صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«شب سیصد و شصت و ششم» در نیاوران/آغاز «بین یه عالمه ماهی» در تئاتر شهر

۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰:۴۷
کد خبر: ۶۵۴۷۳۷
تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

 - تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجرا‌های مطرح و برخی دیگر از اجرا‌هایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند، اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.

دلیل حضور برخی جوانان در عرصه تئاتر بیشتر این بود که شاید آنها در زمان عادی و طبیعی این هنر هیچگاه امکان دسترسی به برخی سالنهای تئاتر را نداشتند اما با شیوع بیماری کرونا و خالی ماندن بسیاری از تماشاخانه‌ها می توانستند در سالنهایی که برایشان آرزو شده بود اجرا داشته باشند. 

آغاز اجرای «بین یه عالمه ماهی» در تالار سایه تئاتر شهر

نمایش «بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیر دلفانی از روز سه شنبه هجدهم شهریور ماه اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد.

«بین یه عالمه ماهی» عنوان تازه ترین نمایش به صحنه رفته در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر است که از روز سه شنبه هجدهم شهریور ماه اجرای خود را به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیر دلفانی آغاز کرد.

امیردلفانی که طی سال های اخیر فعالیت های متعددی را در عرصه تئاتر به عنوان مدیرتولید، دستیار کارگردان و بازیگر انجام داده است درباره این نمایش توضیح داد: نمایش «بین یه عالمه ماهی» یکی از آثار نمایشی است که بنده آن را همزمان با پایان نامه مقطع کارشناسی به نگارش درآوردم و به دلیل دغدغه مندی های بسیاری که مضمون این اثر برایم داشت تمام تلاشم را انجام دادم تا بتوانم روزی آن را در یکی از تالارهای حرفه ای تئاتر روی صحنه ببرم. شرایطی که قطعا برایم دربرگیرنده تجربه های فراوانی به لحاظ سبک اجرایی است که امیدوارم مورد پسند مخاطبان نیز واقع شود.

وی درباره داستان این نمایش بیان کرد: قصه نمایش «بین یه عالمه ماهی» داستان زندگی یک خانواده است که به دلیل شایعاتی مبنی بر شروع جنگ تصمیم به مهاجرت می گیرند. این نمایش به زعم خودم یک اثر پژوهشی است که به تاثیرات مهم موضوع مهاجرت و عواقب آن می پردازد. شرایطی که در آن کاراکترها و شخصیت های نمایشی در چارچوبی قرار می گیرند که پردازش آنها در نمایشنامه برایم کار آسانی نبود.

نمایش «بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیردلفانی، تهیه کنندگی آناهیتا موگویی و بازی خشایار قائد رحمتی، مهدی یگانه، امیر دلفانی و ایمان عبدی هر روز غیر از شنبه ها ساعت ۱۹ به مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۵ هزار تومان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

فرزان دلفانی مجری طرح، سامان قهرمانی مشاور کارگردان، علی کوزه گر طراح نور، محمدحسین غفاری طراح صدا، سحر مصباح طراح لباس، علی حسین پور طراح گرافیک، خشایار قائد رحمتی تیزر دیگر عوامل اجرایی این اثر نمایشی هستند.

علاقه مندان برای تماشای این اثر نمایشی می توانند جهت خرید بلیت به سامانه «تیوال» مراجعه کنند.

«شب سیصد و شصت و ششم» در فرهنگسرای نیاوران

نمایش «شب سیصد و شصت و ششم» به نویسندگی و کارگردانی علی اتحاد از ۲۲ شهریور در باغ فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی است.

اجرای نمایش «شب سیصد و شصت و ششم» به صورت تعاملی و با مشارکت مخاطبان برگزار و فقط شنبه‌ها از ساعت ۲۰ در باغ فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود.

علی اتحاد نویسنده و کارگردان نمایش «شب سیصد و شصت و ششم» در چندین شاخه مختلف هنری آثار خود را تولید و ارائه کرده است. وی دوره کاری خود را با عنوان کلی «مجموعه رازورزی» معرفی می‌کند و به این ترتیب هر یک از ویدئوها، نمایش‌ها، کتاب‌ها، آثار صوتی یا هر یک از مجموعه‌های تابلوهای دیجیتال اتحاد یک قسمت از «مجموعه رازورزی» را تشکیل می‌دهد. در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ فصل نخست این مجموعه با بیست و چهار قسمت به پایان رسیده‌است و اکنون فصل دوم این مجموعه ادامه دارد.

پیش از این از علی اتحاد سه اجرای پرفورماتیو با عنوان «مکاشفات درخت»، «مرثیه‌ای برای کتاب‌سوزی‌ها» و «شکوفه‌های سنگی دست‌های تو» در فرهنگسرای نیاوران اجرا شده است.

بازیگران این نمایش عبارتند از برکه بذری، پویا فیاضی، حسین رضایی، برنادت تاتارو، داریوش احمدی، گیز طاهایی، ملیکا بهجت، سوگند انتظاری، فاطمه توکلی، شیوا سرمست، شایان شهرابی، ثمین سارانی، شهریار نیک پیکران، حدیث لک و مهدیه ابراهیمی.

علاقه مندان برای تهیه بلیت این نمایش می توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

توضیحات قادر آشنا درباره تغییر در مدیریت مجموعه «تئاتر شهر»

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی دلیل اصلی جدایی سعید اسدی از مجموعه «تئاتر شهر» را علاقه شخصی او برای بازگشت به فعالیت‌های علمی و دانشگاهی اعلام کرد.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره دلایل خداحافظی سعید اسدی از مدیریت مجموعه «تئاتر شهر» گفت: از همان اولین روزهایی که بنده وارد مجموعه مدیریت تئاتر شدم، گفتگوهایی با آقای دکتر اسدی داشتیم مبنی‌بر اینکه بسیار علاقمند به فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی هستند و احساس می‌کنند حضورشان در حوزه اجرا، از رسالت و مأموریت اصلی‌ای که به آن علاقمند هم هستند، دورشان کرده است. بالاخره آقای اسدی در حوزه مباحث علمی و نگارش کتاب فعالیت‌های بسیاری داشته‌اند.

آشنا ادامه داد: آن زمان بنده از آقای اسدی خواستم برای مدتی در این سمت باقی بمانند تا اندکی شرایط عمومی کشور به‌خصوص در وضعیت کرونایی مشخص‌تر شود. ما خواهش کردیم و آقای اسدی هم محبت کردند و چند ماهی در این سمت باقی ماندند.

وی تأکید کرد: رفاقت شخصی بنده با سعید اسدی به حوالی سال ۷۶ برمی‌گردد. از آن زمان او را می‌شناسم و بسیار هم علاقمند بودم که همچنان در این سمت حضور داشته باشند تا بنده هم با خیال راحت به کارهای دیگر برسم اما با اصرارش مواجه شدم. اصراری که اصرار واردی هم بود چرا که شأن و جایگاه علمی و دانشگاهی آقای اسدی می‌طلبید در مقطعی فعالیت اجرایی را رها کنند. واقعیت این است که بنده هم دیگر دلم نیامد بیش از این برای ادامه حضور در مسئولیت اجرایی به او فشار بیاورم.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: آقای اسدی طی یک ماه اخیر، سه نوبت به دفتر من مراجعه کرد تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود و به‌نظرش می‌آمد که کارهای اجرایی باعث فاصله گرفتن از دغدغه‌های اصلی‌اش شده بود. به همین دلیل در فضایی کاملاً دوستانه، هفته گذشته این وعده را به او دادم که بار مسئولیت اجرایی را از دوشش بردارم اما کماکان در حوزه پژوهش و فعالیت‌های بنیادین کماکان در کنار ما خواهند بود و به‌عنوان مشاور در حوزه پژوهش همچنان با ما همکاری خواهند داشت.

آشنا درباره فرآیند انتخاب ابراهیم گله‌دارزاده به‌عنوان سرپرست جدید مجموعه «تئاترشهر» هم توضیح داد: آقای گله‌دارزاده شناخت کاملی از حوزه تئاتر دارند و مسئولیت‌های مختلفی داشته‌اند. در حال حاضر هم معاون هنری اداره‌کل ارشاد استان تهران است. او هم دانش‌آموخته این حوزه است، هم مسئولیت اجرایی داشته و هم کار روی صحنه برده است. مجموع این توانمندی‌ها باعث شد که دعوت کنیم در این زمینه قبول مسئولیت کند.

وی ادامه داد: شخصاً هم از سعید اسدی برای فعالیت‌هایی که در این چند ماه داشته سپاسگزارم و هم از ابراهیم گله‌دارزاده که در این زمینه پذیرفتند در این ایام که بالاخره تئاتر مشکلات خاص خودش را دارد، با ما همراه شوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان انتصاب ابراهیم گله‌دارزاده به‌عنوان «سرپرست» مجموعه تئاتر شهر را به دلیل مسائل اداری عنوان و تأکید کرد که او به زودی در این زمینه حکم مدیریت دریافت خواهد کرد.

اسامی پذیرفته‌شدگان مرحله نخست بخش صحنه‌ای- بزرگسال جشنواره تهران مبارک

ستاد برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اسامی آثار پذیرفته‌شده در مرحله نخست بخش صحنه‌ای- بزرگسال این رویداد را اعلام کرد.

هیئت‌انتخاب این بخش متشکل از افشین هاشمی، فارس باقری و امیرسلطان احمدی ۵۲ اثر را در مرحله نخست پذیرفتند که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

 

۱- نمایش «آخرین دیدار» به نویسندگی محمدجواد صرامی و کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان

۲- نمایش «استاد» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آزادفرد از تهران

۳- نمایش «آشیق» به نویسندگی و کارگردانی محمدتقی اسماعیلی از اردبیل

۴- نمایش «اصلی و کرم» به نویسندگی و کارگردانی عدالت فرزانه از اردبیل

۵- نمایش «افسانه دیوبندان» به نویسندگی و کارگردانی هومن روح‌تافی از کرمانشاه

۶- نمایش «انا» به نویسندگی امیر نباتی و کارگردانی یکتا طبیبی از تهران

۷- نمایش «آنکه گفت آری- آنکه گفت نه» به نویسندگی حمید صالحی و فروغ جلیلی و کارگردانی مینا رمضانی و محمد اسدی از تهران

۸- نمایش «انگل» به نویسندگی و کارگردانی بیتا پهلوانی از تهران

۹- نمایش «اوز» به نویسندگی و کارگردانی سجاد هاشمی از تهران

۱۰- نمایش «آیلان کردی» به نویسندگی و کارگردانی ندا اعتمادی‌کیا از آبادان

۱۱- نمایش «بازی پسر و گرگ» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی سعید باغبانی‌نیر و شیما شادمانی از همدان

۱۲- نمایش «بعد از کرگدن شدن» به کارگردانی مینا پناه‌نجات از تهران

۱۳- نمایش «بعضی چیزها نمی‌میرند» به نویسندگی و کارگردانی سولماز رحیم‌زاده از تهران

۱۴- نمایش «بی‌مرگی» به نویسندگی و کارگردانی مریم ایرانمنش از تهران

۱۵- نمایش «پاتختی» به کارگردانی پریسا نعمتی‌مقدم و نگار شهبازی از تهران

۱۶- نمایش «پانوراما» به نویسندگی و کارگردانی صبا مولودی از تهران

۱۷- نمایش «پدر و دختر» به نویسندگی مایکل دودک و کارگردانی مریم نوقابی از مشهد

۱۸- نمایش «پهلوان کچل و اژدها» به نویسندگی و کارگردانی شراره یوسفی از کرج

۱۹- نمایش «تاریک» به نویسندگی و کارگردانی الهام نظری از تهران

۲۰- نمایش «تقدیم با احترام» به نویسندگی مری وب و کارگردانی رویا صدوقی از تهران

۲۱- نمایش «تیز و تُردک» به نویسندگی و کارگردانی روح‌الهم ایرجی از تهران

۲۲- نمایش «جادوگر آب‌ها» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی اسدی‌مرام از کرمانشاه

۲۳- نمایش «جنگ چهره زنانه ندارد» به نویسندگی و کارگردانی سرگل اسلامیان از تهران

۲۴- نمایش «جنگ و صلح» به نویسندگی و کارگردانی میثم یوسفی از تهران

۲۵- نمایش «حمام» به نویسندگی مطهره امامی و کارگردانی هما ساداتیان از تهران

۲۶- نمایش «خانم حوا» به نویسندگی هانری تروایا و کارگردانی علیرضا ناصحی از تهران

۲۷- نمایش «خانه برناردا آلبا» به نویسندگی فدریکو گارسیا لورکا و کارگردانی زهرا صبری از تهران

۲۸- نمایش «داش آکل» به نویسندگی صادق هدایت و کارگردانی زهرا شاهین‌فر از تهران

۲۹- نمایش «دختر عروسکی» به نویسندگی مهران علامه و کارگردانی شیدا لطفی از تهران

۳۰- نمایش «دده قورقور» به نویسندگی و کارگردانی عدالت فرزانه از اردبیل

۳۱- نمایش «درخشش» به نویسندگی و کارگردانی رامین سیاردشتی از تهران

۳۲- نمایش «دیوار گذر» به نویسندگی کامیار محبی و کارگردانی نگار میرفخرایی از تهران

۳۳- نمایش «رنگ حسرت» به نویسندگی میهن بهرامی و کارگردانی فهیمه عابدینی از تهران

۳۴- نمایش «زال سپیدموی» به نویسندگی و کارگردانی حسین عباس‌زاده از بیرجند

۳۵- نمایش «زنان انتظار» به نویسندگی و کارگردانی محسن اکرمی از یزد

۳۶- نمایش «سایه افلاطون» به نویسندگی محمد داداش‌زاده و کارگردانی حمیدرضا قربانی از تهران

۳۷- نمایش «سرو» به نویسندگی و کارگردانی مجید بهرامی‌نژاد از تهران

۳۸- نمایش «سعدی کلمب و فتح بهشت» به نویسندگی عقیل زمانی و کارگردانی مهتاب تبریزی از کیش

۳۹- نمایش «سنگ صبور» به کارگردانی محمد اعلمی از تهران

۴۰- نمایش «شاه گوش می‌کند» به نویسندگی مهدی شاه‌پیری و مهرنوش بلمه و کارگردانی مهدی شاه‌پیری از تهران

۴۱- نمایش «قویتر» به نویسندگی آگوست استریندبرگ و کارگردانی جواد تولمی از تهران

۴۲- نمایش «کارما» به نویسندگی و کارگردانی بهروز بخت‌آور از تهران

۴۳- نمایش «گاوچران‌های مفرغی» به نویسندگی سعیدرضا خوش‌شانس و کارگردانی ایمان سلیح از تهران

۴۴- نمایش «مکبث» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از تهران

۴۵- نمایش «نارقص» به نویسندگی و کارگردانی سجاد طهماسبی از همدان

۴۶- نمایش «مَلی» به نویسندگی هنگامه مفید و کارگردانی سعید باغبانی‌نیر از همدان

۴۷- نمایش «هایکوی پاروزن یکدست» به نویسندگی و کارگردانی ماندانا عبقری از تهران

۴۸- نمایش «هبوط آقای جوزپه کورته» به نویسندگی عرفان غفوری (براساس داستان «هفت طبقه» اثر دینو بوتزاتی) و کارگردانی مهرنوش صادقیان از تهران

۴۹- نمایش «هدویک در سرزمین عجایب» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی سعیدیان از تهران

۵۰- نمایش «هفت‌خان رستم» به نویسندگی و کارگردانی داریوش نصیری از تهران

۵۱- نمایش «هملت» به نویسندگی ویلیام شکسپیر و کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد از بوشهر

۵۲- نمایش «وایه» به نویسندگی و کارگردانی سعید ابک از تهران

صاحبان آثار منتخب این مرحله می‌بایست تا تاریخ ۱۵مهرماه با مراجعه به تارنمای جشنواره از طریق کد رهگیری خود مدارک زیر را به صورت کامل بارگذاری نمایند:

۱- طرح کامل تمام عروسک‌ها

۲- طرح کامل صحنه (متناسب با ارائه مجازی نمایش)

۳- تکنیک اجرای نمایش و ایده کارگردانی براساس ارائه نمایش در فضای مجازی

۴- تعداد بازی‌دهندگان به تفکیک هر عروسک

۵- مدت زمان اجرای نمایش (باتوجه به ارائه اثر در فضای مجازی)

پس از بررسی ایده‌ها و طرح‌های فوق و توضیحات اجرایی، آثار برگزیده برای مرحله ارزیابی اجرایی معرفی خواهند شد. این بررسی به‌تبع شرایط موجود و نظر به تغییر شیوه ارائه آثار انجام می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *