«رسول ملاقلی پور» جریان سینمای دفاع مقدس را متحول کرد
امیرغفارمنش در گفتوگو با ، پیرامون وضعیت سینمای دفاع مقدس طی سالهای گذشته گفت: در دهه شصت و هفتاد فیلم های متنوع و با کیفیتی در زمینه دفاع مقدس ساخته شد، فیلمهایی که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ جذب مخاطب موفق عمل می کردند.
وی در همین راستا ادامه داد: البته یکی از مشکلات سینمای دفاع مقدس از همان ابتدا وجود کمی شعارزدگی در آثار بود، این عامل باعث شده بود تا دشمن در اکثریت آثار به شدت ضعیف نشان داده شود، این در صورتی بود که ما میدانستیم که سربازان و رزمندگان کشور اتفاقا با دشمنی قوی روبرو بودند و اوج کار همینجا بود که ما توانستیم دشمنی را شکست دهیم که همه جوره توسط جهان حمایت می شد.
بازیگر فیلم سینمایی «نفوذی» در همین رابطه تاکید کرد: از نظر من «رسول ملاقلی پور» به عنوان یکی از مهمترین کارگردانان سینمای دفاع مقدس توانست با سفر به چزابه نگاه تازه ای از سینمای دفاع مقدس را وارد کند، سینمایی که به واقعیت ها آنطور که بودند بها می داد و به همین طریق هم توانست سالها مخاطبان خاص خود را داشته باشد.
وی سینمای دفاع مقدس را سینمایی خاص در کشور خواند و اظهار کرد: از نظر من طی سالهای گذشته فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» یکی از نمونه های درست سینمای دفاع مقدس طی سالهای گذشته بود، فیلمی که توانست حرف خود را به بهترین شکل ممکن ارائه کند.
این بازیگر سینما و تلویزیون سینمای دفاع مقدس را سینمایی اجتماعی خواند و ادامه داد: از نظر من سینمای دفاع مقدس و ژانر سینمای جنگ باید به عواقب، تغییرات اجتماعی و آسیب شناسی آن دوران بپردازد، سینمایی که می تواند با نگاهی روان شناختی و درست به مقوله جنگ مخاطب امروز را با زوایای تازه ای از آن دوران آشنا سازد، نسلی که از نظر من اتفاقا نیازمند آشنایی با تاریخ دفاع مقدس است.
وی با اشاره به لزوم حمایت از سینمای دفاع مقدس افزود: ما نیازمند این هستیم که با حمایت و تخصیص بودجه به حضور کارگردانان نامی در این ژانر کمک کنیم، سینماگران ما در آثاری مثل اروند و یا تنگه ابوقریب نشان دادند که اگر بودجه و حمایت وجود داشته باشد همچنان توان تولید آثار با کیفیت را داریم، آثاری که بتوانند با تکنولوژی روز سینما پیش بروند و از سویی روایات تاریخ دفاع مقدس را بیان کنند.
غفارمنش خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس و ساخت آثاری در این ژانر نیازمند هزینه هستند، این سینما بدون بودجه نمی تواند به کارش ادامه دهد پس اگر مسئولین فرهنگی می خواهند که این سینما بقا داشته و مخاطب خود را حفظ کند باید به صورت عملی و واقعی از آن حمایت کنند.