کیفیت آموزش، خط قرمز آموزش و پرورش
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این نکته که مدرسه تلویزیونی در توسعه عدالت آموزشی نقش موثری دارد، تصریح کرد: روش آموزش تلفیقی و فعال باعث ارتقای کیفیت برنامههای آموزشی تلویزیون میشود.
- حکیم زاده معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشستی که با مدیر و برنامه ریزان شبکه آموزش داشت، ضمن ابراز تقدیر وتشکر از فعالیتهای صورت گرفته در تهیه و اجرای برنامههای آموزشی مدرسه تلویزیونی، بر اهمیت این بستر فراگیر تاکید کرد و گفت: هفته گذشته در سفری که به استان خراسان جنوبی داشتم از مدارس روستاهای مرز ایران و افغانستان بازدید کردم. دانش آموزان این روستاها دسترسی به زیرساختهای اینترنتی و گوشیهای هوشمند ندارند. به گفته معلمان این مدارس؛ دانش آموزان به نحوی گروه بندی شده اند که هم بتوانند از کلاسهای حضوری استفاده کنند و هم بعد از مراجعه به منزل بیننده مدرسه تلویزیونی باشند که این موضوع بیانگر اهمیت مدرسه تلویزیونی ایران و توسعه عدالت آموزشی است.
وی افزود: برنامههای مدرسه تلویزیونی در نقاط محروم کشور که دانش آموزان دسترسی به کتابخانه، اینترنت و دیگر امکانات و بسترهای موجود ندارند، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است و مرجع یادگیری بسیار مهمی به شمار میرود؛ بنابراین ساخت برنامههای آموزشی پر محتوا و باکیفیت که بتواند پاسخگوی نیازهای این دسته از مخاطبان باشد، میبایست مورد توجه و دغدغه اساسی برنامه سازان و مدرسان در این حیطه قرارگیرد.
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که مدرسه تلویزیونی ویترین نظام آموزش است، تصریح کرد: هرآنچه که از این مجرا ارائه میگردد نشان دهنده تراز کار ما در آموزش و پرورش است و به همین سبب ما هیچ خط قرمزی را به جز ارائه کیفیت مطلوب، لحاظ نخواهیم کرد. ازاین رو لازم است حساسیت ویژهای نسبت به انتخاب آموزگاران این بخش اعمال شود.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: روش تدریس فعال و برنامه آموزش تلفیقی موجبات ایجاد انگیزه، نشاط و هیجان را در دانش آموز فراهم میآورد و به این طریق فرایند یاددهی ویادگیری روند بهتری دارد و نتایج مفید و مؤثرتری خواهد داشت؛ که این روش مطلوب ماست. علاوه بر آن؛ جذابیت ظاهری، نوع صدا، طرز بیان و دلنشین بودن مدرس و رعایت دیگر آیتمهای حیطه زیبایی شناختی تاثیر بسزایی بر جذب کودکان و یادگیری آنان دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
حکیم زاده با اشاره به اینکه در برنامه معلم، جایگاه آموزش تلویزیونی باید کاملا مشخص باشد، گفت: توصیه من به معلمان این است برنامه خود را به شکلی تنظیم کنند که تدریس را برای دانش آموزان حاضر در کلاس انجام دهند و همزمان از دانش آموزانی که در منزل هستند بخواهند که آموزش را از شبکه تلویزیونی پیگیری کنند و در شبکه شاد فقط به رفع اشکال و حل تمرین و بازخورد بپردازند و یا برعکس این حالت باشد.
وی افزود: در این مدل یادگیری هم معلمان دچار سردرگمی و خستگی نمیشوند و هم جایگاه مدرسه تلویزیونی تثبیت میگردد.
معاون ابتدایی وزیرآموزش و پرورش در خصوص نحوه ارائه آموزش در مدرسه تلویزیونی برای دوره پیش دبستانی گفت: تولید محتوا در پیش دبستان را به صورت استانی درنظر گرفته ایم چراکه برای ما حفظ خرده فرهنگها و هویتهای خرد و یادگیری کودکان با رعایت آیتمهای بومی و محلی و در عین حال ایجاد تعلق با موقعیت گسترده ایرانی اسلامی اهمیت ویژهای دارد. اما برای استان تهران که حتی ممکن است مورد استقبال سایر استانها نیز باشد میبایست برنامه قوی و پرمحتوایی طبق بودجه بندی ارائه شده تهیه شود و شایسته است که در این راه، از مربیان مولف و توانمند که صاحب ایده و خلاقیت هستند بهره جست.
حکیم زاده در پایان اهمیت نقش فعال خانوادهها را در تعمیق و شکل گیری بهتر فرایند یادگیری کودکان، متذکر شد و گفت: بخشی از پایش آموزش به صورت تکلیفی برای خانوادهها تعیین شود تا به این ترتیب به واسطه درگیر شدن اولیا با پروسه آموزش، هم نظارت و هم بازخوردگیری بهتری صورت خواهد گرفت.
وی افزود: برنامههای مدرسه تلویزیونی در نقاط محروم کشور که دانش آموزان دسترسی به کتابخانه، اینترنت و دیگر امکانات و بسترهای موجود ندارند، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است و مرجع یادگیری بسیار مهمی به شمار میرود؛ بنابراین ساخت برنامههای آموزشی پر محتوا و باکیفیت که بتواند پاسخگوی نیازهای این دسته از مخاطبان باشد، میبایست مورد توجه و دغدغه اساسی برنامه سازان و مدرسان در این حیطه قرارگیرد.
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که مدرسه تلویزیونی ویترین نظام آموزش است، تصریح کرد: هرآنچه که از این مجرا ارائه میگردد نشان دهنده تراز کار ما در آموزش و پرورش است و به همین سبب ما هیچ خط قرمزی را به جز ارائه کیفیت مطلوب، لحاظ نخواهیم کرد. ازاین رو لازم است حساسیت ویژهای نسبت به انتخاب آموزگاران این بخش اعمال شود.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: روش تدریس فعال و برنامه آموزش تلفیقی موجبات ایجاد انگیزه، نشاط و هیجان را در دانش آموز فراهم میآورد و به این طریق فرایند یاددهی ویادگیری روند بهتری دارد و نتایج مفید و مؤثرتری خواهد داشت؛ که این روش مطلوب ماست. علاوه بر آن؛ جذابیت ظاهری، نوع صدا، طرز بیان و دلنشین بودن مدرس و رعایت دیگر آیتمهای حیطه زیبایی شناختی تاثیر بسزایی بر جذب کودکان و یادگیری آنان دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
حکیم زاده با اشاره به اینکه در برنامه معلم، جایگاه آموزش تلویزیونی باید کاملا مشخص باشد، گفت: توصیه من به معلمان این است برنامه خود را به شکلی تنظیم کنند که تدریس را برای دانش آموزان حاضر در کلاس انجام دهند و همزمان از دانش آموزانی که در منزل هستند بخواهند که آموزش را از شبکه تلویزیونی پیگیری کنند و در شبکه شاد فقط به رفع اشکال و حل تمرین و بازخورد بپردازند و یا برعکس این حالت باشد.
وی افزود: در این مدل یادگیری هم معلمان دچار سردرگمی و خستگی نمیشوند و هم جایگاه مدرسه تلویزیونی تثبیت میگردد.
معاون ابتدایی وزیرآموزش و پرورش در خصوص نحوه ارائه آموزش در مدرسه تلویزیونی برای دوره پیش دبستانی گفت: تولید محتوا در پیش دبستان را به صورت استانی درنظر گرفته ایم چراکه برای ما حفظ خرده فرهنگها و هویتهای خرد و یادگیری کودکان با رعایت آیتمهای بومی و محلی و در عین حال ایجاد تعلق با موقعیت گسترده ایرانی اسلامی اهمیت ویژهای دارد. اما برای استان تهران که حتی ممکن است مورد استقبال سایر استانها نیز باشد میبایست برنامه قوی و پرمحتوایی طبق بودجه بندی ارائه شده تهیه شود و شایسته است که در این راه، از مربیان مولف و توانمند که صاحب ایده و خلاقیت هستند بهره جست.
حکیم زاده در پایان اهمیت نقش فعال خانوادهها را در تعمیق و شکل گیری بهتر فرایند یادگیری کودکان، متذکر شد و گفت: بخشی از پایش آموزش به صورت تکلیفی برای خانوادهها تعیین شود تا به این ترتیب به واسطه درگیر شدن اولیا با پروسه آموزش، هم نظارت و هم بازخوردگیری بهتری صورت خواهد گرفت.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *