تدوین برنامه تحول و نوآوری آموزش علومپزشکی/ اعلام محورهای عملیاتی این برنامه تا شهریور ماه
لاریجانی با بیان اینکه برنامه تحول و نوآوری آموزش علومپزشکی تدوین شده است، افزود: اقدامات عملیاتی نیز در دست اجرا است که محورهای آن تا قبل از شروع سال تحصیلی اعلام خواهد شد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت مصوبه آمایش سرزمینی را یکی از اسناد مهم در تحول آموزش علومپزشکی کشور برشمرد و گفت: هدف معاونت آموزشی گسترش آموزش عالی سلامت با توجه به سند آمایش سرزمینی است. علیرغم چالشهای موجود در همین ابتدای امر ابلاغ این سند به دانشگاهها تا حدودی موجب ساماندهی گسترش رشتههای علومپزشکی در کشور شده است.
لاریجانی تمرکززدایی و ارتقاء توانمندی دانشگاههای کشور در امر آموزش عالی سلامت را از دیگر اهداف معاونت آموزشی در اجرایی سازی سند آمایش سرزمینی برشمرد و گفت: گسترش آموزش مجازی و ترسیم نقشه آمایش بین الملل از دیگر برنامههای آتی معاونت آموزشی است.
وی ادامه داد: بسترهایی برای گسترش آموزش علوم پزشکی و ورود به عرصههای جهانی فراهم است. باید با مدلی روشن و با استفاده از ظرفیت دانشگاهها این امر ساماندهی شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به این که قطبهای علمی در سنوات گذشته به اشکال مختلف و بعضا از طریق شورای عالی قطبها شکل گرفته است، گفت: در حال حاضر برنامه معاونت آموزشی ترسیم نقشهای روشن برای نحوه تعامل و فعالیت قطبها برای در دستیابی به توسعه آموزش علومپزشکی کشور است.
لاریجانی با اشاره به اهمیت برنامههای آتی و رسالت قطبها در ترسیم این نقشه افزود: نحوه تاثیرگذاری قطبها در آموزش علومپزشکی، نحوه رتبه بندی قطبها، معیارهای گسترش آتی قطبها از جمله مسائلی است که باید در تعامل وزارت بهداشت با قطبهای علمی مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر لزوم ماموریت محور نمودن دانشگاههای علومپزشکی کشور گفت: در ترسیم نقشه فعالیت قطبها باید به توزیع آن در استانهای کشور نیز توجه شود چرا که در برخی استانها قطب علمی برای واگذاری رسالتهای معاونت آموزشی وجود ندارد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اسناد بالادستی نظام سلامت کشور از جمله سیاستهای علم و فناوری، نقشه علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت و حرکت در مرزهای دانش را چشم انداز اصلی تمام نهادهای دخیل در امر سلامت عنوان کرد و گفت: ساختار و نحوه فعالیت قطبهای علمی کشور باید در راستای دستیابی به این اهداف ترسیم گردد.
لاریجانی بر لزوم ترسیم مدلی روشن برای مشارکت قطبها در دستیابی به اهداف نظام سلامت کشور و نحوه تعامل با وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت: باید ماموریتهای خاصی که هر قطب میتواند در کشور به عهده بگیرد مشخص شود و مدلی روشن برای تشکیل شبکه قطبهای علمی کشور ترسیم گردد.
وی گفت: انتظار این است که نقش قطبها در تحولات آتی حوزه آموزش مشخص و به رتبه بندی و نحوه فعالیت آن در این امر توجه شود.
وی اظهار امیدواری کرد: با ساماندهی نحوه تعامل قطبهای علمی و وزارت بهداشت شاهد مشارکت بیشتر در دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت باشیم.