از خبر ساخت «شهر موشها۳» تا علت نامگذاری سریال دهنمکی
بیست و ششمین روز از شهریور ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به دلیل اصلی نامگذاری سریال «دادستان» مسعود دهنمکی اشاره کرد.
«پوست» در انتظار پایان کرونا/فیلم ژانر وحشت جشنواره فجر اکران آنلاین نمیشود
فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک که پیش از این گمانه زنیهایی مبنی بر اکران آنلاینش بود قرار است تا پایان دوران کرونا اکران خود را به تعویق بندازد، بنا بر اعلام تهیه کننده این فیلم اکران در سینماها را بعد از پایان کرونا آغاز خواهد کرد و برنامهای برای اکران آنلاین ندارد.
- فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک که پیش از این گمانه زنیهایی مبنی بر اکران آنلاینش بود قرار است تا پایان دوران کرونا اکران خود را به تعویق بندازد، بنا بر اعلام تهیه کننده این فیلم اکران در سینماها را بعد از پایان کرونا آغاز خواهد کرد و برنامهای برای اکران آنلاین ندارد.
قاچاق اکثریت آثار اکران شده در چرخه اکران آنلاین باعث شده تا بسیاری از کارگردانان نسبت به اکران آثارشان در این مدیوم بدبین باشند، مدیومی که با وجود نبود حق کپی رایت باعث ورشکستگی بسیار از سینماگران و همچنین تهیه کننده شده است.
فیلم سینمایی «پوست» ساخته بهمن و بهرام ارک کارگردانان جوان سینمای ایران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، فیلمی که در بخش نگاه نو پذیرفته شد و توانست با نقد بسیار مثبت اهالی رسانه و منتقدین روبرو شود.
موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و درباره خانوادهای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آنها به دلیلی دچار مشکل میشود. از نکات جالب این فیلم میتوان به ساخت آن در ژانر وحشت اشاره کرد، اتفاقی که طی سالهای گذشته میتواند به نوع خود اتفاقی جذاب باشد.
حضور این فیلم در چرخه با توجه به ژانر ساخت آن یعنی ژانر وحشت میتواند اتفاقی جذاب برای سینماهای بدون مخاطب باشد، البته ساختار فیلم پوست، زبان آن و نوع روایت ممکن است قشر خاصی از علاقمندان به سینما را به خودش جذب نماید.
این دو کارگردان جوان سینما سه سال پیش با ساخت فیلم کوتاه «حیوان» موفقیتهای بسیاری در داخل و خارج از کشور کسب کردند. فیلم کوتاه حیوان از تولیدات آموزشی هنرجویان مدرسه ملی سینمای ایران در بخش «سینه فونداسیون» جشنواره کن در رقابت با فیلمهایی از کشورهای اسلواکی، برزیل، ژاپن، هند، فرانسه، آمریکا، آرژانتین، بریتانیا و تایوان و بلژیک موفق به کسب جایزه دوم این بخش از جشنواره کن شد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
هوشنگ توکلی: مشکل اصلی تئاتر تصمیمات مدیرانش است
یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من با برگزاری جشنواره تئاتر فجر مخالف نیستم منتها باید شیوه برگزاری این رویداد نمایشی بنا به وضعیت موجود اتخاذ شود. جشنواره تئاتر فجر نباید گسترده برگزار شود.
هوشنگ توکلی در گفتوگو با پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر به دلیل سن و سالم و همچنین شیوع بیماری کرونا ریسک حضور در آثار را نمیپذیرم چراکه شرایط به نحوی نیست که بتوانم در اثری بازی کنم، زیرا در نهایت به عنوان بازیگر نمیتوانم جلوی دوربین پروتکلی را رعایت کنم.
وی در همین راستا ادامه داد: ماههای گذشته در خانه بودم و روی متن نمایشنامهام کار کردم، طبق قرار قبلی میخواستم این نمایش را آبان امسال روی صحنه ببرم، اما کرونا همه چیز را تغییر داده و ترجیح میدهم تا پایان این بیماری صبر کنم و تمام وقتم را روی بازنویسی نمایشنامه بگذارم.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید
بازیگر سریال «زیر تیغ» درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر طی سال جاری تاکید کرد: من با برگزاری جشنواره تئاتر فجر مخالف نیستم منتها باید شیوه برگزاری این رویداد نمایشی بنا به وضعیت موجود اتخاذ شود. جشنواره تئاتر فجر نباید گسترده برگزار شود، اما میتواند با رعایت نکات بهداشتی در اشل کوچکتر برگزار شود، بالاخره بسیاری از گروههای جوان امیدشان طی یکسال تئاتر به این جشنواره است و طبیعتا برگزاری آن میتواند انگیزه فراوانی به آنها بدهد.
توکلی با اشاره به وضعیت تئاتر در ماههای گذشته ابراز کرد: هرچند به صورت طبیعی بیماری کرونا تاثیر سویی بر تئاتر گذاشته، اما در قالب کلی به نظر من تئاتر مشکل مخاطب و یا تولید ندارد، ضعف اصلی تئاتر در حوزه تصمیم گیریهای کلان است. متاسفانه تصمیمات مسئولین تئاتری بدون مشاوره با تئاتریها صورت میگیرد، آنها بنا به سلیقه و تفکر خود تصمیم میگیرند طبیعتا نبود مشورت باعث شده تا تئاتر مخاطب فعلی خود را از دست بدهد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره مضمون نمایش خود اظهار کرد: نمایش من بیشتر پیرامون اتفاقاتی است که برای پدرها و مادرها میافتد، اثر درباره دغدغهها و چالشهای زندگی بزرگان یک خانواده است، در این نمایش به نوعی برای میانسالان و کهنسالان تولید میشود و اکثر بازیگران ما بالای ۵۰ سال هستند. به امید خدا اگر همه چیز خوب پیش برود اعتقاد دارم که این اثر میتواند تاثیرات خوبی بر نسل گذشته و جوان بگذارد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
مسعود دهنمکی: «دادِستان» نام یک سایت خبری عدالتخواه و مطالبهگر است
کارگردان سریال «دادستان» گفت: «دادِستان» نام یک سایت خبری است که چندین دانشجو در سریال آن را مدیریت میکنند، این سایت محلی برای عدالتخواهی و مطالبه گری طراحی شده که در نام سریال هم این مفهوم نهفته است.
مسعود ده نمکی در گفتوگو با ، پیرامون دلیل نامگذاری سریال «دادِستان» گفت: نام سریال «دادِستان» است و ربطی به واژه دادستان به مفهوم قضایی آن ندارد، «دادِستان» نام یک سایت خبری است که چندین دانشجو در سریال آن را مدیریت میکنند، این سایت محلی برای عدالتخواهی و مطالبهگری است که در نام سریال هم این مفهوم نهفته است.
- بیشتر بخوانید:
- برای تماشای گزارش پشت صحنه سریال «دادِستان» اینجا کلیک کنید
وی درباره مخاطب اصلی سریال «دادِستان» اضافه کرد: این سریال هیچ گونه بار طنزی ندارد، اما سعی کردیم کار متفاوتی باشد، البته ادعا در این قبال درست نیست، اما سعی داشتیم که با ریتم و ساخت درست اثری مطلوب ارائه کنیم، داستان اثر بسیار متفاوت است، این سریال براساس یکی از ایدههای سینماییام بود مثل «معراجیها» که یک ایده سینمایی بود و قرار بود ابتدا سینمایی باشد، «دادِستان» هم در ابتدا قرار بود تبدیل به یک اثر سینمایی شود اما حالا برای تلویزیون ساخته میشود اما در مورد اینکه آیا این مجموعه تلویزیون در آینده تبدیل به سریال تلویزیون خواهد شد یا نه بعدا صحبت خواهم کرد.
کارگردان «معراجیها» پیرامون اینکه سریال «دادِستان» دارای چند قسمت است بیان کرد: سریال «دادِستان» نزدیک به شانزده قسمت است و محصولی از سیمافیلم محسوب میشود.
ده نمکی درباره انتخاب بازیگران سریال «دادِستان» اضافه کرد: ترکیب بازیگران دادِستان تلفیقی از بازیگران خوبی است که در گذشته هم با آنها کار کردهام در گروههای سنی مختلف، بازیگرانی همچون برزو ارجمند، نگار فروزنده، سیدجواد هاشمی، بهنوش بختیاری، محمد کاسبی و از طرفی با بازیگران جدیدی همچون علیرضا استادی و هلیا امامی که سابق بر این با آنها کار نکردهام در این سریال حضور دارند و به طور کلی بازیگران سریال «دادِستان» براساس درام و داستان انتخاب شده اند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
بابک بهشاد: وضعیت معاش بازیگران در دوران کرونا با چالش مواجه شده است
بازیگر فیلم «چهارراه استانبول» گفت: معیشت و زندگی تمامی بازیگران در ماههای اخیر با چالش روبرو شده است، وضعیت معیشت بازیگران در دوران کرونا وحشتناک است، البته این وضعیت به بازیگران ختم نمیشود، خودمان میبینیم که کرونا تمامی مشاغل را با بحران روبرو کرده است.
بابک بهشاد در گفتوگو با ، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: متاسفانه کرونا تاثیر بسیاری بدی بر تولیدات گذاشته است، چندین پیشنهاد قطعی داشتهام منتها با وجود بیماری کرونا تمامی این پروژهها فعلا متوقف شدهاند، البته هیچ گلایهای نمیتوان داشت، چون تولیدکنندگان آثار هم در فشار این بیماری هستند و تنها باید انتظار کشید تا اوضاع به حالت عادی برگردد.
وی در همین رابطه ادامه داد: شرایط بازیگری در دوران کرونا بسیار سخت است، کار ما به صورتی است که اگر تمامی پروتکلها هم رعایت کنیم در نهایت جلوی دوربین باید ماسک از صورت برداریم. بازیگری در شرایط فعلی اوج خطر است. به شخصه نه برای بازیگری بلکه برای بازگشت به شرایط عادی زندگی تمام مردم امیدوارم هرچه سریعتر راهی برای خروج از بحران کرونا در تمامی جهان پیدا شود.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
بازیگر فیلم سینمایی «خط ویژه» با اشاره به کاهش تولیدات، زندگی بازیگران در دوران کرونا را سخت توصیف کرد و ادامه داد: معیشت و زندگی تمامی بازیگران در ماههای اخیر با چالش روبرو شده است، وضعیت معیشت بازیگران در دوران کرونا وحشتناک است، البته این وضعیت به بازیگران ختم نمیشود، خودمان میبینیم که کرونا تمامی مشاغل را با بحران روبرو کرده است.
وی در همین راستا تاکید کرد: از نظر من مردم باید با صبر، رعایت، تلاش و توکل بیشتر به خدا از بحران فعلی عبور کنند، به شخصه با تمام وجودم امیدوارم بار دیگر چهره نشاط را بر جامعه ببینم و روزی برسد که دیگر هیچکداممان هراسی از بیماری کرونا نداشته باشیم.
بازیگر فیلم «چهارراه استانبول» درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: من اطلاع چندانی از نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر ندارم، اما باید دید اگر قرار بر برگزاری این رویداد سینمایی باشد، چه تدابیری برای برگزاری ایمن آن لحاظ میشود، در هر صورت جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است که زنده نگه داشتن آن به سینما کمک شایانی میکند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
مرضیه برومند نگارش فیلمنامه «شهرموشها ۳» را آغاز کرد
مرضیه برومند کار نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «شهرموشها ۳» را آغاز کرد.
- طبق اعلام روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، با انعقاد قرارداد نگارش فیلمنامه «شهرموشها ۳» بین مرضیه برومند و بنیاد سینمایی فارابی، این کارگردان و فیلمنامهنویس سینمای کودک و نوجوان، کار نگارش سومین قسمت از این فیلم عروسکیِ موفق را آغاز کرد.
بر اساس این خبر، قسمت اول «شهر موشها» به تهیهکنندگی بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۳۶۴ و در پی موفقیت برنامه تلویزیونی «مدرسه موشها»، بهکارگردانی مرضیه برومند با همکاری محمدعلی طالبی ساخته شد و جزو پرمخاطبترین آثار سینمای ایران در آن دهه محسوب میشود.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
قسمت دوم «شهر موشها»، با استفاده از کاراکترهایی از نسل بعدی موشهای نسخه قدیمی، در سال ۹۳ به کارگردانی مرضیه برومند و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شد و این بار به عنوان فیلم رکورد شکنِ دهه ۹۰ به ثبت رسید.
چرا یک نویسنده به عنوان تولید کننده اثر کمترین دستمزد را باید بگیرد؟
یک نویسنده کتاب گفت: عواملی که چالشهای متعدد و رنجش برای نویسنده فراهم میکنند کم نیستند خصوصا موضوعاتی که در حوزه ناشران وجود دارد، تاخیر در پرداخت دستمزدها یکی از چالشهای اصلی امروز برای نویسندگان است.
فضلالله صابری در گفتوگو با پیرامون چالشهای پیش روی نویسندگان گفت: عواملی که چالشهای متعدد و رنجش برای نویسنده فراهم میکنند کم نیستند خصوصا موضوعاتی که در حوزه ناشران وجود دارد، تاخیر در پرداخت دستمزدها یکی از چالشهای اصلی امروز برای نویسندگان است.
وی در همین راستا ادامه داد: کتاب من با نام «فرکانس ۱۱۶۰» که در نمایشگاه کتاب سال ۸۸ رونمایی شد هنوز دستمزدش به من پرداخت نشده است علاوه بر آن کتاب «شیر ممد» را نوشتم که حدود ۶ ماه است هزینه آن به پرداخته نشده است. انجام یک کار تحقیقی که بیش از ۲ تا ۳ سال وقت و هزینه میبرد مستلزم همکاری ناشران است لذا پرداخت به موقع دستمزد در اولویت باید قرار گیرد ادامه این روند سبب میشود نویسنده ترجیح دهد اصلا چیزی ننویسد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید
وی باش اشاره به میزان دستمزد نویسندگان ابراز کرد: دستمزد نویسندهگان عموما بسیار کمتر از ویراستار و طراح جلد کتاب است در حالی نویسنده تولید کننده کتاب بوده و این بی عدالتی کاملا مشهود و ملموس است و نیاز به یک برنامه ریزی منسجم و همه جانبه دارد در این شرایط کم شدن تیراژ کتابها نیز تاثیر دو چندان بر تولید محتوا داشته و حقوق اولیه نویسنده را تحت تاثیر قرار میدهد.
نویسنده کتاب «شیرممد» به برخی از قرار دادها اشاره و ابراز کرد: برخی از انتشاراتیها برخلاف وعده قرارداد عمل کرده و در آمد حاصل از چاپهای بعدی را به نویسنده نمیدهند البته باید در نظر داشت که نویسندگان عموما پایههای کار را بر اساس اعتماد به ناشر بنا میکنند که در مورد این اعتماد سو استفاده میشود و این امر برای نویسنده بسیار آزار دهند است، زیرا بعد از چاپ اول نویسنده از چاپهای بعدی بیخبر میماند اگرچه در قرار داد قید شده درصدی از تولید کتاب در هر چاپ به نویسنده پرداخت شود، اما دیده میشود کتاب به چاپ چندم رسیده است و نویسنده از چاپهای بعدی بی اطلاع میماند.
صابری به برخوردهای برخی ناشران با نویسندگان اشاره و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان عرصه نشر به آنها تاکید کردند درصدی دستمزد را برای راویان کتاب در نظر بگیرند از آنجا که ناشران این موضوع را در نظر نمیگیرند نویسنده خود مجبور میشود که هزینه را از جیب خود پرداخت کند حتی برخی از راویان که فرمانده هستند پس از چاپ کتاب خواهان تعدادی کتاب برای هم رزمان و کسانی که نامی از آنان در کتاب آمده میشوند، زیرا همه آنها با نقشهای خود کتاب را تشکیل داده اند در این موارد نویسندگان مجبور میشوند کتاب را که تولید کرده اند بخرند و به آنان تقدیم کنند این ها همه از جیب نویسنده میرود، زیرا بیشتر ناشران این مهم را تقبل نمیکنند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید