مشخصات فنی خودروهای روسی؛ روسیه به بازار خودروی ایران وارد میشود؟
- روزنامه خراسان نوشت: روند حضور خودروسازان خارجی و تولید اتومبیل و عرضه آن به بازار داخلی کشور در سالیان گذشته با فراز و نشیبهای بسیاری همراه بوده است و با تحریمهای یک جانبه و ظالمانه آمریکا اکثر خودروسازهای خارجی از ایران خارج شده اند. اما در خبرها آمده است که بالاخره پای خودروهای سواری روسی که این روزها در اروپا بسیار شناخته شده اند بعد از سالها کش و قوس به بازار ایران باز شده البته پیش از این، کامیونهای روسی در کشورمان با استقبال خوبی همراه بوده است. با این حال امروز درکنار نگاهی به دو خودروی جدید روسی که قرار است در ایران مونتاژ شود به تاریخچه خودروسازی روسیه و جایگاه خودروهای این کشور در اروپا هم پرداخته ایم.
خودروهای جدید روسی در ایران
هرچند هنوز در سایت رسمی شرکت سروش دیزل خبری از همکاری این گروه با گروه صنعتی «یواز» روسیه دیده نمیشود، اما شنیدهها و اخبار منتشر شده از ایجاد خط تولید برای مونتاژ دو خودروی شاسیبلند چهاردر پاتریوت و وانت پیکاپ دوکابین روسی توسط شرکت سروش دیزل حکایت دارد. به گزارش عصر خودرو، پیکاپها اوایل شهریور و بعد از گذراندن تستها موفق به دریافت مجوز شماره گذاری شده اند و احتمالا از اواخر پاییز امسال هم به بازار عرضه خواهند شد. خبرها حاکی از آن است که پیکاپ دو کابین با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان و پاتریوت هم حدود ۶۵۰ میلیون به فروش میرسند. در این گزارش همچنین آمده است که خط مونتاژ این خودروها قرار است در سلفچگان ایران، ایجاد شود.
مشخصات فنی خودروها
عمده تولیدات شرکت یواز، شامل کامیون و کامیونت، برای بازار روسیه است. شاسی بلند پاتریوت، تنها محصول تجاری و خانوادگی این شرکت محسوب میشود که در بازارهای خارجی نیز حضور دارد. تمامی محصولاتی که سروش دیزل از برند UAZ قرار است در ایران به تولید برساند به قفل الکترونیکی دیفرانسیل مجهز هستند و از شاسی نردبانی بهره میبرند. بنابر اطلاعات موجود در سایتهای روسی، پاتریوت دیزلی بوده و پیشرانه ۲.۲ لیتری با قدرت ۱۴۳ اسببخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتنمتر دارد. وزن خالص این مدل با سیستم دودیفرانسیل ۲.۱۶۵ کیلوگرم و نهایت سرعتش ۱۳۵ کیلومتربرساعت است و حدود ۵.۹ لیتر گازوئیل استاندارد اروپا را در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. پیکاپ دو کابین هم قابلیت حمل ۷۲۵ کیلوگرم را دارد.
مهمترین امکانات خودروهای یواز که احتمالا در ایران عرضه شوند، عبارتاند از: کروز کنترل، دوربین دید عقب، چراغ روشنایی روز، آینه بغل مجهز به LED، صندلی برقی راننده، سیستم ترمز ضد قفل ABS، فناوری کنترل الکترونیکی پایداری ESP، شیشههای برقی، مهشکن جلو و عقب، تهویه مطبوع خودکار.
تاریخچه خودروسازی روسیه
تاریخچه خودروسازی در شوروی به اوایل قرن ۱۸ بر میگردد زمانی که اولین موتور دو سیلندر بخار توسط یک مخترع روسی ساخته شد. البته روسها در سال ۱۸۷۷ توانستند خودرویی با چرخهایی شبیه چرخ تانکها تولید کنند. مخترعان این کشور، حدود ۲۰ سال بعد هم یعنی ۱۸۹۹ خودرو و اتوبوس الکتریکی را ساختند. اوایل قرن ۱۹، روسیه با ساخت هزار وسیله نقلیه به یکی از صادر کنندگان خودرو تبدیل شد. در اوایل دهه ۲۰ قرن ۱۹ فیات ایتالیا وارد روسیه شد و علاقه شدید روسها به این کامیون منتج به تولید شش هزار دستگاه کامیون اف ۱۵ توسط روسها در سالهای ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۱ شد.
پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱، گروهی موسوم به خودروسازان کشورهای مشترکالمنافع شکل گرفت، مجموعهای از خودروسازان شکستخورده یا در آستانه ورشکستگی که ضربه سختی از فروپاشی خورده بودند. با بهبود گامبهگام اوضاع، در ۱۹۹۷ صنعت خودروسازی این کشور برای اولینبار یک رشد ۱۳.۲ درصدی را تجربه کرد.
برند «یواز» در همین دوران توانست در خارج از مرزهای روسیه به اقبال چشمگیری دست پیدا کند. فروش کامیونهای کاماز به لطف برنامههای سازندگی دولت ۵۲ درصد افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۰۰ این شرکت رکورد زد و فروشی بیش از ۱۴۸ هزار دستگاه را تجربه کرد.
اکنون نیز روسیه با تزریق ۲۰ میلیارد روبل معادل ۲۷۰ میلیون دلار در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ قصد حمایت از خودروسازی در کشورش را دارد.
خودروسازهای مطرح روسی
به نظر میرسد در صورتی که شرکت «یواز» تجربه موفقی در بازار ایران برای دو طرف داشته باشد، رفته رفته میتوان حضور دیگر خودروهای روسی را هم متصور بود. به همین خاطر نگاهی داریم به چند خودروی مطرح روسی در جهان.
لادا: شرکت لادا یکی از شرکتهای خودروسازی روسی است که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده است و در گذشته به عنوان یکی از غولهای خودروسازی جهان شناخته میشد چرا که به تمام نقاط جهان خودرو صادر میکرد. این شرکت خودروسازی از سال ۲۰۱۲ تا کنون ۲۰ میلیون خودرو فروخته است و اکنون این شرکت خودروسازی با شرکتهای خودروسازی نیسان، فیات و رنو همکاری میکند.
یواز: این خودروسازی در شهر اولیانوفسک، روسیه واقع شده است و انواع خودروهای اسیووی، اتوبوس و کامیون را تولید میکند. شرکت یواز فعالیت خود را از سال ۱۹۴۱ آغاز کردهاست و هم اینک از شرکتهای زیرمجموعه شرکت خودروسازی سولرس به شمار میآید.
ولگا: ولگا هم از سال ۱۹۴۶ شروع به کار کرده و خودروهای این شرکت به خودروهای لوکس معروف است. خط تولید ولگا در سال ۲۰۰۷ متوقف شد و همین اتفاق خودروهای این شرکت را ارزشمند و کمیاب کرده است.
زیل: یکی دیگر از شرکتهای خودروسازی روسی، زیل است که کار خود را در سال ۱۹۱۶ آغاز کرده است و خودروهای این شرکت، شهرت چندانی در جهان ندارند، ولی در روسیه با لیموزینهای لوکس معروف است. معمولا خودروهای این شرکت برای انتقال سران و دولتمردان مورد استفاده قرار میگیرد و مردم عادی خیلی کم از آن استفاده میکنند.
تاگاز: این خودروسازی در سال ۱۹۳۲ کار خود را آغاز و تا به حال نامهای مختلفی را برای خود انتخاب کرده تا به این نام برسد. این شرکت بیشتر به تولید خودروهای سنگین میپردازد تا سواری.
جایگاه روسیه در بین خودروسازها
سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری با انتشار آمار تولید خودروی جهان در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که کل خودروی تولید شده در جهان طی سال ۲۰۱۹ حدود ۹۱ میلیون و ۷۸۶ هزار دستگاه بوده که این میزان تولید نسبت به تولیدات سال ۲۰۱۸ با افت ۵.۲ درصدی مواجه شده است. بر اساس این گزارش، چین با تولید ۲۱ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۹۳ خودرو بیشترین تولید را داشته و بعد از آن، ژاپن با تولید بیش از هشت میلیون خودرو و آلمان با بیش از ۴.۵ میلیون خودرو در مقامهای بعدی قرار دارند. در فهرست خودروهای تولیدی کشورهای مختلف، روسیه با تولید یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۵۹۴ خودرو مقام یازدهم را دارد. ایران هم با توجه به کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل و تولید ۷۷۰ هزار خودرو در مقام بیستم قرار گرفته است.