تشکیل کمیته سه جانبه نفت و گاز با حضور دولت و مجلس| تشکیل اولین جلسه با حضور همه وزرای نفت در ۳۰ سال گذشته
رییس کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل کمیتهای متشکل از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی و وزارت نفت پیرو برخی از موضوعات کلان در حوزه نفت و گاز کشور خبر داد و گفت: نخستین جلسه این کمیته پس از تعطیلات مجلس برگزار میشود.
فریدون عباسی در گفتوگو با میزان، از تشکیل کمیتهای متشکل از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی و وزارت نفت پیرو برخی از موضوعات کلان در حوزه نفت و گاز کشور خبر داد.
عباسی افزود: قرار است در این کارگروه و کمیته از تمامی افرادی که طی ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته بر مسند وزارت نفت تکیه زدهاند دعوت به عمل بیاید.دعوت از تمامی افرادی که طی ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته بر مسند وزارت نفت تکیه زدهاند
این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین رییس کمیسیون انرژی دبیر این جلسات خواهد بود.
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: همچنین در این جلسات موضوعات کلان حوزه نفت و گاز در گذشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا به یک نتیجه رسیده و راهکایی در حوزه نفت و گاز برای ۲۰ الی ۳۰ سال آینده احصا شود.
عباسی با بیان اینکه اعضای حاضر کمیسیون در این کمیته را مشخص شدهاند، گفت: این افراد غالباً سوابق و تجارب زیادی در حوزههای نفتی و گازی دارند لذا پیگیر هستیم تا انشاءالله پس از تعطیلات مجلس نخستین جلسه کمیته سه جانبه وزارت نفت، کمیسیون انرژی و مرکز پژوهشهای مجلس پیرو موضوعات کلان حوزه نفت و گاز برگزار شود.
جلسه نفتی مجلس
بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی ۲۵ شهریور مجلس شورای اسلامی گفت: در طول ۷ سال گذشته حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت روزانه به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شده است لذا اگر میخواستیم این میزان از سوخت را تامین کنیم، باید ۱۰ پالایشگاه با ظرفیت ۲۶۰ هزار بشکهای احداث میکردیم که موجب آلودگی در کشور میشد.
وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: توسعه گازرسانی یکی دیگر از اقدامات وزارت نفت است، این کار با ابتکار مشترک دولت و مجلس انجام شده است. مجلس با تصویب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گام بزرگی را در این مسیر برداشت. بر همین اساس ۸۳ درصد جمعیت روستایی، ۹۹ درصد جمعیت شهری و در مجموع ۹۴ درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی استفاده میکنند. وزارت نفت مصمم است پوشش گازرسانی به ۹۵ درصد با اولویت مناطق سرد و جنگلی برساند.
زنگنه بیان داشت: ما درگیر جنگ نابرابر تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این جنگ ما در خط مقدم هستیم و شدیدا درگیر آن هستیم بنابراین خواهش ما این است که متناسب با این شرایط رفتار شود. در حوزه صادرات نفت نیز از هر پیشنهادی استقبال میکنیم و از تهاتر نفت با کالا استقبال میکنیم.
فریدون عباسی، رییس «کمیسیون انرژی» مجلس در جریان این جلسه در صحن مجلس گفت: ابهامات زیادی درباره برخی از قراردادها نفتی اعم از کرسنت و توتال وجود دارد. پیشنهاد میکنیم جنابعالی با برخی از وزرای قبیل چه منتقد و چه همراه شما، جلساتی برگزار کنید تا این ابهامات به طور کلی رفع شود.
وی تاکید کرد: توصیه میکنیم از اندیشکدهها برای ترسیم آینده انرژی کشور استفاده کنید. نیاز است در حوزه انرژی انسجام مدیریتی وجود داشته باشد.
وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: توسعه گازرسانی یکی دیگر از اقدامات وزارت نفت است، این کار با ابتکار مشترک دولت و مجلس انجام شده است. مجلس با تصویب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گام بزرگی را در این مسیر برداشت. بر همین اساس ۸۳ درصد جمعیت روستایی، ۹۹ درصد جمعیت شهری و در مجموع ۹۴ درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی استفاده میکنند. وزارت نفت مصمم است پوشش گازرسانی به ۹۵ درصد با اولویت مناطق سرد و جنگلی برساند.
زنگنه بیان داشت: ما درگیر جنگ نابرابر تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این جنگ ما در خط مقدم هستیم و شدیدا درگیر آن هستیم بنابراین خواهش ما این است که متناسب با این شرایط رفتار شود. در حوزه صادرات نفت نیز از هر پیشنهادی استقبال میکنیم و از تهاتر نفت با کالا استقبال میکنیم.
فریدون عباسی، رییس «کمیسیون انرژی» مجلس در جریان این جلسه در صحن مجلس گفت: ابهامات زیادی درباره برخی از قراردادها نفتی اعم از کرسنت و توتال وجود دارد. پیشنهاد میکنیم جنابعالی با برخی از وزرای قبیل چه منتقد و چه همراه شما، جلساتی برگزار کنید تا این ابهامات به طور کلی رفع شود.
وی تاکید کرد: توصیه میکنیم از اندیشکدهها برای ترسیم آینده انرژی کشور استفاده کنید. نیاز است در حوزه انرژی انسجام مدیریتی وجود داشته باشد.
همچنین مالک شریعتی در این جلسه گفت: شاهد توسعه نامتوازن در توسعه میادین نفتی هستیم. در میدان اذر و چنگول متاسفانه چاهها وضعیت مناسبی ندارد. در پارس جنوبی - فاز یازده - از زمانی که شروع کردیم پیمان کاران ایرانی کنار گذاشته شده اند. ما بیش از ۷ سال عدم و النفت از این فاز داریم و نهایتا مجبور شدیم به همان تصمیم اولیه و سپردن کار به ایرانیها برگردیم. این جای سؤال دارد که چرا از ابتدا کار را به ایرانیها نسپردیم.
وی تاکید کرد: همچنین ما در بحث صادرات گاز با عدم ذخیره سازی گاز مواجه هستیم. در قرارداد ترکمنستان متاسفانه بدون ملاحظه شرایط کشور، یک طرفه حرکت کردیم و با احتمال اینکه میتوانیم در این پرونده پیروز شویم، محکوم شدیم.
همچنین علیرضا زاکانی در این جلسه گفت: موضوعی را که میخواهم مطرح کنم ناظر بر امر کلی است و ما باور داریم ایران تحریم پذیر نیست. ما خسارات جدی در حوزه انرژی دیدیدم که نیاز به دقت دارد و این خسارات بیش از صدها میلیارد دلار است و بخش از آن خسارات جدی مسستقیم بوده است.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس اظهارداشت است: قراردادهایی همچون کرسنت، توتال، ترکمنستان و بوتاش شرایطی را به کشور تحمیل کرد و عدم و النفع آن دهها میلیادر دلار است.
زاکانی تاکید کرد: همچنین در توسعه میادین کاهلی صورت گرفته است و درباره پارس جنوبی طی هفت سال عدم النفع داشتیم.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر نفت سلسله کارهایی را نیز نباید انجام دهد و به اعتقاد مرکز پژوهشهای مجلس تجدیدنظری باید در ارتباط با اولویتها صورت گیرد از جمله ایجاد انحصار در فروش که به مشکل جدی تبدیل شده یا فساد در فروش نفت خام، متأسفانه با قاچاق سازمان یافته شده با ۱۹۰۰ پرونده مواجهیم.
وی تاکید کرد: همچنین بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیهبندی بنزین خسارت دیدیم، در حالی که میتوانستیم از سهمیهبندی بنزین در جهت سازندگی کشور استفاده کنیم، اما از آن بهره نبردیم.
زاکانی با ارائه پیشنهادی به مجلس تاکید کرد: پیشنهاد میکنیم یک کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و وزیر نفت و مرکز پژوهشهای مجلس تشکیل شود و ظرف ده روز ابعاد ماجرا بررسی و پیشنهادات مورد تفهیم به صحن مجلس ارائه شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *