صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مهمترین پیام سیاسی و اجتماعی قیام «امام حسین(ع)»

۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۵۳۱۰۷
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: امر به معروف و نهی از منکر پیام سیاسی و اجتماعی قیام عاشورا بود، موضوعی که توجه به آن می‌تواند یک جامعه را از بسیاری از چالش‌ها و مشکلات دور سازد.

محمد علیپور در گفت‌وگو با پیرامون پیام سیاسی و اجتماعی قیام عاشورا گفت:امر به معروف و نهی از منکر پیام سیاسی و اجتماعی قیام عاشورا بود، موضوعی که توجه به آن می‌تواند یک جامعه را از بسیاری از چالش‌ها و مشکلات دور سازد، «امام حسین (ع)» پیرامون قیام عاشورا فرمودند: «آیا نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود»، ایشان حتی به محمد حنفیه برادرشان فرمودند: «اراده کرده‌ام تا امر به معروف و نهی از منکر کنم».

*** استقلال و عزت یک جامعه در گرو امر به معروف و نهی از منکر

علیپور به زیارت «امام حسین (ع)» اشاره و ابراز کرد: در زیارت «امام حسین (ع)» زائر می‌گوید: «شهادت می‌دهم که تو نماز به پا داشته و زکات دادی و امت را به امر به معروف و نهی راهنمایی کردی» اگرچه امر به معروف و نهی از منکر حد و مرزی مشخص دارد، اما شرایط در زمان «سیدالشهدا (ع)» به گونه‌ای بود که اسلام برای مسیر درست و حرکت در ریل اسلام ناب محمدی به امر به معروف و نهی از منکر نیاز فراوانی داشت، این نیاز در حد جان و مال عزیز‌ترین افراد «پیامبر اکرم (ص)» بود و اگر قیام‌ عاشورا انجام نمی‌شد قطعا امویان با ظلم و ستم خود اسلام را به طور کل نابود کرده بودند، باید بر این مهم تاکید داشت که استقلال و عزت یک جامعه به امر به معروف و نهی از منکر آن بستگی دارد.

وی در مورد جایگاه زیارت «امام حسین (ع)» تاکید کرد: زیارت «امام حسین (ع)» در روایات مختلف بسیار ارزنده و ارزشمند بیان شده است، زیارت این امام بزرگوار فضیلت‌های بسیار دارد و بسیاری از مومنان را به سوی خود جلب می‌کند، «امام حسین (ع)» خود پیرامون زیارتشان فرموده‌اند: «من کشته اشکهایم، با سختی و اندوه کشته می شوم و بر خدا شایسته است که هیچ اندوهگینی نزد من نیاید مگر آن که اندوهش را بزداید و او را شادمان به اهل خود برگرداند». از این روست که بسیاری از بزرگان تاکید دارند افرادی که به زیارت «سیدالشهدا (ع)» می‌روند زیر قبه «امام حسین (ع)» از خداوند ظهور منجی عالم بشریت را بخواهند تا ظهور سرعت بخشید شود، باید توجه داشت که خداوند نسبت به زائران «امام حسین (ع)» توجه بیشتری دارد.

*** «امام حسین (ع)» آزادگی واقعی را به نمایش گذاشتند

این کارشناس علوم قرآنی قیام عاشورا را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: «امام حسین (ع)» در هنگامی که پیشنهاد بیعت با یزید را شنیدند یک جمله فرمودند و آن یک جمله پیام اصلی قیام عاشورا بود: «مثل من با یزید نمی‌تواند بیعت کند»، این فرموده «امام حسین (ع)» بیانگر این مهم است که نه تنها من به عنوان «سیدالشهدا (ع)» بلکه تمام آزادگان و شیعیان نباید در هر عصر و زمانی که هستند با طاغوت و ظالم زمان خود کنار بیایند و با آنان بیعت کنند. «امام حسین (ع)» آزادگی واقعی را به نمایش گذاشتند.

***روز عاشوراست و هر سرزمینی کربلاست

وی پیرامون دستاورد‌های قیام عاشورا تاکید کرد: دستاورد قیام عاشورا یک مقوله ارزشمند را در پی داشت آن هم هدیه‌ای بود که به همه جوامع انسانی تعلق گرفت، عاشورا تنها یک روز نیست بلکه باید عاشورا را از این زاویه و از این ابعاد مختلف نگاه کرد که در هر شرایط و در هر عصری می‌توان برای خدا در مقابل ظلم ایستاد و آزاد زندگی کرد بدین ترتیب باید تاکید کرد که هر روز عاشوراست و هر سرزمینی کربلاست.

علیپور به عملکرد زشت دشمنان «امام حسین (ع)» در عصر عاشورا اشاره و تصریح کرد: اگر ابن سعد در عصر عاشورا پیکر‌های پاک و مطهر شهدای کربلا را زیر سم اسبان خود لگدکوب کرد هرگز نتوانست نام هدف ارزنده آنان را از صحنه روزگار محو کند این جسارت ابن سعد سبب لگدکوب شدن خود وی شد و حسرت دنیا و آخرت را برای وی به همراه داشت.

*** دانش آموختگان مکتب «امام حسین (ع)»

این کارشناس علوم قرآنی مکتب «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: مکتب «امام حسین (ع)» افرادی رشید، شجاع، عاشق دین و بر حق می‌آفریند، هنگامی که در شب عاشورا حضرت «قاسم (ع)» از «امام حسین (ع)» سوال کردند آیا من هم شهید می‌شوم و در پاسخ از «امام حسین (ع)» شنیدند آری تو هم شهید می‌شوی، در همان لحظه حضرت «قاسم (ع)» فرمودند: «شهادت از عسل برایم شیرین‌تر است»، این نکته ارزشمند و قابل تامل است.

وی در همین راستا ابراز کرد: در روایات نقل شده است که آنگاه که «امام حسین (ع)» از منزلگاه قصر بنی مقاتل می‌گذشتند برای لحظاتی همانگونه که روی اسب بودند به خواب رفتند ناگاه از خواب پریده و فرمودند: «انا لله و انا الیه راجعون» در همان لحظه حضرت «علی اکبر (ع)» در کنار ایشان حضور داشتند و دلیل این موضوع را پرسیدند، «امام حسین (ع)» در پاسخ به ایشان فرمودند: اسب سواری را دیدم که می‌گفت: «این گروه می‌روند و مرگ نیز به سوی آنها می رود». حضرت «علی اکبر (ع)» فرمودند مگر ما بر حق نیستیم «سیدالشهدا (ع)» در پاسخ ابراز فرمودند: بله ما بر حقیم، آن گاه حضرت «علی اکبر (ع)» تاکید کردند اگر ما بر حقیم پس از کشته شدن باکی نداریم. این همان مکتبی است که «امام حسین (ع)» با قیام عاشورایی خود آن را گسترش و توسعه دادند و همه آزادگان جهان را بر این مهم آگاه ساختند.

علیپور اظهار کرد: وقتی جوانان یک مملکت الگو‌هایی مانند حضرت «علی اکبر (ع)» و یا حضرت «قاسم (ع)» داشته باشند و مکتب خود را مکتب «سیدالشهدا (ع)» قرار دهند قطعاً افرادی موفق خواهند شد آنان گول دنیای فانی را نخواهند خورد و سعادت دنیا و آخرت را برای خود و حتی مملکت خود به همراه خواهند آورد.

علبپور پیرامون اساس حرکت «امام حسین (ع)» خاطرنشان کرد: «امام حسین (ع)» اساس حرکت خود را بر عدالت قرار داده بودند، ایشان در مسیر پدر بزرگوارشان «امیرالمومنین (ع)» حرکت می‌کردند، در زیارتنامه «امام حسین (ع)» خوانده می‌شود «أَشهَدُ أنَّکَ قَد أمَرتَ بِالقِسطِ وَالعَدل ِ وَ دَعَوتَ اِلیهِما، گواهی می دهم که تو نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی»، امام حسین (ع) در برابر حکومتی قیام کردند که کوچکترین عدالت در آن به چشم نمی‌خورد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *