فقط]بخشی از این سند تحوّل مورد توجّه قرار گرفته، مجموع سند تحوّل مورد توجّه قرار نگرفته. انسان وقتی سند تحوّل را نگاه میکند، مجموعه‌ سند تحوّل بایستی به طور کامل برنامه‌ریزی شده باشد؛ یعنی با خطوطِ مشخّص، مثل این شعبه‌های آب و شبکه‌های آبیاری‌ای که آب سد را می‌رساند به مزرعه و میرساند به زمین. این برنامه‌ عملیّاتی شما این [طور]است؛ باید بتواند آن کلّیّات را، آن مفاهیم کلّی را، آن خواسته‌ها را به صورت عملیّاتی، مشخّص، در بخش‌های مختلف -چه بخش‌های علمی، چه بخش‌های پرورشی و تربیتی- به آنجا‌ها برساند و عملیّاتی کند. آنچه مهم است این است که این برنامه‌ریزی باید صورت بگیرد و مدیریّت‌های کلان آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش، در این زمینه مسئولیّت دارند که این برنامه‌ریزی را بکنند».

 وظیفه آموزش و پرورش تربیت یک نسل است نسلی با ایمان، فداکار، کوشا، خلاق، مدیر و مدبر تا بتواند کشور را در شرایط سخت و دشوار به کشتی نجات برساند و این امر محقق نمی‌شود جز با اجرای دستورالعمل‌های اسنادی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

به گفته حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در انتقاد از اجرایی نشدن سند تحول در آموزش و پرورش، بخشی از این مشکلات نیازمند بودجه بیشتر است که متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی با تخفیف بودجه به آموزش و پرورش مواجه هستیم. به این دلیل فراهم کردن امکان تحقق بخشی از این سند وجود ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت‌وگو با میزان با تاکید بر ضرورت مدیریت جدی در حل امور آموزش و پرورش افزود: البته وزرای آموزش و پرورش تلاش می‌کنند، اما لازم است که جدیت و کوشش خود را افزایش دهند تا این سند نهایی شوند و شاهد خروجی آن باشیم.

مصباحی‌مقدم گفت: خروجی سند تحول آموزش و پرورش همانا تربیت نسل نوجوان و جوان ایرانی انقلابی است که باید هویت ملی مستقلی را برای خود قائل باشند و به گونه‌ای شود که انسان‌های مؤمن، انقلابی، شجاع و کارآمد تربیت کند و اگر این سند به طور جامع محقق شود تربیت نیروی انسانی بسیار کارآمد خواهد شد.

منطق آموزش و پرورش همچون کارخانه‌ای است که به تولید نسل می‌پردازد. ۱۲سال از بهترین زمان شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها در مدارس می‌گذرد و انتظار است انسان تراز انقلاب به نسل آینده تحویل دهد. نکته‌ای که بر خلاف خواست و اراده دشمنان این مرز و بوم است. دشمن قسم خورده انقلاب هرگز تاب این را ندارد که نسلی در کشورمان رشد و تربیت شود که همچون اوان انقلاب قاطع، قدرتمند، بااراده و خلاق باشد و برای رسیدن به اهداف متعالی خود که همانا برافراشته شدن پرچم «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»  است تا پای ایثار و شهادت پیش برود.

بر این اساس دشمنان سعی می‌کنند اسنادی همچون  ۲۰۳۰ را در لابه لای اسناد بالادستی آموزش و پرورش به خورد نظام آموزشی و در نتیجه دانش آموزان و آینده سازان بدهند؛ اسنادی که می‌تواند در پی غفلت مسئولین آثار جبران ناپذیری را بر پیکره انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد آورد.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌ خامنه‌ای، «سند موسوم به ۲۰۳۰ سازمان یونسکو را می‌توان یکی از موارد طراحی نظام سلطه‌ی بین‌المللی دانست. البته این سند تنها یکی از ۱۷ هدف پروژه‌ میلینیوم جهانی است.

در جلسه‌ مورخ ۲۵ / ۶ / ۱۳۹۵ هیئت دولت، اجرای سند ۲۰۳۰ با تشکیل کارگروهی، الزامی می‌شود. این کارگروه موظف می‌شود که برنامه‌های اجرایی این سند را به سایر دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد.

سند ۲۰۳۰ را می‌توان مدخل ورودی برنامه‌ جامع سازمان ملل برای تسلط بر کشور‌ها به بهانه‌ی موهوم توسعه‌ی پایدار دانست. این برنامه که در ادامه‌ پروژه‌ی میلینیوم جهانی است، در چهارمین و مهم‌ترین هدف از اهداف ۱۷ گانه‌ این پروژه، قرار گرفته است. در حقیقت آغاز و نقطه‌ شروع این پروژه با تغییر نظام آموزشی کشور‌ها صورت می‌گیرد، حال آنکه برای رسیدن به جامعه‌ جهانی یکپارچه و مقبول قدرت‌های جهانی، تنها لازم است تا نسل آینده با هویت ملی و مذهبی خود بیگانه شود. در این میان نباید غافل شد که نهاد‌ها و سازمان‌های جهانی همواره برای هم‌افزایی اطلاعاتی و بازو‌های اجرایی ایالات متحده امریکا و هم‌پیمانش در سطح بین‌الملل فعالیت می‌کنند.

در حقیقت این برنامه‌ جهانی اهدافی مهم‌تر از صرف تغییر نظام آموزشی را در کشور را دنبال می‌کند و آن تغییر همه‌جانبه در اقتصاد، سیاست، قوانین مدنی و سبک زندگی است، به‌گونه‌ای که در نظام مرکز- پیرامونی جامعه‌ی جهانی، ایران به کشوری پیرامونی و تابع جامعه‌ی جهانی تبدیل شود. کشوری که با قبول سرکردگی و هژمون یک دولت و فرهنگ خاص، خود را عرضه‌کننده‌ مواد خام و تأمین‌کننده‌ی نیروی انسانی برای مناسبات جهانی بداند و حق تصمیم‌گیری در عرصه‌ی داخلی و بین‌المللی را از خود سلب نماید. بیخود نیست که در این سند، از عبارت «شهروند جهانی» برای تعریف مردمان یک سرزمین استفاده شده است. موضوعی که به مرور، روح استقلال یک ملت را نیز نشانه گرفته و به خطر خواهد انداخت».

به گفته مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در داخل کشور برخی فریب ظاهر اسنادی همچون ۲۰۳۰ را می‌خورند در حالی که این سند با فرهنگ و تربیت غرب تنظیم شده است، هنوز از گوشه و کنار خبر می‌رسد که برخی از مراکز آموزشی کشور صریحا به دنبال اجرای سند ۲۰۳۰ هستند در حالی که این سند تربیت نسل آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد که لازم است نهاد‌های نظارتی برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش در مقابله با سند ۲۰۳۰ به طور جدی ورود کنند.

یک عضو مجلس خبرگان ضمن تاکید بر سرعت بخشیدن به اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش گفت: سند ۲۰۳۰ هرگز نمی‌تواند الگوی کشور ما باشد در حالی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال‌های گذشته تنظیم شده و آماده اجرایی شدن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفته آیت‌الله محسن مجتهدشبستری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آموزنده و جامع است و به موازات تعلیم باید نسل نو شاهد پرورش و تربیت اسلامی باشند. چون دشمن نتوانست از راه نظامی به اهداف خود دست یابد امروز می‌خواهد از راه‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ سرباز و رعیت برای غرب تربیت شود تا از طریق آنان بتواند به اهداف خود برسد.

آیت‌الله مجتهدشبستری با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش موظف است از اجرای سند ۲۰۳۰ خودداری کند بیان کرد: مردم و متولیان فرهنگی بخصوص انقلابیون باید هوشیار باشند و بدانند که دشمن از طریق نفوذ و تهاجم فرهنگی وارد شده و اجازه ندهند این سند اجرایی و موجبات متلاشی شدن کانون خانواده در کشور فراهم شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگرفته از مبانی و آموزه‌های ناب اسلامی و دینی انقلاب اسلامی ماست و بر هیچ کس پوشیده نیست اجرای این سند در تربیت نسل فرهیخته و انقلابی تاثیر بسزایی ایفا می‎کند، اما این سند که از افتخارات اسناد در نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود در پستوهای اداری و غفلت مسئولان همچنان در حال خاک خوردن است و بحرانی بودن این موضوع در جایی هویدا خواهد شد که با غفلت از این مهم؛ در آینده نه چندان دور کشورمان از تربیت نسل نوظهور و اندیشمند محروم می‌شود و خسارات جبران‌ناپذیری را در عرصه تعلیم و تربیت نیروی انسانی شایسته شاهد خواهد بود. نیروی انسانی شایسته‌ای که پایه و اساس پیشرفت هر کشور تلقی می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *