صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آذرشب: زنده نگه داشتن یاد آیت‌الله تسخیری توجه به محور‌های اخلاقی و منشی اوست

۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵:۵۹
کد خبر: ۶۵۶۳۲۱
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: آیت الله تسخیری کاملا با مکتب شهید صدر آشنا بود و فکر، اندیشه، خط مشی سیاسی و فکری شهید صدر در وجود ایشان ذوب شده بود؛ به همین جهت از همان آغاز به ضرورت وجود یک دولت اسلامی به رهبری فقها ایمان داشت.
- بنا بر اعلام تقریب، محمد‌علی آذرشب با اشاره به شخصت آیت‌الله محمدعلی تسخیری گفت: وی سلامت فکری داشت و صاحب ذوق بود؛ خیلی‌ها نویسنده و متفکر هستند، اما ذوق ندارند، ذوق چیز دیگری است؛ ذوق، شکوفایی و زیباگرایی و همت ایجاد می‌کند؛ آیت الله تسخیری این ذوق را داشت؛ این ذوق باعث شد که ایشان اهل شعر هم باشد و قلم زیبا و خوبی داشته باشد. 
 
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در نجف کاملا با مکتب شهید صدر آشنا بود و فکر، اندیشه، خط مشی سیاسی و فکری شهید صدر در وجود وی ذوب شده بود؛ به همین جهت از همان آغاز به ضرورت وجود یک دولت اسلامی به رهبری فق‌ها ایمان داشت و همان موقع از کسانی بود که ولایت فقیه را قبول داشتند. 
 
وی گفت: روزی به من گفت، من هرچه در هر زمینه‌ای که بخواهم انجام دهم، مکتب شهید صدر در مقابلم هست و از او الهام می‌گیرم.
 
آذرشب گفت: شهید صدر الهام بخش ایشان در تمام زمینه‌ها بود؛ آیت‌الله تسخیری پرورش یافته حوزه است، خوب درس خوانده، خوب نوشته؛ چرا که حوزه علمیه فقط درس خواندن نیست، تفکر است؛ ایشان وقتی قلم به دست می‌گیرد و می‌نویسد، فکرش جهنده و متحرک بود، علی الخصوص که در مقابلش هدف بزرگی بود.
 
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: جهندگی فکری او باعث شده بود که از بقیه متمایز شود، شخصیت علمی یک انسان فقط جمع آوری اطلاعات نیست، حرکت فکری انسان به سمت یک هدف والاست که ایشان آن را داشت. 
 
وی گفت: طبیعت یک انسان که هدف بزرگ دارد تقریبی است و کلیه کسانی که طرح تمدنی و طرح آینده جهان اسلام دارند، تقریبی هستند؛ به خاطر اینکه می‌دانند جهان اسلام هیچ جایگاهی در صحنه بین المللی نخواهد داشت مگر اینکه وحدت اسلامی به وجود بیاید؛ وگرنه وقتی بین مسلمانان اختلاف و درگیری است جایگاهی در جهان اسلام پیدا نخواهند کرد، ایشان به خاطر اینکه هدفی بزرگ و والا یعنی هدف تمدنی و برپایی دولت اسلامی را در سر داشت، در تمام محافل تقریبی حضور داشت؛ موقعی که در مجمع جهانی اهل بیت (ع) بود هم، تفکر و حرکتش بیشتر تقریبی بود، با اینکه مجمع جهانی تقریب بین مذاهب وجود داشت.
 
آذرشب ادامه داد: جزء اولین کسانی بود که با مجامع فکری و علمی اسلامی ارتباط داشت وهر ساله در کنفرانس اندیشه اسلامی در الجزایر شرکت می‌کرد، قبل از انقلاب با علمای مختلف مصری، مراکشی، شمال آفریقا، شام و ... از طریق شرکت در همین کنفرانس اسلامی آشنا بود؛ بعد از انقلاب هم کنفرانسی در زمینه تقریب، اندیشه اسلامی وحدت امت اسلامی نبود، مگر اینکه آیت الله تسخیری در آن شرکت داشت.
 
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: حتی در کنفرانس‌هایی سیاسی هم که وزرای خارجه کشور‌های جهان اسلام یا وزرای ارتباطات جهان اسلام حضور داشتند، شرکت می‌کردند و به همین جهت آشنایی و ارتباطات فوق العاده گسترده‌ای داشت.
به گفته آذرشب آیت‎الله تسخیری موانع تقریب را بیشتر موانع سلطه‌ها و سلطه‌ها گرا‌های داخلی و خارجی می‌دانست که مسئله تقریبی را مانع و خطری برای خود می‌دانند و سعی می‌کنند در مسیر آن سنگ اندازی کنند و چوب لای چرخ تقریب بگذارند؛ این مسأله‌ای است که ما پیوسته از آن رنج می‌بریم، ما هر چه کار تقریبی می‌کنیم آن‌ها تخریب می‌کنند و با امکانات عظیم تبلیغاتی و رسانه‌ای سنگ اندازی می‌کنند و باعث کندی حرکت تقریب می‌شوند.
 
وی گفت: هدف بزرگ، خروج از منیت و ذوق سرشار از محور‌های مهم شخصیت آیت الله تسخیری بود و اگر دیگران بخواهند راه او را ادامه دهند، باید همین محور‌ها و مهمتر از همه، همت و روحیه خستگی ناپذیری را داشته باشد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: شاهد بودیم آیت الله تسخیری علی رغم اینکه به خاطر سکته بخشی از بدنشان آسیب جدی دیده بود، هیچ وقت کار خود را کنار نگذاشت، بلکه حتی کار ایشان بیشتر هم شده بود.
 
آذرشب در پایان گفت: در حال حاضر کتاب‌ها و آثار او در حال جمع آوری و انتشار است، اما نظر شخصی بنده این است که این راه زنده کردن آیت الله تسخیری نیست، راه زنده کردن او این است که محور‌های اخلاقی و منشی ویزنده شود؛ تا محور‌های منشی و اخلاق در افراد زنده نشود، مطالبی که خوانده می‌شود، تنها مجموعه‌ای از افکار و اطلاعات متراکم در ذهن است که حرکت زا و عملی نخواهد شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *