سکوت و راه غربی آموزش مسائل جنسی، بیراهه است
در ابتدای این نشیت و پس از اکران فیلم، عرب به صحبت پرداخت و گفت: بیش ترین دغدغه ای که من دارم این است که اگر کسی فکر می کند که من کار باارزشی انجام دادم و مجموعه خوبی در موسسه میثاق تولید شد، این را هم از من بپذیرد که در این حوزه مشکلات عمده ای داریم. شاید عمده این مشکلات مربوط به سکوت باشد. البته چیزی که مهم است این است که مشکل از این شروع می شود که مثلا خود من که این مستند را تولید کردم و درباره ی این موضوع اطلاعاتی به دست آوردم خود را صاحب نظر بدانم و به عنوان کارشناس درباره ی این موضوع صحبت کنم. چرا که به ظاهر اطلاعات عمیق تری نسبت به بقیه دارم. در حالی که این طور نیست.
وی ادامه داد : من با ساخت این مستند به کوچک ترین وظیفه اجتماعی خود عمل کردم من پیشنهاد می کنم که بیایید و راجع به این موضوع که واقعا مشکل بزرگی است بیش تر صحبت کنیم. نباید یک برنامه کوتاه و مقطعی داشته باشیم و این گفتمان که راجع به رصد جامعه در باب این موضوع است را ادامه بدهیم.
در ادامه استاید دانشگاه و صاحب نظران هر کدام به بحث و بررسی راجع به موضوع فیلم پرداختند.
فراهانی مدیر مرکز پژوهش های جوانان اولین سخنران بود که در باب این موضوع سخن گفت. او بیان داشت: امروز باید به مساله آموزش جنسی بیش تر فکر کنیم و اوضاع با گذشته فرق کرده است. پیشنهاد آموزش اولین بار از سوی جریان روشن فکر مطرح شد که با چالش هایی رو به رو است. در فیلم دیدیم که نتیجه آموزش در غرب چگونه بوده است و اکنون چه تبعاتی را به همراه داشته است. پس نمی توان به آموزش از نوع غربی هم اکتفا کرد و باید دنبال راه جدیدی بود. به نظرم این آموزش خیلی ظریف است.
وی ادامه داد : در این مستند آن چیزی که گفتار مردم جامعه در باب این موضوع بود را دیدیم اما چیزی که معقول است این است که به نظر من در آن ابعاد اجتماعی و اقتصادی نادیده گرفته شده است. ما آموزش و مسائل مربوط به آن را به آموزش و پرورش نسبت می دهیم اما فکر نکردیم که آموزش و پرورش ما در کجا قرار دارد ؟ همه ی آموزش و پرورش به این موضوع خلاصه شده است که چگونه تست بزنیم . فرزند ما در مدرسه آیا معلم قرآن، دینی و ... دارد؟
فراهانی به بعد اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: ما میگوییم که برای این که اقتصاد راه بیفتد وام مسکن بدهیم اما من می گویم که برای راه افتادن بازار وام ازدواج بدهید تا جوانان را به ازدواج ترغیب کنید در این صورت تمام اسباب مربوط به ازدواج از مسکن و ... همگی با هم راه می افتد. به نظرم بعد از ساخت این مستند ، گام بعدی این است که زیرساختار های اجتماعی و اقتصادی را در باب این موضوع فراهم کنیم.
در ادامه نشست، آذین به صحبت پرداخت و گفت: باید توجه داشت که مسائل مربوط به جنسیت مسائل بسیار پیچیده ای بوده و بسیار وسیع هستند. تمام فعالیت هایی که یک شخص از صبح تا شب ، مربوط به جنس خود انجام می دهد مربوط به همین بحث است. درباره ی این موضوع که گفته می شود آموزش این مسائل به نفی حیا می رسد باید گفت که آیا تاکنون کسی الگویی برای این کارارائه کرده است که به نفی حیا متهم شود؟ به نظرم مفهوم آموزش جنسی این است که متناسب با سن شخص موضوعات کاربردی به مخاطب ارائه شود اگر بنا باشد که آموزش و پرورش در این راستا کاری انجام ندهد و تغییری در خود ایجاد نکند، خود را نقض کرده است.
خویی عضو هیئت علمی دانشگاه دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: باید توجه داشت که در حوزه جنسیت، آن چیزی که بیش تر می تواند کمک کند تربیت جنسی است تا آموزش جنسی. در حقیقت آموزش بخش کوچکی از تربیت جنسی است و بخشی از مشکلات نیز به دلیل همین عدم تربیت درست جنسی می باشد.
وی ادامه داد : اگر بپذیریم که مغز مهم ترین ارگان جنسی است پس می توان تربیت درست جنسی را با این کار کارآمد کرد. در فیلم و در خلال گفتگو ها دیدیم که بسیاری از اشخاص تربییت و فرهنگ درست جنسی ندارند.
آخرین سخنران این مراسم نیز مرادیان، استاد دانشگاه بود که درباره ی موضوع فیلم صحبت کرد. وی گفت: به نظرم اگر در سیستم آموزشی، فقط آموزش دهیم و شناخت را افزایش دهیم تمام مشکلات حل نمی شود چرا که شناخت تمام معلومات انسان نیست. به نظرم باید از بچه ها پرسید که آیا حریم خصوصی دارند یا نه. متاسفانه والدین از همان کودکی فرزند خود، به او شکست حریم خصوصی اش را یاد می دهند. در حقیقت با این کار کودک اصلا حریم خصوصی برای خود نمی شناسد.
وی بیان داشت: فکر می کنم برای رفع این مشکل علاوه بر آنکه باید به افراد آموزش دهیم و اطلاعات آن ها را بالا ببریم، باید به این افراد نحوه درست رفتار و برخورد را در مواجهه با این مساله آموزش دهیم.
انتهای پیام/