صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هشدار رییس شورای شهر نسبت به فروپاشی حمل و نقل عمومی پایتخت

۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱:۴۸
کد خبر: ۶۵۴۲۲۳
رییس شورای شهر نسبت فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی در تهران هشدار داد و گفت: اگر تأمین واگن و اتوبوس حل نشود، سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت دچار فروپاشی خواهد شد

- بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران، محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ۷ مترو با اشاره به تاریخچه حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: نخستین خط ریلی ایران بین پیر بازار و بندر انزلی در سال ۱۲۲۷ و آخرین خط ریلی هم در قزوین- رشت ساخته شده و در این ۱۷۰ سال، ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر طی سه حکومت قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی ساخته شده است. میانگین ساخت مترو ۶۰ کیلومتر در سال بوده که بسیار پایین است.

او با بیان اینکه در مترو سالیانه نیز ۵ کیلومتر به صورت متوسط ساخته شد، افزود: البته این میزان نصف برنامه بوده، اما در بزرگراه به جای ۴۵۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر ساخته شد یعنی بیش از برنامه و این نشان می‌دهد که به حمل ونقل خودرو محور به جای حمل و نقل عمومی بها داده شده است.

هاشمی ضمن اشاره به تصویب طرح تات، گفت: طبق این مصوبه ساخت تونل بر عهده شهرداری گذاشته شد و ساخت ایستگاه نیز با مجتمع‌های ایستگاهی تأمین می‌شد و تجهیزات برعهده دولت گذاشته شد. شهرداری بخشی از کار خود را انجام داد، اما دولت تجهیزات را تأمین نکرد و در حال حاضر حدود ۹۰ کیلومتر، متروی ساخته شده و تجهیز نشده وجود دارد. البته دولت اعتبار را تصویب کرده، اما عملیاتی و اجرایی نشده و کارخانجات ساخت واگن‌های کشور تعطیل‌اند، اما مصوبه تأمین دو هزار واگن، به مدت چهار سال معطل مانده است. انتظار می‌رود که در همین دولت این مسأله عملی و مصوبات تأمین واگن و اتوبوس اجرایی شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر مساله تأمین واگن و اتوبوس حل نشود، سیستم حمل ونقل عمومی تهران دچار فروپاشی می‌شود، گفت: متوسط عمر اتوبوس‌های تهران ۱۲ سال است و عمر مجاز اتوبوس ۱۰ سال، یعنی همه اتوبوس‌های تهران فرسوده‌اند. مترو نیز واگن‌های ۲۴ ساله دارد که باید اورهال و نوسازی شوند، اما به دلیل فقدان منابع مالی روی زمین مانده است.


برچسب ها: حمل و نقل عمومی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *