صنعت خودرو در دام خود تحریمی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مشکلات این روزهای بازار خودرو تنها مربوط به تحریمهای بین المللی نمیشود و ما در این بخش با تصمیمات غلط دچار خود تحریمی شده ایم.
مهدی دادفر در گفتوگو با میزان با اشاره به ترخیص خودرو از گمرک اظهار کرد: ترخیص خودرو از گمرک در هفته گذشته مربوط به آخرین روز مصوبه دولت برای مجاز بودن ترخیص بوده و هنوز ۲۸۰۰ دستگاه خودرو در گمرک بلاتکلیف دپو شده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تعدادی از این خودروهای دپو شده در گمرک؛ وجوهات قانونیها را پرداخت کردند و عملیات گمرکی آنها انجام شده و در صورت انجام تمهیداتی از سوی گمرک مشکلات بسیاری از فعالان این حوزه برای انجام تکالیف خود به خریداران خودرو انجام خواهد شد.
وی افزود: دولت با برخی از تصمیمات نظم بازار را برهم زده و با ممنوعیت نرخیص خودر از گمرک باعث نارضایتی خریداران شده است و ایفای تعهدات از سوی نمایندگی را با مشکل مواجه کرده، مجموع این تصمیمات غلط به بهانه حمایت از تولید داخلی امری توجیه ناپذیر است و اثرات این تصمیم غلط را میتوان در بازار خودرو مشاهده کرد.
دادفر عنوان کرد: مشکلات این روزهای بازار خودرو تنها مربوط به تحریمهای بین المللی نمیشود و ما در این بخش با تصمیمات غلط دچار خود تحریمی شده ایم، بازار خودرو از سالهای گذشته با انحصار مواجه بوده، اما ممنوعیت واردات باعث افزایش انحصار در این بازار شد و نتایج آن عبور قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون تومان بود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: طی ۲۵ سال اخیر و از سال ۷۴ تا امسال ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده که این رقم در مقابل تولید سالانه حداقل یک میلیون دستگاه خودرو رقم ناچیزی محسوب میشود و بهانه ارزبری برای ممنوعیت قابل توجیه نیست.طی ۲۵ سال اخیر و از سال ۷۴ تا امسال ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است
وی افزود: تمام این تصمیمات از سوی دولت به منظور افزایش قیمت خودروهای داخلی بوده و نمیتوان این موضوع را طور دیگری توجیه کرد.
دادفر ادامه داد: برای حمایت از تولید داخلی میتوانستیم اقداماتی دیگر انجام دهیم که همه مصرف کننده، واردکننده و خودروساز دچار زیان نشوند، اما با تصمیم گیری غلط بازار خودرو را با التهابات فراوانی مواجه کردند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *