صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تمسخر رسمی رای مردم در آمریکا؛ تقلب در سایه قانون!

۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳:۴۵
کد خبر: ۶۵۸۰۳۹
مرگ قاضی روث بیدر گینزبرگ در آمریکا جدال‎های انتخاباتی در آمریکا میان حزب دموکرات و جمهوریخواه را تشدید کرده است.

– این روزها رسانه های آمریکایی از احتمال تقلب سیستماتیک و رسمی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور سخن می گویند! اما چگونه؟!

به ندرت مرگ شخصیتی مانند قاضی «گینز برگ» در آمریکا تا این اندازه برای آینده این کشور مهم بوده است اما دلیل این مسئله، نقشی است که جایگزین این فرد، می تواند در هموار سازی تقلب رسمی و قانونی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد!

 

صورت مسئله بسیار شفاف است! اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بر اساس شمارش آرای ایالتی به رقیب خود بایدن ببازد اما شکست در انتخابات را نپذیرد، دیوان عالی آمریکا می تواند به راحتی نظر رییس جمهور این کشور را تایید کند!

اصل ماجرا چیست؟

«روث بیدر گینزبرگ»، قاضی دیوان عالی آمریکا روز جمعه گذشته در سن ۸۷ سالگی پس از دورانی طولانی دست و پنجه نرم کردن با سرطان لوزه‌المعده درگذشت.

چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، خبر درگذشت او مانند بمبی در واشنگتن صدا کرد.

این قاضی چپگرا که توانسته بود با موفقیت بر چند سرطان و بیماری‌های دیگری فائق آید، تقریبا به چهره‌ای جاودانه تبدیل شده بود و دست‌کم این امیدواری را در میان دموکرات‌ها (که با هر بار بستری شدن قاضی گینزبرگ در بیمارستان نفس‌ها را در سینه حبس می‌کردند) بوجود آورده بود که می‌تواند تا ژانویه ۲۰۲۱ میلادی یعنی زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا زنده بماند.

اما ۱۸ سپتامبر به گونه‌ای دیگر رقم خورد و اکنون ذینفعان انتخابات آمریکا در هر دو حزب، باید در کنار دست و پنجه نرم کردن با چالش‌هایی مانند همه‌گیری ویروس کرونا، رکود اقتصادی و تنش‌های حاصل از تبعیض نژادی، تنها ۶ هفته مانده به برگزاری این انتخابات وارد نبرد بر سر تعیین جانشین برای قاضی گینزبرگ و پر کردن کرسی خالی او در دیوان عالی آمریکا شوند.

«گینزبرگ» در سال ۱۹۹۳ میلادی از سوی بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا، برای فعالیت در عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور انتخاب شد.

او قصد داشت در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری، خود را بازنشسته کند اما شکست کلینتون و در مقابل به قدرت رسیدن دونالد ترامپ باعث شد که او با وجود وخیم‌تر شدن وضعیت جسمانی‌اش، همچنان کرسی قضاوت را حفظ کند.

جانشین گینزبرگ طرفدار ترامپ است!

نکته مهمی که مخالفان ترامپ را در آمریکا نگران کرده، به اصرار رییس جمهور آمریکا مبنی بر جانشینی «گینزبرگ»، آن هم تا قبل از انتخابات باز می گردد که طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور این کشور باید قاضی دیوان عالی را انتخاب کند!

این قاضی ، برای همیشه به رییس جمهوری که وی را انتخاب کرده و حزب متبوع آن رییس جمهور، وفادار خواهد ماند!

ساختار دیوان عالی آمریکا به خوبی نشان می دهد که این مجموعه، که مثلا قرار بوده است به صورتی بی طرفانه و در راستای صیانت از حقوق شهروندان، آرای خود را صادر کنند ، به محلی برای جدال سیاسی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا تبدیل شده است.

مطابق گزارش یورونیوز، مرگ قاضی گینزبرگ کف ترازو را به نفع محافظه‌کاران آمریکا سنگین کرد و این فرصت را در سنای این کشور در اختیار آنها گذاشت تا بتوانند از میان قضات محافظه‌کار، جانشینی هم‌ عقیده با خود را برای این کرسی برگزینند.

دیوان عالی آمریکا متشکل از ۹ قاضی است و دونالد ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید دو قاضی محافظه‌کار را برای این مقام منصوب کرده؛ چنانچه او موفق به انتصاب سومین قاضی برای این مقام بشود آنگاه در مجموع ۶ قاضی محافظه‌کار در مقابل ۳ قاضی چپگرا در بالاترین نهاد قضایی آمریکا حضور خواهند یافت که اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ این کشور است.

تقلب سیستماتیک در انتخابات آمریکا

رسانه های آمریکایی معتقدند که این جا به جایی (حضور قاضی جدید به جای قاضی گینزبرگ) ، قدرت تقلب سیستماتیک کاخ سفید در انتخابات جنجالی ماه نوامبر را دوچندان خواهد کرد.

در چنین شرایطی ترامپ به راحتی می تواند با تکیه بر قدرت دیوان عالی آمریکا، نتایج انتخابات در بسیاری از ایالاتی که به وی رای نداده اند را به چالش بکشد!

اکنون اصلی ترین نگرانی و دغدغه مقامات حزب دموکرات، قانون اساسی مضحکانه این کشور نیست، بلکه عدم انتقاع خود از این مسئله است!

رسانه های دموکرات می گویند اصرار ترامپ بر انتصاب جایگزین قاضی گینزبرگ از آن جهت اهمیت دارد که همه تصمیمات اصلی در ایالات متحده در این دیوان گرفته می‌شود؛ از رای نهایی درباره سقط جنین و قوانین مهاجرتی گرفته تا دریافت کمک‌های درمانی، حق رای و اعلام حرف آخر در صورت وجود ابهام در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ تصمیماتی که بر سرنوشت مردم آمریکا آن هم برای چند دهه تاثیر می‌گذارند.

اکنون در اردوگاه جمهوریخواهان آمریکا امید دوباره‌ای قوت گرفته است.

دونالد ترامپ می‌تواند با انتصاب قاضی جدید، انگیزه جمهوریخواهان را در هفته‌های آخر مبارزات انتخاباتی تقویت کند و بخت خود را برای پیروزی در هماورد ۳ نوامبر افزایش دهد.

این کار به ویژه برای جلب نظر اوانجلیست‌های آمریکا که همواره خواستار لغو حق سقط جنین بودند، ضروری به نظر می‌رسد.

دور زدن قانون برای تقلب!

به‌طور معمول روند انتصاب یک قاضی جدید برای دیوان عالی، دو تا سه ماه طول می‌کشد. قضات عالی آمریکا از سوی رییس جمهور معرفی می‌شوند اما این سنای آمریکاست که باید به فرد پیشنهاد شده رای اعتماد بدهد.

دموکرات‌ها عمدتا طرفدار این دیدگاه هستند که جانشین قاضی گینزبرگ در سال ۲۰۲۱ میلادی توسط برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعیین شود.

برخی سناتورهای جمهوریخواه نیز اعلام کرده‌اند که مخالف تعیین قاضی جدیدی برای دیوان عالی قبل از برگزاری انتخابات ۳ نوامبر هستند، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از هم حزبی‌هایشان دیدگاه متفاوتی دارند.

با این حال چنانچه اشاره شد، انتخاب سریع نهمین قاضی همچنین از آن رو برای جمهوریخواهان اهمیت دارد که چنانچه ابهامی در نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری به‌ وجود آید، آنگاه کار تعیین تکلیف درباره نتیجه انتخابات به دیوان عالی واگذار خواهد شد.

در این حالت چنانچه نهمین قاضی وجود نداشته باشد، این خطر وجود دارد که ۸ قاضی حاضر با دادن رای مساوی ۴-۴ بار دیگر سرنوشت انتخابات این کشور را به بن‌بست بکشانند.

در هر حال، انتخابات ریاست جمهوری امسال در آمریکا، چشم انداز تاریک و مبهمی برای این کشور خواهد داشت.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *