صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بهره‌برداری از قطار حومه‌ای تهران-گرمسار در شهریور ۹۵

۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰:۰۲
کد خبر: ۶۶۲۳۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از راه‌اندازی قطار حومه‌ای تهران-گرمسار تا ۱۵ شهریور ۹۵ خبر داد و گفت: کل اعتبارات این پروژه کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، در حالی‌که فقط زیرساخت پروژه مترو در همین مسیر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.
به گزارش ، سعید محمدزاده با یادآوری تاریخچه‌ قطار حومه‌ای تهران-گرمسار و این‌که اجرای این پروژه در سال‌های نخست دولت نهم به تصویب رسید، گفت: در آن دوره تصویب شد که شرکت حمل‌و‌نقل ‌ریلی رجا مسئول اجرایی این پروژه باشد که بعد این مسئولیت به شرکت راه‌آهن واگذار شد. مشکل اصلی اجرای این پروژه در آن سال‌ها عدم تخصیص مناسب اعتبارات بود. با این حال پیشرفت زیرسازی این خط ریلی به ۷۰ درصد رسید.

معاون فنی و زیر بنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: در سال ۹۱ طی تصمیمی غیرمترقبه موضوع واگذاری خطوط در حال احداث راه‌آهن به مترو اعلام شد و طی مصوبه هیات وزیران وقت این موضوع مورد تصویب قرارگرفت.

محمدزاده یادآور شد: مصوبه فوق از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی بدلیل عدم انطباق آن با قوانین لغو شد که البته مورد توجه مسئولان اجرایی وقت قرار نگرفت و بدون این‌که با پیمانکاران طرف قرارداد راه‌آهن تسویه‌حسابی صورت گیرد و زمین پروژه تحویل شود، پیمانکاران جدید طرف قرارداد مترو وارد پروژه شدند که در نهایت موجبات طرح دعاوی حقوقی و مشکلات اجرایی پیش آمد.

وی با اشاره به مختصات فنی پروژه گفت: پس از جلسه با مسئولان مترو طی مذاکراتی به آنها اعلام کردیم "به لحاظ الزامات فنی، ایمنی و بهره برداری امکان ایجاد خط دیگری در کنار خط  راه‌آهن تهران-مشهد وجود ندارد؛ ضمن این‌که قطار حومه‌ای همان سرویس مترو را در حاشیه شهر ارائه می‌دهد. علاوه بر این علائم و تجهیزات فنی مترو با قطار حومه‌ای متفاوت است و با ایجاد اختلال بر روی کار هم تاثیر منفی می‌گذارند.با " انتقال و بازگشت پروژه به راه‌آهن امکان تکمیل و بهره‌برداری از پروژه به صورت فازبندی شده و با هزینه بسیار کمتر بدون کاهش سطح کمی و کیفی خدمات در دو شکل مترو و قطار حومه‌ای فراهم شده است.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با اشاره به توافقات صورت گرفته در حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: فاز اول با تکمیل زیرسازی و روسازی مسیر و ابنیه ایستگاه‌ها تا مورخ ۱۵ شهریورماه ۹۵ مسیر قطار حومه‌ای تهران-گرمسار به بهره‌برداری می‌رسد و از این مسیر با ناوگان دیزلی مختص قطارهای حومه‌ای که دارای سطح کیفی و خدماتی نظیر قطارهای حومه‌ای دنیا است٬ اعزام قطار انجام می‌شود. در فاز دوم همگام با برقی کردن مسیر تهران-مشهد٬ تامین ناوگان برقی و تکمیل سیستم‌ها صورت می‌گیرد و تعداد اعزام‌ قطارها نظیر سایرخطوط حومه‌ای در دنیا به صورت پیوسته در طول روز و با سرفاصله زمانی تا ۱۰ دقیقه انجام خواهد شد.

راه‌اندازی قطار حومه‌ای تهران-گرمسار به‌جای مترو مصداق اقتصاد مقاومتی است
وی تاکید کرد: کل اعتبارات این پروژه برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، در حالی‌که فقط زیرساخت پروژه مترو ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد و چنین رویکردی در راه‌آهن نشان از پیروی از اصول اقتصاد مقاومتی دارد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان این‌که قطار حومه‌ای تهران- گرمسار پس از تکمیل زیرسازی و روسازی با اضافه کردن ناوگان دیزلی ریل‌باس آماده بهره‌برداری می‌شود٬ افزود: این در حالی است که برای راه اندازی مترو در این مسیر علاوه بر برقی‌سازی، تجهیز علائم مترو و سیستم مخابرات، باید ناوگان مترو هم خریداری شود که هر یک از این موارد هزینه بالایی را به کشور تحمیل می کند. در حالی‌که قطار حومه‌ای به طور کامل از امکانات موجود راه‌آهن بهره می برد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *