صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فیلم جنجالی جشنواره فیلم فجر ۳۸ اکران می‌شود/سرانجام سینمای کرونا زده چه می‌شود؟

۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲:۰۹
کد خبر: ۶۵۵۵۳۱
پدیده اکران در سینمای سال ۹۹ یکی از بزرگترین دغدغه‌های کنونی مسئولین سینمایی است، بعد از شکست اکران آنلاین و سینماماشین و همین طور فروش ناموفق اکثریت آثار در گیشه همچنان هیچ راهکار تازه‌ای برای رونق بخشیدن به چرخه سینما اتخاذ نشده است.

- پدیده اکران در سینمای سال ۹۹ یکی از بزرگترین دغدغه‌های کنونی مسئولین سینمایی است، بعد از شکست اکران آنلاین و سینماماشین و همین طور فروش ناموفق اکثریت آثار در گیشه همچنان هیچ راهکار تازه‌ای برای رونق بخشیدن به چرخه سینما اتخاذ نشده است.  

این در حالی رخ می‌دهد که سینمای جهان به آرامی به شرایط ایده آل خود در گیشه نزدیک می‌شود، اما در سینمای داخلی تمامی فیلم‌هایی که جرات اکران در شرایط کرونایی را به خود دادند به فروشی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان رسیدند، رقمی که شکست محض برای تهیه کننده را به همراه داشته است.

از سویی مسئولین سینمایی همچنان به فیلمسوزی در چرخه اکران ادامه می‌دهند، مشخص نیست که با وجود شکست تمامی آثار اکران شده از ابتدای تیر ماه سال ۹۹ چرا همچنان اصرار سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش به اکران آثار است، بدون شک اکران هرگونه فیلمی در شرایطی این چنین به آینده سینمای کشور صدمه می‌زند.  

در همین حین شورای صنفی بار دیگر مجوز اکران فیلمی تازه را صادر کرده است، فیلم سینمایی «لباس شخصی» که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور داشت به زودی روی پرده سینما‌ها خواهد رفت و بعید است که سرنوشتی بهتر از سایر آثار داشته باشد.  

فیلم سینمایی لباس شخصی نخستین ساخته «امیرعباس ربیعی» در هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم اکران شد و توانست با نظر مثبت اهالی رسانه و منتقدین روبر شود، اثری چالش برانگیز که به دنبال سوژه داغ و بکر رفته بود.  

البته برخی از منتقدین نحوه ساخت و اتمسفر فیلم لباس شخصی را نزدیک به آثار محمدحسین مهدویان همچون ماجرای نیمروز می‌دانستند، اما کلیت داستان روایتی تازه داشت که در فیلمنامه به خوبی پرداخت شده بود، هرچند لباس شخصی می‌توانست در زمانی بهتر اکران شود، اما این فیلم در سینمای کرونازده به دنبال مخاطب خود می‌گردد.  

مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری از بازیگران این فیلم جنجالی هستند.

فهرست بازیگران لباس شخصی نشان می‌دهد که این فیلم المان‌های سینمای گیشه را ندارد و مشخص نیست که شورای صنفی نمایش که پیشتر قول اکران آثار پرمخاطب را داده بود چرا چنین فیلمی را در لیست اکران خود قرار می‌دهد، آیا اکران این فیلم در شرایط فعلی بیماری کرونا می‌تواند باری از دوش سینمای ورشکست ایران بردارد یا خیر؟.

در خلاصه داستان لباس شخصی آمده است: بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!. موضوع این فیلم عملکرد حزب توده ایران در سال‌های ابتدایی انقلاب ۱۳۵۷ ایران است و در آن شخصیت‌هایی، چون نورالدین کیانوری و احسان طبری به تصویر کشیده شده‌اند.

***لباس شخصی نیاز امروز سینمای ایران است

مجید پتکی در گفت‌وگو با پیرامون چگونگی حضورش در فیلم سینمایی «لباس شخصی» گفت: در ابتدا فیلمنامه برای من فرستاده شد و قرار بود نقش دکتر را بازی کنم، اما بعد کارگردان با من تماس گرفت و گفت نقش دیگری را برایم انتخاب کرده است، به شخصه بعد از خواندن فیلمنامه تصمیم گرفتم در این فیلم بازی کنم.  

وی در همین راستا ادامه داد: واقعیت امر احساس می‌کنم که ساختن چنین آثاری نیاز است و خود من از ساخت آن استقبال می‌کنم، حال برخی می‌گویند که شاید فضای اثر نزدیک به فضای ماجرای نیمروز بود، اما صحبت من این است که چرا نباید در مورد مسائلی همچون مضمون فیلم لباس شخصی فیلم‌های بیشتری ساخته شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *