صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۵۰ درصد مدارس پایتخت فرسوده است

۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸:۰۱
کد خبر: ۶۶۱۱۹۰
به گفته رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ۵۰ درصد مدارس پایتخت فرسوده هستند و قدمت اغلب آن‌ها بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال است.

-  محمد سالاری در خصوص نشست بررسی مشکلات و راهکار‌های تأمین فضا‌های آموزشی منطقه ۲۲ تهران، گفت: این جلسه با حضور رییس شورای شهر تهران، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست و رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران، شهردار منطقه ۲۲، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و سرپرست اداره آموزش و پرورش منطقه ۵ برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری این جلسه در اداره آموزش و پرورش منطقه۵، اظهار داشت: منطقه ۲۲ فاقد اداره آموزش و پرورش مستقل است و به همین دلیل ذیل آموزش منطقه۵ مدیریت می‌شود.

۵۰ درصد مدارس تهران فرسوده هستند

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت فضا‌های آموزشی استان تهران و به ویژه شهر تهران، مطلوب نیست، اظهار داشت: براساس ارزیابی‌هایی که در خصوص فضا‌های آموزشی در شهرتهران صورت گرفته، ۵۰ درصد مدارس تهران فرسوده هستند و قدمت اغلب آن‌ها بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال است.

وی ادامه داد: از نظر شاخص‌ها و استاندار‌های کشوری، مدارس و فضا‌های آموزشی باید متناسب با جمعیت شهر‌ها باشند، اما شهر تهران در برخی از شاخص‌ها رتبه آخر و در برخی از شاخص‌ها رتبه یکی مانده به آخر را در بین تمام استان‌ها دارد. همچنین بر اساس گزارشی که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این جلسه ارائه دادند، پایین‌ترین میانگین سرانه فضا‌های آموزشی در کشور متعلق به استان‌های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی است و این در حالیست که تراکم دانش آموزی در استان تهران بیش از این سه استان است.

سالاری تصریح کرد: بررسی‌های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرتهران و گزارش تلفیقی حسابرسی از عملکرد شهرداری تهران برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که در حالی که مقرر بود ۷۰ درصد املاک و اراضی بزرگ مقیاسی که در منطقه ۲۲ ساخت شده اند از محل قاعده ۳۰-۷۰، آزاد سازی و به شهرداری تهران منتقل شوند، تا شهرداری تهران از آن‌ها در راستای تامین سرانه‌های خدماتی ۷ گانه با اولویت سرانه فضا‌های آموزشی استفاده کند، اما متاسفانه شهرداری تهران بر خلاف قوانین ملاک عمل، علی رغم آزادسازی ۲۲ میلیون متر مربع از این اراضی، از آن‌ها در راستای تامین سرانه‌ها استفاده نکرد و این اراضی را به مالکین همان املاک یا اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر با رویکرد درآمدزایی فروخت و بر روی آن‌ها بارگذاری انبوه انجام شد.

وضعیت نامطلوب فضا‌های آموزشی تهران

وی با اشاره به اقدامات کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در راستای تامین سرانه‌های آموزشی مناطق غیر برخوردار شهر تهران گفت: وضعیت نامطلوب فضا‌های آموزشی در منطقه ۲۲ و اکثر مناطق تهران بخصوص مناطق مرکزی و جنوبی شهر، ما را برآن داشت تا در تعامل با اداره آموزش و پرورش شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش، هم به واسطه عضویت بنده و آقای هاشمی در شورای آموزش و پرورش شهر تهران و هم از طریق برگزاری سلسله نشست هایی، موضوع توسعه فضا‌های آموزشی و حل مشکلات مربوط به فرسودگی و ناپایداری فضا‌های آموزشی را جزو اولویت‌های کمیسیون شهرسازی قرار دهیم.

سالاری ادامه داد: در همین راستا و به موجب تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و تاکید ریاست شورای شهر تهران، در کمیسیون شهرسازی و معماری نسبت به فراهم کردن بستر لازم برای اجرای قانون موسوم به "تبدیل به احسن کردن فضا‌های آموزشی موجود" توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اقدام کردیم. در قانون برنامه ۵ ساله که مصوبه مجلس را نیز دارد تکلیفی تعیین شده و این اختیار به وزارت آموزش و پرورش داده شده که در کل کشور بتواند، فضا‌های مازاد آموزشی محلات، مناطق و محدوده‌هایی از شهر‌ها که از نظر استاندارد‌های کشوری فضا‌های آموزشی مازاد دارند را فروخته یا تهاتر کنند و از درآمد کسب شده نسبت به تملک زمین و ساخت مدرسه و فضا‌های آموزشی در مناطق و محلات شهری غیر برخوردار اقدام کنند.

وی تاکید کرد: مشروط بر اینکه مبالغی که از این محل کسب می‌شود، صرفا در حوزه تامین فضا‌های آموزشی جدید صرف شود.

سالاری با اشاره به گزارش آموزش و پرورش تهران در خصوص اجرای این مصوبه اظهار داشت: بر اساس این گزارش آن‌ها نتوانسته اند از این قانون در کل کشور استفاده کنند لذا ما این موضوع را در اولویت کمیسیون شهرسازی و معماری قرار دادیم و ده‌ها جلسه در این خصوص برگزار کردیم، نهایتا کمیسیون ماده ۵ شهر تهران را مجاب کردیم از لیستی که توسط مشاور آموزش و پروش از فضا‌های آموزشی مازاد تهیه کرده بود با توجه به اولویت بندی انجام شده، مجوز تغییر کاربری برخی از آن‌ها را از آموزشی به کاربری‌های درآمدزا گرفتیم تا آموزش و پرورش از محل فروش آن‌ها بتواند در مناطق غیر برخوردار تامین فضای آموزشی کند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: بنابر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش تهران، صرفا یکی از املاک آموزشی واقع در حوالی میدان ونک، قیمتی معادل ۷۰۰ میلیارد تومان دارد که از این محل می‌توانند ۴۵۰۰ کلاس درس در مناطق غیربرخوردار تامین کنند.

سالاری تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های ما برای موافقت با تغییر کاربری و فروش فضا‌های آموزشی مازاد این بود که با توجه به شرایط بودجه‌ای دولت، شاهد هزینه کرد درآمد حاصل شده برای حقوق و مزایا باشیم لذا بصورت مشروط با تغییر کاربری چند فضای آموزشی مازاد موافقت کردیم و در صورتی که مبالغ برای ایجاد فضا‌های آموزشی در مناطق غیربرخوردار هزینه نشود از طریق کمیسیون ماده ۵ کاربری‌ها را برمیگردانیم.

وی با اشاره به تلاش کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برای کمک به توسعه فضا‌های آموزشی گفت: اکنون توپ در میدان دولت و آموزش و پرورش است و متاسفانه آن‌ها هنوز نتوانسته اند، این سازوکار را به سرانجام برسانند و فضا‌های آموزشی مازاد را به فروش برسانند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در فرایند تدوین و تصویب طرح تفصیلی منطقه ۲۲، بستر لازم را برای تامین فضا‌های آموزشی مورد نیاز منطقه فراهم کردیم، اظهار داشت: ما در فرایند تدوین طرح تفصیلی منطقه ۲۲، برای عرصه‌هایی از منطقه که به منظور تامین سرانه‌های ۷ گانه از جمله سرانه‌های آموزشی در نظر گرفته شده بود، از مدل و الگوی پهنه بندی عبور کردیم و کاربری‌های مربوط به سرانه‌ها را بر روی تک تک پارسل‌ها و املاک و اراضی لحاظ کردیم تا دیگر امکان تبدیل آن‌ها به کاربری‌های انتفاعی وجود نداشته باشد. به نحوی که میزان سرانه‌های آموزشی در طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ از ۶۰ هکتار به ۱۰۵ هکتار افزایش پیدا کرده است.

منطقه ۲۲ فقیرترین منطقه در تامین سرانه‌های خدماتی و آموزشی

وی تصریح کرد: متاسفانه از سال ۹۱ که طرح تفصیلی شهر تهران ابلاغ شد، تاکنون کارنامه مدیریت شهری و صاحبان املاک و اراضی در این حوزه به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده چراکه هم ذینفعان و هم شهرداری صرفا با رویکرد درآمدزایی، از ظرفیت پهنه‌های طرح تفصیلی استفاده کرده اند، به همین دلیل منطقه ۲۲ که دارای فضا‌های باز زیادی بوده اکنون به فقیرترین منطقه در تامین سرانه‌های خدماتی و آموزشی تبدیل شده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تشکیل بانک زمین خدمات عمومی را اقدام دیگری در راستای تامین سرانه‌های خدماتی و آموزشی در منطقه ۲۲ دانست و گفت: این سازوکار برای اولین بار در طرح تفصیلی ویژه این منطقه پیش بینی شده است که از این طریق تمام فضا‌های باز که برای سرانه‌های خدماتی لحاظ شده اند، لیست می‌شوند و مدیریت شهری حق فروش، تهاتر و بارگذاری غیر خدماتی در آن‌ها را نخواهد داشت و چنانچه در محدوده و منطقه‌ای این سرانه‌ها مازاد باشند شهرداری می‌تواند نسبت به فروش و یا بارگذاری آن اقدام کند، مشروط بر اینکه درآمد حاصله را برای تملک عرصه‌هایی برای تامین سرانه‌ها در محدوده‌های غیر برخوردار هزینه کند.

سالاری با اشاره به تصمیمات جلسه بررسی مشکلات و راهکار‌های تأمین فضا‌های آموزشی منطقه ۲۲ تهران، گفت: مجموعه‌ای از تعاونی‌های مسکن در منطقه ۲۲ ساخته شده که به موجب مفاد ماده ۱۸ قانون آموزش و پرورش و ۴ تبصره‌ای که ذیل آن در گذشته مصوب شده بود، مالکین این تعاونی‌های مسکن مکلف بوده اند سرانه‌های آموزشی لازم را همزمان با ساخت و ساز، تامین کنند و شهرداری نباید برای آن‌ها پایان کار صادر می‌کرد تا تامین سرانه‌ها انجام شود. متاسفانه در زمان دولت آقای احمدی نژاد با آغاز ساخت مسکن مهر، این ۴ تبصره لغو شد، اما خود ماده ۱۸ همچنان باقی است و ما منطقه را مکلف کردیم، برای املاکی که تا قبل از لغو این ۴ تبصره ساخته شده اند، تا زمانیکه اقدام به تامین سرانه‌ها نکرده اند، پایان کار صادر نشود.

وی ادامه داد: در خصوص املاکی هم که بعد از لغو آن قانون ساخته شده اند، شهرداری باید سازوکاری را تدوین کند و به این تعاونی‌ها و شهرک ها، اجازه ساخت فضا‌های آموزشی در فضا‌های باز آن‌ها را به میزان مورد نیاز بدهد.

احداث ۲۰ مدرسه در منطقه ۲۲ تا پایان سال

عضو شورای شهر تهران افزود: در این جلسه مقرر شد انجمن خیرین مدرسه ساز استان تهران تعداد ۷ مدرسه را در منطقه ۲۲ مشروط بر تامین زمین احداث کنند، همچنین تعدادی ۷ مدرسه نیز سازمان نوسازی آموزش و پرورش تقبل کردو ۶ مدرسه را شهرداری تهران قبول کند تا ما بتوانیم از ۱۰۰ مدرسه‌ای که نیاز مبرم منطقه ۲۲ است، امسال ۲۰ مدرسه را بتوانیم احداث کنیم.

وی با اشاره به کمبود فضا‌های آموزشی مناطق غیربرخوردار اظهار داشت: در کنار این تصمیم گیری‌های مذکور، مقرر شد در تعامل با شهردار تهران در فرایند اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای در مناطق غیربرخوردار که از نظر فضا‌های آموزشی مشکلات جدی دارند، این ۲۲ مدرسه مخروبه و ناپایدار هستند، پس از خریداری زمین توسط آموزش و پرورش با کمک خیرین و شهرداری بتوانیم ۲۲ مدرسه در مناطق غیر برخوردار با رویکرد آموزش مسئولیت‌های شهروندی داشته باشیم که قرار شد این موضوع مورد بحث و بررسی بیشتر قرار بگیرد.

تشکیل میز خیرین مدرسه ساز شهر تهران در شورای شهر تهران

سالاری در ادامه از تشکیل میز خیرین مدرسه ساز شهر تهران خبر داد و گفت: با پیشنهاد آموزش و پرورش شهر تهران و خیرین مدرسه ساز و تاکید رئیس شورای شهر تهران، میز خیرین مدرسه ساز جهت توسعه فضا‌های آموزشی شهر تهران در شورای شهر ایجاد شد که قرار است با محوریت و راهبری کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و عضویت روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و فرهنگی و اجتماعی، نماینده شهردار تهران، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدیرکل نوسازی آموزش و پرورش استان تهران و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل خیرین مدرسه ساز تشکیل شود، البته با توجه به اینکه مسائلی که در این کارگروه مطرح می‌شود مربوط به چه منطقه‌ای باشد، شهردار آن منطقه هم عضو این کارگروه می‌شود.

وی اضافه کرد: قرار شد جلسات به صورت مستمر در راستای عملیاتی شدن مجموعه تصمیمات اتخاذ شده برگزار شود.


برچسب ها: شورای شهر مدرسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *