صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شکست سینمای کودک در گیشه کرونازده

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵:۰۱
کد خبر: ۶۶۱۵۱۹
سینما‌های سراسر کشور بعد از چهار ماه تعطیلات با امید فراوانی بازگشایی شدند، تمامی سینماگران امیدوار بودند تا این بازگشایی وقفه طولانی مدت به واسطه شیوع بیماری کرونا را از بین ببرد، اما اینطور نشد و با وجود اکران دو فیلم مهم جشنواره فیلم فجر گیشه سینمای تابستان با شکست روبرو شد.

- سینما‌های سراسر کشور بعد از چهار ماه تعطیلات با امید فراوانی بازگشایی شدند، تمامی سینماگران امیدوار بودند تا این بازگشایی وقفه طولانی مدت به واسطه شیوع بیماری کرونا را از بین ببرد، اما اینطور نشد و با وجود اکران دو فیلم مهم جشنواره فیلم فجر گیشه سینمای تابستان با شکست روبرو شد.

از سویی اکران آنلاین هم از همان ابتدا با قاچاق سریع آثار به سرعت خلع سلاح شد تا سینمای در گیشه و در فضای اینترنتی وضعیتی مشابه را سپری کند، در این میان، اما مشخص نیست که چرا مسئولین سینمایی با وجود چهار ماه تعطیلی سینما‌ها هیچ فکری برای این هنر نکردند.

سینما‌ها از اول تیر ماه و با شروع تابستان آغاز به کار کردند، اما علنا تمامی آثار چرخه اکران با شکستی سنگین روبرو شدند، این شکست تنها به آثار غیر کمدی هم ختم نمی‌شد، در این مسیر تمامی آثار اکران شده به فروشی ناچیز دست پیدا می‌کردند.

نکته عجیب، اما ادامه و پافشاری شورای صنفی و سازمان سینمایی بر این اشتباه بود، این دو نهاد به جای چاره اندیشی و تدبیر برای بهبود وضعیت سینما تنها به اضافه کردن فیلم به چرخه اکران اهتمام ورزیدند تا سینمای ورشکسته سال ۹۹ آثار بیشتری را در خود جای دهد.

در این میان، اما اکثریت آثار مهم جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم ترجیح بر عدم اکران دادند، زیرا تجربه به آن‌ها ثابت کرده بود که دو فیلم «شنای پروانه» و «ارتش سری» که از بهترین‌های جشنواره سال گذشته بودند هم در گیشه کرونایی دوام نیاورده بودند.

با آغاز اکران پاییزه همه در انتظار ارائه راهکاری موثر از سوی نهاد‌های سینمایی بودند، اما این مجامع تنها به ادامه روند اکران آثار ادامه دادند تا آثار اکران پاییز هم در همان ۱۰ روز ابتدایی با مبالغی اندک در گیشه روبرو شوند، در این بین آثار کمدی، اجتماعی، ورزشی، پلیسی و بسیاری از آثار دیگر اکران شدند، اما هیچکدام به موفقیتی در گیشه نرسیدند تا نوبت به اکران فیلم کودک و نوجوان برسد.

فیلم سینمایی «پیشی میشی» به کارگردانی حسین قناعت آخرین تیر سازمان سینمایی و شورای صنفی برای بازگشت مخاطب به سینما بود، این دو مرکز می‌خواستند تا با اکران یک فیلم کودک و نوجوان خانواده‌ها را به سالن سینما بکشانند، اما طبق معمول در این راه هم شکست خوردند.

«پیشی میشی» در سه روز اول اکران خود موسوم به افتتاحیه به فروشی معادل ۱۷۷,۶۱۰,۹۵۳ ریال دست یافت، فروش هفده میلیونی این فیلم نشان می‌دهد که گیشه چندان پررونقی در انتظار فیلم قناعت نیست.

بهاره رهنما، رضا شفیعی جم، نفیسه روشن، ارژنگ امیرفضلی، علی کاظمی، ساعد هدایتی، محمد شیری، یوسف صیادی، صدیقه کیانفر، عباس محبوب، طا‌ها عابدی، ماهان عابدی، مهدی حدادی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. فهرست بلندی که آن هم جذابیتی برای مخاطبان نداشت.

حال باید دید در شرایط فعلی مسئولین فرهنگی و سینمایی تا چه زمان می‌خواهند نسبت به مشکلات سینما منفعل بمانند، در زمانه‌ای که به انتخاب نماینده اسکار ۲۰۲۱ نزدیک می‌شویم آیا بهتر نیست تا شرایط اکران را برای آثار فراهم کنند تا بتوانیم نامزد‌های بهتر و بیشتری برای این رویداد داشته باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *