صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آمادگی ترکیه‌ برای سرمایه‌گذاری در جاده ترانزیتی ایران

۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰:۰۵
کد خبر: ۶۵۷۲۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: نماینده مردم خوی در مجلس با بیان اینکه راه‌آهن خوی با هزینه‌های بالایی ساخته شد٬ گفت: هزینه حمل بار با راه‌آهن یک پنجم هزینه جاده‌ای است معادن و کارخانجات صنعتی خوی می‌توانند بیشتر از ظرفیت حمل بار ریلی استفاده کنند.
به گزارش ، موید حسینی صدر با بیان اینکه در هرسه زمینه حمل‌ونقل ظرفیت سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان غربی به ویژه در شهر خوی و حومه آن وجود دارد٬ گفت: خوی تنها راه ترانزیتی بین ایران و ترکیه است بنابراین ظرفیت بالقوه بسیار مناسبی در حوزه حمل و نقل دارد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها راه ریلی ایران به ترکیه راه‌آهن خوی است٬ افزود: این خط آهن با حجم سرمایه‌گذاری بسیار زیادی ایجاد شد و پل هوایی "قطور" که در مسیر راه آهن ایران و ترکیه در نزدیکی خوی ساخته شده‌است٬ یکی از ارزشمندترین آثار و ابنیه‌های راه‌آهن کشور به شمار می‌آید و می‌تواند به یکی از شریان‌های اصلی ریلی منطقه تبدیل شود.

وی به وجود معادن در خوی اشاره و اظهار کرد: با وجود ظرفیت حمل بار در خوی و حومه آنچنان که باید از ظرفیت حمل بار ریلی در منطقه استفاده نمی‌شود؛ درحالیکه هزینه حمل بار با راه‌آهن یک پنجم هزینه جاده‌ای است. علاوه بر معدن٬ وجود کارنجات صنعتی٬ سیمان و استفاده از ظرفیت ترانزیت بار سایر کشورها می‌تواند به حمل بار راه آهن خوی رونق و توسعه دهد.

وی میزان سیر هفته‌ای یک قطار مسافری در این محور به سمت ترکیه را نیز ناکافی برشمرد و گفت: علاقه‌مندی‌های زیادی میان دو کشور وجود دارد که سفرهای بیشتر می‌تواند موجب تبدیل منطقه به منطقه اقتصادی شود.

حسینی صدر افزود:‌ جاده‌ای ترانزیتی در مرز رازی وجود دارد که شرکت‌های ترکیه‌ای در آنجا آماده سرمایه‌گذاری هستند و با بهره‌برداری از این جاده گمرک رازی واقع در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر خوی و ۵ کیلومتری شهر قطور که در مرز ایران با ترکیه است٬ رونق اقتصادی پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: فرودگاه مدرن و مناسبی در خوی وجود دارد که در حال حاضر عملا فقط ۲ الی ۳ پرواز دارد ولی به دلیل حجم تردد بالای ایران و ترکیه این فرودگاه می‌تواند نقش مهمی در جابه‌جایی مسافران ایفا کند.ناوگان لازم برای حمل مسافر از طریق این فرودگاه وجود دارد ولی برنامه‌ریزی مناسبی برای حمل مسافر در این حوزه وجود ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *