سال تحصیلی جدید و جلسات اولیا و مربیانی که باید جدی گرفته شود
- سال تحصیلی جدید برای خانوادهها، معلمان و دانش آموزان در شرایط متفاوتی کار خود را آغاز کرده است و در نتیجه ضرورت دارد که همه از این فرصت مناسب برای آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان بهتر استفاده کنند.
یکی از نکاتی که اولیهای که خانوادهها باید پیش از قبل به آن توجه کنند این است که ورود زودهنگام دانش آموزان برای استفاده از شاد اگرچه با شیوع کرونا امری اجتناب ناپذیر بود، اما این موضوع نباید موجب گرفتار شدن دانش آموزان در آسیبهای فضای مجازی شود.
موضوعی خانوادهها در جلوگیری از ابتلا به آن برای دانش آموزان نقش مهمی دارند و اگر مراقبت و مدیریت لازم را به فرزندانشان در مواجهه با فضای مجازی آموزش ندهند، این مساله میتواند در آینده تبعات جدی را برای آنان به همراه داشته باشد.
هرچند یکی از پرسشهای اساسی که در سال تحصیلی جدید وجود دارد این است که با توجه به اختیاری شدن حضور در مدارس و عدم رضایت بسیاری از اولیا برای حضور یافتن در مدرسه چه اتفاقی عملا برای جلسات اولیا و مربیان صورت میگیرد و اگرچه مسئولان آموزش و پرورش پیش از این وعده داده بودند که سامانه شاید با ارتقای امکاناتش در تلاش است تا این مساله را نیز حل کند، اما سوالات در این زمینه به جای خود باقی است.
برگزاری جلسات اولیا و مربیان در سامانه شاد
در همین رابطه رضوان حکیمزاده در گفتگو با میزان به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات سامانه شاد، پاسخ داده و گفته بود که سامانه شاد، بستر اختصاص وزارت آموزش و پروش است و یکی از مسائلی که برای ما اهمیت داشت این بود که فردی از بیرون به محتوای سامانه دسترسی نداشته باشد و هر محتوای نامناسبی هم روی این سامانه قرار نگیرد، بنابراین تلاش کردیم که تا فعالیتهای انجام شده در حوزه وزارت آموزش و پروش اختصاصا در بستر سامانه شاد باشد.
او که پیش از از راهاندازی یک کانال در سامانه شاد برای جلسات اولیا و مربیان خبر داده بود، تاکید کرد با ظرفیتهای جدید ایجاد شده در سامانه شاد با مشکلی مواجه نباشیم و به راحتی بتوانیم برای برگزاری جلسات اولیا و مربیان هم از بستر سامانه شاد استفاده کنیم.
ضرورت نظارت خانوادهها بر امر آموزش فرزندان در فضای مجازی
اگرچه این آموزشها میتواند نقش اساسی را در تربیت دانش آموزان به همراه داشته باشد، اما این تمام ماجرا نیست و خانوادهها باید کنترل کاملی را بر حضور فرزندانشان در فضای مجازی داشته باشند؛ موضوعی که معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آن را یکی از مسائل اولویتداری که خانوادهها باید به آن توجه کنند میداند و در گفتگو با میزان تاکید کرد: خانوادهها باید نظارت جدیتری را بر امر فرزندانشان داشته باشند تا بتوانیم ساماندهی بهتری را در زمینه آموزش دانش آموزان داشته باشیم. در گذشته خانواده نقش اول را در حوزه تربیتی ایفا میکردند، اما اکنون خانواده نقش خود را کاملا از دست داده چرا که دانش آموز در حباب فضای مجازی گرفتار شده است.
با همه این حرفها بسیاری از خانوادهها نگرانند که خرید گوشی هوشمند برای فرزندانشان آسیب جدی را برای آنان به همراه داشته باشد و مشغلههای کاری آنان مانع از این مساله شود که آنان بتوانند مدیریت خوبی را بر رفتار دانش آموزان داشته باشند.
موضوعی نگران کننده به خاطر مشکلات اقتصادی تحمیل شده به خانوادهها و شاغل بودن پدر و مادرها امر اجتناب ناپذیری است، در نتیجه این وظیفه بر دوش آموزش و پرورش است که مباحث آموزشی چگونگی رفتار کردن با فرزندان را در مواجهه با فضای مجازی به آنان آموزش دهد.
شاید در وهله اول بگوییم که مشکلات آموزش و پرورش در شرایط کنونی هم کم نیست و نمیتوان از این وزارتخانه توقع داشت که چنین مسئولیتی را بر عهده بگیرد، اما باید به این مساله نیز نگاه کرد که اگر از همین ابتدا مدیریت خوبی بر این مساله انجام نشود، در آیندهای نه چندان دانشآموزان با آسیبهای فضای مجازی روبهرو میشوند که جبران آن به همین راحتیها ممکن نخواهد بود.
در نتیجه بهتر است جلسات اولیا و مربیان که همواره به صورت حضوری برگزار میشد، در سال تحصیلی جدید هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی و چه بسا در قالب لوحهای فشرده مجازی برای خانوادهها آموزش داده شود تا خانوادهها بتوانند دوشادوش معلمان در خانه فرزندانشان را در امر آموزش کمک کنند.
هرچند باید بر این مساله تاکید کرد که دانش آموزان سرمایههای آینده کشور هستند و سرمایهگذاری در این حوزه هرچقدر هم که سنگین باشد، به پیشرفت و آبادانی کشور رقم میخورد؛ در نتیجهای کاش دولت در کنار مسائل سلامت شهروندان موضوع آموزش فرزندان را نیز در اولویت خود قرار دهد و بتواند بیش از پیش در این حوزه کمک کند.
در ادامه باید بر این موضوع هم تاکید کرد که خانوادهها خودشان هم باید در این زمینه تلاش کرده و تنها به امید مدرسه و آموزش و پرورش نباشند، چراکه بسیاری از اصول تعلیم و تربیتی دانش آموزان بر اساس آموزشهای خانه افراد صورت میگیرد و اگر مادر و پدری فرزند صالح و موفقی را در آینده به جامعه تحویل دهند، باید برای این مساله وقت بگذارند، آموزش ببیند و از هیچ امری در آن کوتاهی نکنند.
در پایان باید به این موضوع نیز اشاره کرد که اگرچه کرونا سختیهای بسیاری را به سیستم آموزشی کشورمان تحمیل کرده است، اما این مساله زمینهساز شروع آموزشهای هوشمند در کشور چه برای مدارس دولتی و غیرانتفاعی شد که شاید اگر کرونا نبود این اتفاق سالهای سال اتفاق صورت نمیگرفت؛ در نتیجه بهتر است مدرسهها، خانوادهها، دانش آموزان و خود وزارتخانه آموزش و پرورش در کنار هم باهم همکاری کنند و همدیگر را در امر آموزش یاری رسانند.